AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har et lite spørsmål. Jeg lager all middag i huset. Jeg er opptatt av å lage sunn mat (men selvfølgelig har vi pizza, taco, pølser til tider også). Uansett, om jeg lager mat som mannen mener han ikke er fan av: dvs, lasagne, fiskegrateng, supper, pasta/spagetti, fiskekaker, kjøttkaker o.l vil han ikke spise. Han vil heller ikke at vi lager mat med mye ingredienser - det syns han er bortkastet tid/penger om han må hjelpe til å lage middag. (Nei, vi har ikke dårlig råd) Han spiser minimalt når vi sitter ved middagsbordet, og spiser brødskiver når barna er lagt. Er han sent hjemme fra jobb tar han bare brødskiver og spiser ikke restematen. Hans svar på dette er «ikke mitt problem at det er rester» jeg føler meg lite verdsatt, min innsats å gå i barna sunn mat (og han) er bortkastet. Sønnen vår begynner å bli kresen (kan være en periode, evt han ser og lærer av far) og jeg føler meg lite respektert. Han anerkjenner ikke innsats jeg legger i å lage god, sunn mat for oss heller er jeg for følsom på dette? Anonymkode: e3ea3...7b4 2 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 3. oktober 2023 Da hadde jeg 1) droppet å regne med ham til middag 2) krevd at vi delte på matlagingen Men mest av alt hadde jeg tatt en skikkelig prat med ham. Her lærer vi barna at man ikke må like eller spise opp det man blir servert, men man må ALLTID smake. Anonymkode: 12014...2da 48 4
Memorangen Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et lite spørsmål. Jeg lager all middag i huset. Jeg er opptatt av å lage sunn mat (men selvfølgelig har vi pizza, taco, pølser til tider også). Uansett, om jeg lager mat som mannen mener han ikke er fan av: dvs, lasagne, fiskegrateng, supper, pasta/spagetti, fiskekaker, kjøttkaker o.l vil han ikke spise. Han vil heller ikke at vi lager mat med mye ingredienser - det syns han er bortkastet tid/penger om han må hjelpe til å lage middag. (Nei, vi har ikke dårlig råd) Han spiser minimalt når vi sitter ved middagsbordet, og spiser brødskiver når barna er lagt. Er han sent hjemme fra jobb tar han bare brødskiver og spiser ikke restematen. Hans svar på dette er «ikke mitt problem at det er rester» jeg føler meg lite verdsatt, min innsats å gå i barna sunn mat (og han) er bortkastet. Sønnen vår begynner å bli kresen (kan være en periode, evt han ser og lærer av far) og jeg føler meg lite respektert. Han anerkjenner ikke innsats jeg legger i å lage god, sunn mat for oss heller er jeg for følsom på dette? Anonymkode: e3ea3...7b4 Han høres iallfall veldig utakknemlig ut. Tror jeg hadde foreslått at han lagde sin egen mat så kan du lage din egen til deg og ungene.. 30
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Han høres ut som et lite barn. Hvis du er så kresen at du ikke spiser vanlig mat som voksen bør du i det minste anerkjenne partner som lager mat og lærer barna gode matvaner. Anonymkode: 8d7cf...d9b 31 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 Hva slags mat er han «fan» av, da? Jeg kan forstå poenget hans med mange ingredienser, men bare dersom det fører til at dere må kaste mye som ikke blir brukt. Jeg har god økonomi, men prøver å redusere matsvinn. Anonymkode: 43d3b...67b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Har han spiseforstyrrelser? Anonymkode: a0bfa...107 12 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg lager ikke så mye mat, men jeg spiser alt mannen min lager. Jeg setter selvfølgelig pris på det, og innsatsen han legger i det. Om jeg ikke gjorde det, hadde jeg forventet at jeg lagde maten selv og ikke klagde i det minste. Anonymkode: 5a20c...84b 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Han er korttenkt hvis han ikke skjønner at barna trenger gode vaner. Jævla egoist. Anonymkode: ef1c0...bcd 8 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 Mannen min er kresen, og særlig når det kommer til sunn mat, men spiser alltid litt av det jeg lager til middag. Jeg liker å lage mat, og det er oftest jeg som lager middagen. Mannen har så mange ting han ikke liker, blant annet alt av fisk og veldig mange grønnsaker at det ikke lar seg gjøre å unngå alt (han har vokst opp med lite variert mat, og ofte brød til middag). Enkelte ting liker han, og spiser mye av, men for at vi skal ha et variert og næringsrikt kosthold, kan jeg ikke lage bare det han liker. Og han prøver altså iherdig, spiser litt uansett, og tar brødskiver når barna har lagt seg. Han sier aldri noe negativt om maten, og skryter av det han faktisk liker. Men kosthold er noe han strever en del med. Han er opptatt av at barna ikke skal få det på samme måte, og sier ofte at han setter pris på at jeg lager variert mat. Anonymkode: 0c558...499 8 5 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Dette høres demotiverende ut. Høres ut som han har noen slags problemer ift mat? Denne kresenheten kommer til å gå i arv. For å svare på spørsmålet; de sjeldne gangene jeg lager mat til mannen min, spiser han, men ikke uten å påpeke hva som er feil/hva han ikke liker/gi terningkast ala Hellstrøm. Han mener jeg skal lære av det. Jeg liker ikke å lage mat, særlig ikke middag, og kommer fra en familie med en mor som heller ikke hadde middagslaging og -spising som yndlingsbeskjeftigelse. Det var bare noe man måtte gjøre, før hun gjorde det hun likte (sy klær, pusse opp, strikke, ta med oss på tur etc) Blir ikke noe bedre av dette si. Han har slitt med et merkelig forhold til mat hele livet, vært ekstremt tynn og i tillegg er det masse han ikke tåler (oppdaget intoleranse i voksen alder). Han er et helvete å lage mat til, moren min turte nesten ikke. Vi har flere barn, og et par av dem er også kresne. Og påvirket småsøsken. De største er heldigvis flyttet ut nå da 😅 Han er flink til å lage mat, kommer fra «matfolk» og er ekspert på å lage gammeldags husmannskost fra bunnen. Så er han som lage mat for det meste når han er hjemme. Men ingen har sultet når jeg er alene hjemme heller. 😉 Anonymkode: 4f53d...936
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva slags mat er han «fan» av, da? Jeg kan forstå poenget hans med mange ingredienser, men bare dersom det fører til at dere må kaste mye som ikke blir brukt. Jeg har god økonomi, men prøver å redusere matsvinn. Anonymkode: 43d3b...67b Jeg er også enig i at å lage veldig avansert mat med masse rare ingredienser er bare tull og bortkastet tid i en småbarnsfamilie. Anonymkode: 4f53d...936 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 Ja siden mannen min er en normal voksen mann spiser han selvsagt det jeg lager. Og jeg sørger også selvsagt for å i 98% av tilfellene lage noe han liker. Dersom jeg har veldig lyst på en av mine litt særere retter spiser han det uansett fordi han er høflig og glad noen lager mat til han, eventuelt så spiser han rester hvis det finnes. Hvorfor må du lage mat han ikke liker? Kan dere ikke planlegge måltidene sammen og finne løsninger som alle er fornøyde med? Vi diskuterer alltid middagen sammen, og foreslår forskjellige retter for uken hvor vi begge velger noen dager. Men vi lager ikke mat flere ganger i uka som den andre ikke liker, det hadde vært veldig rart å gjøre for oss. Anonymkode: 7829c...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja siden mannen min er en normal voksen mann spiser han selvsagt det jeg lager. Og jeg sørger også selvsagt for å i 98% av tilfellene lage noe han liker. Dersom jeg har veldig lyst på en av mine litt særere retter spiser han det uansett fordi han er høflig og glad noen lager mat til han, eventuelt så spiser han rester hvis det finnes. Hvorfor må du lage mat han ikke liker? Kan dere ikke planlegge måltidene sammen og finne løsninger som alle er fornøyde med? Vi diskuterer alltid middagen sammen, og foreslår forskjellige retter for uken hvor vi begge velger noen dager. Men vi lager ikke mat flere ganger i uka som den andre ikke liker, det hadde vært veldig rart å gjøre for oss. Anonymkode: 7829c...3c5 Det høres ut som det er mye normal mat mannen til ts ikke liker. Da blir det et problem. Anonymkode: 4f53d...936 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har et lite spørsmål. Jeg lager all middag i huset. Anonymkode: e3ea3...7b4 Begynn der. Hvorfor lager du all mat i huset? Ta halvparten hver, så får han i hvert fall laget noen retter han liker? Anonymkode: 7c926...805 7 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 Kan du «tweake» maten sånn at han kan få en porsjon han liker? Min mann har et fysiologisk problem som gjør at det er en del matvarer han ikke kan spise. Jeg lager derfor ofte «to middager». Har da gjerne samme kjøtt eller saus eller base, men tilrettelegger for han. Dersom mannen jobber senvakt spiser jeg og sønnen min retter som er vanskeligere å tilrettelegge for gubben. Det går helt fint 😊 Anonymkode: 251ab...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For å svare på spørsmålet; de sjeldne gangene jeg lager mat til mannen min, spiser han, men ikke uten å påpeke hva som er feil/hva han ikke liker/gi terningkast ala Hellstrøm. Han mener jeg skal lære av det. Anonymkode: 4f53d...936 Hjelpe meg! Finner du deg i dette??? Anonymkode: c9023...fde 10 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du «tweake» maten sånn at han kan få en porsjon han liker? Min mann har et fysiologisk problem som gjør at det er en del matvarer han ikke kan spise. Jeg lager derfor ofte «to middager». Har da gjerne samme kjøtt eller saus eller base, men tilrettelegger for han. Dersom mannen jobber senvakt spiser jeg og sønnen min retter som er vanskeligere å tilrettelegge for gubben. Det går helt fint 😊 Anonymkode: 251ab...2dc Heldigvis har mannen min en del senvakter også 😅 Anonymkode: 4f53d...936
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Ja, han spiser det jeg lager, og jeg spiser det han lager. Han vet jeg ikke er god i pasta, så tilrettelegger for at jeg kan ta lite pasta og mer grønnsaker Anonymkode: 8d997...539
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelpe meg! Finner du deg i dette??? Anonymkode: c9023...fde Finner meg i det… jeg gjør jo egentlig ikke det da. For to sekunder siden spurte jeg mannen hva vi skal ha til middag i morgen. Svar; «Det er jeg som lager middagen» Anonymkode: 4f53d...936
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finner meg i det… jeg gjør jo egentlig ikke det da. For to sekunder siden spurte jeg mannen hva vi skal ha til middag i morgen. Svar; «Det er jeg som lager middagen» Anonymkode: 4f53d...936 Glemte å skrive at i morgen har jeg fri og han tidligvakt 😂 Jeg spiser alt jeg 😇 Anonymkode: 4f53d...936
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå