Gå til innhold

Noen IT-Konsulenter her?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Josefine_*
Skrevet

Jeg vurderer å ta noe som heter Anvedt datateknologi på HiO. Da kan jeg bla bli IT-Konsulent, IT-planlegger osv.

Jeg er litt nyskerrig på hvordan en typisk dag ser ut for en som jobber med data. Hva slags lønn ligger man på sånn ca? Hva slags utdannelse har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg IT konsulent, men sambo er.

Hans uke består av mye utvikling, feilsøking, møter, testing, hjelpe andre, rekke å bli ferdig med prosjekter (noe som har gjort at han de siste mnd. har jobbet 12 timers dager) og skriving av masse dokumentasjon etter han er ferdig med å utvikle noe nytt.

Han utdannet seg i 3 år på NITH, og var kjempeheldig og ble headhuntet selv om den berømte ITbobla hadde sprukket året før.

Har du god forståelse for logaritmer og er veldig interessert i IT og alle de ulike programmeringsspråkene en må lære seg, så er det nok noe for deg. Har du der i mot knapt åpna en maskin, la vær.

Det er forøvrig heller ikke normalt, eller nødvendigvis så lurt, å starte som konsulent med en gang en er ferdigutdannet. De som leier deg inn, de få som leier inn folk uten erfaring, forventer at du skal levere til gitt tid. Dessuten forventes det at alle kunnskaper som skal til for å løse akkurat deres behov, uavhengig hvor komplisert det er, er tilstede.

Etter 3 års utdannelse er visstnok normal startlønn på en 230-250.000.

Denne vil jo øke etterhvert, og har man virkelig teft for dette kan man nå kjempelangt. Det kreves da mye innsats og mye egenlæring. Man MÅ holde seg oppdatert på det som kommer av nye versjoner av programvare, nye programmeringsspråk, plattformer osv.

Men for all del. Min samboer trives godt i jobben nå. Han har nemlig endelig fått den faglige tryggheten de fleste mangler rett etter de er ferdigutdannet. Dessuten hjalp det han å ha holdt på med data siden han var 9-10 år. ;) Nå nærmer han seg 30.

Lykke til i valg av utdanning. :)

Skrevet
Har du god forståelse for logaritmer

Mener du kanskje algoritmer?

Jeg har vært IT konsulent i 20 år :overrasket:

I løpet av de årene har bransjen forandret seg veldig; da jeg begynte gjorde jeg arbeid helt fra bunnen av (operativsystemprogrammering), på slutten var det mer tilpasninger av eksisterende pakker.

Som utskremt konsulent hjalp jeg kunden å skreddersy pakkene våre til sitt behov, lagde installasjonsrutiner, ekstra tilpasninger, utviklet litt på toppen av pakkene i henhold til kundens ønsker. Skrev dokumentasjon av det vi hadde gjort, lærte opp kundens folk.

Tjente mellom 420000 og 450000 i året. Det var en stor, tungrodd bedrift, man kan få mer i små selskaper, men tar da større sjanser med jobbsikkerheten sin.

Gjest Fruktfat
Skrevet

min eks jobbet som ITkonsulent, ingen utdanning utover vanlig vdg, ble headhuntet rett før skolen slutta.

jobbet i mindre bedrifter, og har alltid tjent veldig bra. for et par år siden i underkant av 800 000.

Skrevet

Hei

Jeg har jobbet som IT-konsulent i 5 år nå. Startet rett etter at jeg var ferdig med mastergraden.

Jeg jobber primært med utvikling og design av løsninger. Dvs hele prosessen fra utforming av krav og design, programmering, testing, dokumentasjon osv.

En typisk arbeidsdag består selvsagt av mye sitting foran pc med feks programmering av ny funksjonalitet ispedd avbrekk med møter, diskusjoner og samarbeid med andre prosjektdeltakere. Vi jobber hele tiden med nye verktøy og metoder og jeg føler at jeg utvikler meg veldig faglig. Jeg blir aldri sittende med samme oppgave over lang tid.

Jeg har nå mellom 450- og 500 000 i lønn. Jeg jobber i Trondheim. Her ligger lønnsnivået litt under Oslo.

Lykke til. Jeg kan på det varmeste anbefale en IT-utdanning dersom du har interesse for data.

Skrevet

Det er vanskelig for nyutdannede å få jobb innenfor enkelte områder. Jeg vil egentlig ikke anbefale deg å begynne, hvis du ikke vil programmere.

Skrevet
Mener du kanskje algoritmer?

Jepp...litt for opphengt i matte jeg. ;)

Skrevet

Jobber også som it konsulent og trives veldig godt med det! Har 3 års erfaring, master grad i it og tjener 350' + bonus som som regel varierer fra 0-50' i året. Det er lange dager og mye å gjøre, men hvis man trives er jo det greitt:)

Vi trenger absolutt flere jenter til bransjen, så det er et godt valg!

Skrevet

Jeg er IT-konsulent, og jobber i en liten kommune, og er alene om data-tingene der. Det vil i praksis si at jeg har ansvar for drift, brukerstøtte, strategi, feilretting, innkjøp, opplæring osv osv. Du trenger ikke jobbe i et av konsulentselskapene og spesialisere deg for å være it-konsulent. I den forrige jobben min var litt litt flere personer, så der hadde jeg litt mer "spesialiserte" oppgaver. Det var jeg også webmaster, og hadde også mye ansvar for innhold på kommunens nettsider. Hverdagen som it-konsulent er derfor svært variert og hektisk.

Jeg har 3-årig utdannelse fra ingeniørhøgskole (linje for drift av datasystemer), og har nå jobbet i 3,5 år.

Jeg trodde anvendt datateknologi gikk mer på videreutdanning for personer som allerede har jobbet en del år i databransjen, i alle fall vet jeg at høgskolen i molde har et slikt tilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...