Gå til innhold

Ammeslutt - 15 måneder gammel baby som har det vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 15 måneder gammel sønn jeg enda ammer. Han har vært ganske avhengig av bryst hele veien. Han har melkeallergi og hadde kolikk de første 4-5 månedene. Han ammet konstant første tiden og det har han nesten fortsatt med, da jeg begynte i jobb rundt 9 mnd fullammet jeg nesten enda til tross for at vi innførte fast føde mange måneder tidligere. Jeg kuttet nattamming da han var 6 mnd, men i sommer ble han veldig vanskelig på natt så jeg endte opp med å amme igjen. Jeg er veldig klar for å slutte med amming, både fordi jeg er lei av å leve melke- og soyafritt, men mest fordi det har blitt for intenst. Han derimot er mer avhengig av pupp enn noensinne.

Han sover dårligere på natten når han ammer og vi må dele på nettene fordi de er krevende, det er derfor ikke noe alternativ at kun mannen min tar ham hver natt. Etter at han begynte i barnehage for to mnd siden har han selvsagt hatt enda mer behov for nærhet og søkt brystet oftere. 

Når han får hysteriske anfall på natt er det kun pupp som roer. Jeg er derfor redd for å miste det eneste som funker om jeg slutter å amme nå, men tenker at det kanskje også kan gjøre ting lettere når puppen ikke er inne i bildet. 

Noen med like krevende start som kan dele hvordan ammeslutt gikk? Hvor lang tid tok det før barnet sluttet å "be" om puppen?

Anonymkode: b923a...f6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greide å slutte når jeg da at jeg sa jeg hadde vondt i puppen og derfor ingen pupp mer (2 år). Meget puppeavhengig her også, men orket aldri å ta kampen skikkelig. 

Anonymkode: 98e3d...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greide å slutte når jeg da at jeg sa jeg hadde vondt i puppen og derfor ingen pupp mer (2 år). Meget puppeavhengig her også, men orket aldri å ta kampen skikkelig. 

Anonymkode: 98e3d...bd4

Sønnen min skjønner nok ikke den forklaringen enda dessverre.

Hvordan gikk det? Tok det lang tid før hen glemte puppen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen min skjønner nok ikke den forklaringen enda dessverre.

Hvordan gikk det? Tok det lang tid før hen glemte puppen?

Plaster på puppen? :) Forstår han au?

Anonymkode: f1476...762

Skrevet

Ikke like trøblete start som deg, men hadde en veldig puppeglad jente, hvor det fikk et veldig oppsving etter barnehagestart rundt 13 mnd. Ble veldig intenst så det første hun gjorde da hun så meg i barnehagen var å dra i genseren og sa pupp, og det første hun gjorde da vi kom inn døren hjemme var å løpe til sofaen for pupp. Så jeg gikk aktivt inn for å slutte med denne. Prøvde å avlede og at vi fant på noe utenfor huset etter barnehagen, tilbød også mat (og da gjerne noe jeg visste hun likte ekstra godt) for å kutte denne. Da gjensto det bare morgenpuppen og kveldspuppen. Morgenpuppen løste vi ved å bare gå rett på kjøkkenet når hun våknet å tilby frokost, og det gikk seg til ganske greit.

Kvelds og nattpuppen (som deg kuttet jeg egentlig den ved 8 mnd da pappaen begynte perm, men hadde noen svake øyeblikk) måtte pappaen ta dessverre. Var tøft i noen dager, men gikk seg til. Følte det hadde hjulpet godt ved å kutte de andre ammestundene først. Her også var hun illsint når pappaen kom.

Dette var altså i en periode fra rundt ca 13-16 mnd altså fra vi kuttet ned på ammingen

Anonymkode: e844c...9e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Plaster på puppen? :) Forstår han au?

Anonymkode: f1476...762

Han har aldri sett et plaster og forstår ikke helt betydningen av au 😅

Skrevet

Tror det beste er om eieren av puppene reiser vekk 2-3 døgn, og den andre stakkaren står i kaoset hjemme. Mulig en tante eller noe kan trå til og avlaste litt? 

Og så er det bare full stopp på amming. Tror ikke du kan trappe ned når ungen blir hysterisk om han ikke får pupp hele tiden. Husk å melk ut nok til at du ikke får betennelse. 

Skrevet

Det høres ikke bærekraftig ut for noen, må være slitsomt for alle og ikke få en full natt med søvn. Jeg tror det er best å slutte tvert, og stå i det. Finne andre måter å roe ned. Er sikkert lett å si, men tror det er en vane som dere bare må få snudd. 

Jeg lurer på noe helt annet. Er redd for å virke frekk. En på 15 mnd har vel fått tenner. Hvordan blir det i forhold til tannpuss og sånt, når tennene blir eksponert for "mat" hele døgnet? 

Anonymkode: 69dea...c35

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 21.53):

Ikke like trøblete start som deg, men hadde en veldig puppeglad jente, hvor det fikk et veldig oppsving etter barnehagestart rundt 13 mnd. Ble veldig intenst så det første hun gjorde da hun så meg i barnehagen var å dra i genseren og sa pupp, og det første hun gjorde da vi kom inn døren hjemme var å løpe til sofaen for pupp. Så jeg gikk aktivt inn for å slutte med denne. Prøvde å avlede og at vi fant på noe utenfor huset etter barnehagen, tilbød også mat (og da gjerne noe jeg visste hun likte ekstra godt) for å kutte denne. Da gjensto det bare morgenpuppen og kveldspuppen. Morgenpuppen løste vi ved å bare gå rett på kjøkkenet når hun våknet å tilby frokost, og det gikk seg til ganske greit.

Kvelds og nattpuppen (som deg kuttet jeg egentlig den ved 8 mnd da pappaen begynte perm, men hadde noen svake øyeblikk) måtte pappaen ta dessverre. Var tøft i noen dager, men gikk seg til. Følte det hadde hjulpet godt ved å kutte de andre ammestundene først. Her også var hun illsint når pappaen kom.

Dette var altså i en periode fra rundt ca 13-16 mnd altså fra vi kuttet ned på ammingen

Anonymkode: e844c...9e4

Prøver å avlede ham så godt som mulig, men han er helt besatt. Hjelper ikke å spise noe heller, han vi uansett avrunde måltidet med pupp.

Har nok et litt "vanskeligere" barn. Han er hissig og bestemt og står på sitt til han får det som han vil. Etter 15 måneder med MYE gråt er det vanskelig å ha styrke nok til å stå I det.

Skrevet
Juniper skrev (46 minutter siden):

Tror det beste er om eieren av puppene reiser vekk 2-3 døgn, og den andre stakkaren står i kaoset hjemme. Mulig en tante eller noe kan trå til og avlaste litt? 

Og så er det bare full stopp på amming. Tror ikke du kan trappe ned når ungen blir hysterisk om han ikke får pupp hele tiden. Husk å melk ut nok til at du ikke får betennelse. 

Vi har ikke familie i byen og mannen min er for tiden ikke i stand til å håndtere ham alene i 2-3 døgn. Han er delvis sykemeldt fordi han er helt utslitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det høres ikke bærekraftig ut for noen, må være slitsomt for alle og ikke få en full natt med søvn. Jeg tror det er best å slutte tvert, og stå i det. Finne andre måter å roe ned. Er sikkert lett å si, men tror det er en vane som dere bare må få snudd. 

Jeg lurer på noe helt annet. Er redd for å virke frekk. En på 15 mnd har vel fått tenner. Hvordan blir det i forhold til tannpuss og sånt, når tennene blir eksponert for "mat" hele døgnet? 

Anonymkode: 69dea...c35

Har du vært borti det samme. Trenger å vite om det i det hele tatt er håp når han er såpass krevende. Hvis vi mister den ene tingen som roer ham ned og må stå med et hysterisk barn i timesvis hver natt kommer vi til å gå til grunne.

Han fikk to tenner for en måned siden. Ikke fått noe mer. Tannpuss er det minste av problemene våre. Han klikker hvis vi prøver å se på eller pusse tennene så den kampen orker vi ikke ta. Vi gir ham tannbørsten og lar ham bite på den.

Tror vare det er sånn når man har fått et barn med mye vansker. Da får man ikke fulgt opp det vanlige folk får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...