AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Sønnen min er snart 16 år, og har inntil nylig vært mye hjemme, drevet for det meste med gaming og hatt et par rolige kameraer han noen ganger var og gamet hos, eller hadde på overnatting her. Over natten nesten så har det skjedd en endring, da han begynte å være med noen av de mer populære guttene. Guttene virker snille, uten at jeg vet så mye mer. Utad virker de å komme fra ok familier, men igjen hva vet jeg egentlig. Nå er sønnen min såvidt hjemme lengre, han er ute enten i byen ( som jeg egentlig ikke liker at det blir for mye av )med masse venner, eller er hjemme hos disse guttene da de tydeligvis har kurere rom, som sønnen min sier. Sønnen min har også et bra rom, men han vil ikke ha noen hit av de nye guttene. Sønnen min holder innetiden sin, men det er stadig overnattinger og jeg må liksom bare stole på at alt er bra. Jeg ringer flere ganger for å høre at han blandt annet ikke drikker når de har store samlinger av ungdommer. Likevel føler jeg at jeg ikke har full kontroll, foreldrene er også vanskelig å bli kjent med. Nå har plutselig instressen for jenter også kommet stort, og det viste seg at sist han overnattet hos den ene kameraten så overnattet noen jenter også- er jeg teit som reagerer litt på det? Er dette mer vanlig i dag? Jeg fikk ikke lov å overnatte hos gutter da jeg var ungdom. Hadde det vært snakk om et seriøst forhold så hadde det vært en annen ting. Nå viser det seg også at sønnen min holder på med ei jente som han ene andre gutten er forelsket i, og jeg ser for meg at det kan ende dårlig på flere måter. Han ønsket ikke å høre på mine råd ang det, jeg blir litt redd for han og at han skal få problemer i den saken. Han ønsker også å overnatte hos denne jenta i høstferien sammen med flere andre og jeg har lyst til å si nei. Jeg burde kanskje bare vært glad for at sønnen min endelig er mer sosial, for jeg ønsket jo at han skulle være litt mer ute med venner. Men ting ble så plutselig og så mye på en gang at jeg plutselig føler at jeg mister litt kontrollen. Sønnen min viser seg til å stole på og jeg føler at jeg ikke bare kan si nei for å si nei når han oppfører seg greit og holder innetider. Jeg prøver å si at sønnen min kan be inn disse guttene til oss så jeg kan bli litt bedre kjent med dem, men det synes han er dødsflaut. Jeg skal såklart ikke henge oppå dem, men jeg ønsker bare å se dem i et setting hjemme hos oss og utveksle noen setninger. Men jeg kan jo ikke kreve dette heller. Jeg synes dette er vanskelig. Ellers er sønnen min snill og pliktoppfyllende. Hvordan forholde meg til dette? Anonymkode: 07737...acd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Beklager noen skrivefeil jeg ikke så før jeg postet. Anonymkode: 07737...acd
Handful Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har ikke erfaring med ungdommer enda, men jeg tenker at det sikkert er en grunn til at du har dårlig magefølelse. Har han droppet sine gamle kamerater? På en måte tenker jeg at du gjør riktig som du gjør, så du ikke bare pusher han lenger unna og han begynner å skjule ting, men samtidig høres det ut som du burde finne litt mer ut av ting, hilse på foreldre o.l 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Handful skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke erfaring med ungdommer enda, men jeg tenker at det sikkert er en grunn til at du har dårlig magefølelse. Har han droppet sine gamle kamerater? På en måte tenker jeg at du gjør riktig som du gjør, så du ikke bare pusher han lenger unna og han begynner å skjule ting, men samtidig høres det ut som du burde finne litt mer ut av ting, hilse på foreldre o.l Nei, han har ikke droppet dem, men er mindre med dem. Er med de gamle innimellom, men mer med disse nye nå. Det kan jo være en periode selvsagt, men jeg vet ikke. Jeg vet liksom ikke helt hva magefølelsen sier meg, jeg stoler på sønnen min, men jeg stoler kanskje ikke helt på dem han er med siden jeg ikke kjenner dem noe særlig og at de er mye i byen og fester. Men har ikke inntrykk av av at dette er gutter som driver med rus. Jeg er kanskje litt redd festkulturen tar gutten min, men jeg kan jo bare si nei for å si nei og jeg vil ikke dytte han ifra meg. Nå er jeg så heldig at han er åpen og deler mye med meg. Jeg ønsker veldig å bli litt bedre kjent med foreldrene, jeg har sagt hei på foreldremøte,men de virker ikke interessert i å bli mer kjent. Det synes jeg er dumt, for det hadde vært tryggere for ungdommen våres. Anonymkode: 07737...acd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 Han har sluttet å game, kommer seg ut av huset er nesten voksen.Hva klager du over? Vær glad for at din er på vei ut av redet. Anonymkode: 46025...959 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Kan ikke bare si nei for å si nei skulle det stå. Anonymkode: 07737...acd
Handful Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, han har ikke droppet dem, men er mindre med dem. Er med de gamle innimellom, men mer med disse nye nå. Det kan jo være en periode selvsagt, men jeg vet ikke. Jeg vet liksom ikke helt hva magefølelsen sier meg, jeg stoler på sønnen min, men jeg stoler kanskje ikke helt på dem han er med siden jeg ikke kjenner dem noe særlig og at de er mye i byen og fester. Men har ikke inntrykk av av at dette er gutter som driver med rus. Jeg er kanskje litt redd festkulturen tar gutten min, men jeg kan jo bare si nei for å si nei og jeg vil ikke dytte han ifra meg. Nå er jeg så heldig at han er åpen og deler mye med meg. Jeg ønsker veldig å bli litt bedre kjent med foreldrene, jeg har sagt hei på foreldremøte,men de virker ikke interessert i å bli mer kjent. Det synes jeg er dumt, for det hadde vært tryggere for ungdommen våres. Anonymkode: 07737...acd Bare fortsett som du gjør da, men fortell han at om det er noe, så kan han komme til deg uansett hva. Og feks hvis han har løyet og er et sted han ikke har sagt fra om, men trenger hjelp, så skal du komme å hente uansett, og at det viktigste er at han er trygg. Så ville jeg bare fulgt med litt på sidelinja og kanskje småspionert litt, for å få med deg hva som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har sluttet å game, kommer seg ut av huset er nesten voksen.Hva klager du over? Vær glad for at din er på vei ut av redet. Anonymkode: 46025...959 Men at han bare dropper en interesse han har hatt i så mange år sånn bare over natten, og bare kommer hjemom etter skolen for og spise og så drar ut igjen og ikke kommer hjem før kvelden- det skjedde så plutselig. Er det egentlig bra? Han er ikke nesten voksen, han er en klok gutt ja, men han er bare snart 16 år og på mange måter et barn enda. Han er ikke enda på vei ut av redet,men at han skal finne sine egne veier litt og litt nå til den dagen han skal ut av redet, det skal han jo. Men den kulturen som er blandt ungdommer nå er ikke alltid så bra, så det er ikke rart i at jeg er litt bekymret. Sønnen min forandret seg mye over natten, og ja kanskje det går bra, men jeg som mor må følge med. Anonymkode: 07737...acd 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 Handful skrev (Akkurat nå): Bare fortsett som du gjør da, men fortell han at om det er noe, så kan han komme til deg uansett hva. Og feks hvis han har løyet og er et sted han ikke har sagt fra om, men trenger hjelp, så skal du komme å hente uansett, og at det viktigste er at han er trygg. Så ville jeg bare fulgt med litt på sidelinja og kanskje småspionert litt, for å få med deg hva som skjer. Ja, det har jeg sagt, at han alltid kan komme til meg med ting uansett hva eller hva han har evt gjort. Han virker alltid glad når han vært med disse vennene da, det skal sies. Jeg følger med ja, jeg får bare være hun hønemora evt, som jeg kanskje alltid har vært 😅 Anonymkode: 07737...acd 1
Norja Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Gratulerer, du har en sunn, normal tenåring som nå går gjennom en løsrivelsesprosess.
Maggi2 Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg tenker at så lenge han holder sine innetider, virker glad og fremdeles forteller deg ting (er vel han som har fortalt deg om denne jenten), så kan du roe ned litt på kontrollen. Han må prøve og feile litt selv etterhvert, det viktigste er at han stoler på at han kan komme til deg hvis det er noe. Og det virker det som om han gjør ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men at han bare dropper en interesse han har hatt i så mange år sånn bare over natten, og bare kommer hjemom etter skolen for og spise og så drar ut igjen og ikke kommer hjem før kvelden- det skjedde så plutselig. Er det egentlig bra? Han er ikke nesten voksen, han er en klok gutt ja, men han er bare snart 16 år og på mange måter et barn enda. Han er ikke enda på vei ut av redet,men at han skal finne sine egne veier litt og litt nå til den dagen han skal ut av redet, det skal han jo. Men den kulturen som er blandt ungdommer nå er ikke alltid så bra, så det er ikke rart i at jeg er litt bekymret. Sønnen min forandret seg mye over natten, og ja kanskje det går bra, men jeg som mor må følge med. Anonymkode: 07737...acd Jeg var fra en veldig streng familie, hvor jeg ikke turte å dra på fest eller drikke når jeg var 20 engang.. men jeg gikk igjennom 1 års tid som 20 åring hvor jeg var veeeeeldig mye ute og hang i tillegg med dårlige folk. Jeg måtte gå gjennom tenåringstiden når jeg var 20 istedenfor 16-17. Dette var en fase for meg ettersom jeg kom ut av et langt forhold med en psykopat. Nå var jo jeg 4 år eldre enn din sønn, men jeg turte ikke fortelle pappa noe som helst i frykt for at han skulle bli skuffa eller sint. Det viktigste du kan gjøre for deg selv og din sønn, er å være der for han og sørge for at han VET at er det noe så kan han ringe deg. Skal han på fest, kjøp heller øl til han enn at han skal drikke hjemmebrent. Sørg for at han tørr å ringe deg, så han ikke ligger i en grøft når han våkner dagen etter. Dette er det jeg hadde gjort, noen er veldig på at dette er veeeldig ulovlig og umoralsk. Men guess what, sønnene drikker UANSETT.. bedre å vite at de drikker noe du har kjøpt, enn noe som er farlig. Selv den dag idag er jeg nervøs for å ringe pappa midt på natten, men jeg kan om jeg må.. og nå er jeg 24. Jeg har heldigvis en bror som er 14 år eldre enn meg som kommer hvis det er noe, og en søster. Det ga meg en trygghet når jeg hang ute med en del shady folk. Men følg selvfølgelig med på han, og gjerne bli kjent med foreldre ol.. samfunnet idag er skummelt.. Mye som skjer med ungdommer om dagen. Verre nå enn når jeg hang ute for 4 år siden. Jeg var som en 16 åring i huet den tiden, og måtte lære den harde måten.. men igjen det at pappa var streng gjorde at jeg aldri prøvde rus.. jeg har såvidt drukket og har ikke drukket siden jeg var 20 heller.. fant ut at rus og alko ikke er noe for meg! Har fått bedre forhold til pappa og føler jeg nå kan ringe han om jeg hadde vært på byen og ikke kommet meg hjem. Anonymkode: 3a04c...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå