AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg og samboer har ett barn på 5 måneder. Samboer har en sønn på 11 fra før. Fra sønnen hans var 3 måneder så passet svigermor han nesten hver helg. Hun har enda ikke passet vårt felles barn om natten da jeg synes barnet ikke er klar for det og jeg fullammer. Svigermor er passiv aggressiv angående med måten hun snakker om det på. Hun har passet barnet ett par timer på kvelden, men har gitt inntrykk for at hun ønsker å passe hele natten og ikke ett par timer mer. Samboeren min er enig med henne når han snakker med henne, men er enig med meg når jeg gir grunner for at barnet ikke er klar for det. I tillegg så føler jeg at hun ikke hører hva jeg sier. Vi hadde et stort selskap og jeg la barnet ned for å hvile. Svigermor spør om hun skal hjelpe med barnet, og jeg sier at det går fint og hun kan ta barnet etter hvilen for barnet er så trøtt. Hun går da bort og tar barnet og stimulerer det med lek. Noe som fører til overtrøtt baby og griner hysterisk. Følte ikke at jeg kunne si noe der på grunn av mange folk rundt. Etter samtale med samboer så er jeg usikker på om det er jeg som er for streng med svigermor? Hun bor en halvtime unna. Men kommer aldri hit, vi må alltid reise til dem og det synes hun er dumt vi gjør så sjelden. Anonymkode: 931e8...2e2 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Nei, du er ikke for streng, jeg hadde ment nøyaktig det samme som deg! Anonymkode: 1307c...5f1 25 13
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Nei, du er ikke for streng. Det tilhører nok sjeldenhetene at så små babyer er på overnatting hos sine bestemødre i dag. Det var det for så vidt også da jeg hadde baby for 20 år siden. Bestemødre for 20 år siden visste også at babyer trengte å hvile og ikke stimuleres med lek. Anonymkode: 5253e...5ae 15 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Sikkert mange her som er av gamle skolen og vil si at du skal gå på akkord med deg selv og la svigermor gjøre som du vil. Men jeg mener: nei! Absolutt ikke. Fortsett som du gjør! Been there done that. Etterhvert har det hjulpet. Har dog merket mer distanse fra min svigermor men det betyr ikke så mye så lenge jeg ikke opplever overtramp og respektløshet. Lurer forresten på dette hinsides maset om å passe barna alene fra de er babyer .. handler vel mer om en slags kommunikasjon om hierarki (hun er redd for å miste posisjon i familie etc…) hva vet jeg. Latterlig er det hvertfall. Og ikke noe du skal ta ansvar for! Be henne delta på aktiviteter og samvær med dere som familie dersom hun ønsker mer kontakt med barnebarnet. Det naturlige er å følge dere som familie.. Anonymkode: 7699c...53b 6 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 Istedet for å snakke/kjefte, så handle. Gå til svigermor, ta baby ut av armene hennes, si at nå skal baby hvile, ellers blir h*n overtrøtt, så går du med barnet. Hun er ikke sjefen din. Du er sjefen til barnet. Hvis hun tilbyr hjelp, og du ikke vil ha det da, så svarer du hyggelig men bestemt at Neida, jeg tar det, hygg deg med gjestene du. Overnatting for 3 mnd gammel baby når du fullammer hadde vært helt uaktuelt for meg. Hun må bare sende ut passiv-aggressive stikk, du behøver ikke ta imot. La det regne, ikke la deg påvirke av surmuling. Anonymkode: f904f...939 20
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Nei, du er IKKE for streng, det er svigermor som er spesiell! Det er rart at slike svigermødre ikke skjønner at de skyver svigerdatter (og dermed også barnebarnet) fra seg ved å oppføre seg på den måten. Og viss det kommer noen dårlige argument om at det er viktig at babyen knytter bånd til farmor, er det bare å overse. Det kommer senere, og overnatting er ikke et must for å knytte bånd! Anonymkode: 35699...09e 9 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Nei du er ikke for streng, men du har valgt en dårlig mann å få barn med - sånt bør man prate om før man får barn, og mannen skal ta avgjørleser med deg - ikke dilte etter mora si og la hu fucke opp ungen deres. Anonymkode: 9c85b...a32 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 5 måneder er alt for tidlig. Her fikk sønnen overnatte his svigers først da han var 2 år gammel. Anonymkode: 34199...c58 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei du er ikke for streng, men du har valgt en dårlig mann å få barn med - sånt bør man prate om før man får barn, og mannen skal ta avgjørleser med deg - ikke dilte etter mora si og la hu fucke opp ungen deres. Anonymkode: 9c85b...a32 Vi snakket om dette før vi fikk barn, og da var vi enige om å vente til barnet var minst 1 år. Men han synes det er vanskelig å si i mot moren for han ønsker ikke å såre henne. Men etter å ha lest her skal jeg stå på mitt og vente til barnet er klar for å sove vekke. Anonymkode: 931e8...2e2 9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi snakket om dette før vi fikk barn, og da var vi enige om å vente til barnet var minst 1 år. Men han synes det er vanskelig å si i mot moren for han ønsker ikke å såre henne. Men etter å ha lest her skal jeg stå på mitt og vente til barnet er klar for å sove vekke. Anonymkode: 931e8...2e2 Dere bestemmer og må være enige. Jeg var sikker på at barnet vårt kom til å sove borte tidlig, for det har vært mye med andre uten oss, men det er over året og enda ikke sovet borte. Fordi det føles ikke riktig for barnet. For min del, kunne det sovet borte, men det våkner opp om natta enda, søker oss - og det hadde sikkert gått helt fint - men det føles bare ikke riktig enda! Anonymkode: e4ed4...772 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 5 mnd😳 Hadde vært totalt uaktuelt. Ungen her er snart 3 år og har ikke sovet borte en natt. Hvorfor skal man på død og liv ha ungene til å overnatte borte når de er små. Anonymkode: 291de...be7 12 1
fru Alving Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 Fem måneder er veldig lite. Min sov borte første gang rundt 8 måneder. Og noen venter til de er over året eller lengre. Det er positivt at svigermor vil ha kontakt med barnet og ønsker å ha det på besøk.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 5 mnd😳 Hadde vært totalt uaktuelt. Ungen her er snart 3 år og har ikke sovet borte en natt. Hvorfor skal man på død og liv ha ungene til å overnatte borte når de er små. Anonymkode: 291de...be7 Jeg ønsker ikke å ha barnet vekke, det er svigermor som ønsker å ha barnet på overnatting. Jeg elsker å ha barnet med meg, og jeg og faren samarbeider godt med å hjelpe hverandre, så vi har ikke behov for å ha barnet vekke. /TS Anonymkode: 931e8...2e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 fru Alving skrev (3 minutter siden): Fem måneder er veldig lite. Min sov borte første gang rundt 8 måneder. Og noen venter til de er over året eller lengre. Det er positivt at svigermor vil ha kontakt med barnet og ønsker å ha det på besøk. Ja det er veldig positivt. Men skulle ønske hun ville ha barnet på dagtid et par timer og så barnet får bli bedre kjent før eventuell overnatting. /TS Anonymkode: 931e8...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker ikke å ha barnet vekke, det er svigermor som ønsker å ha barnet på overnatting. Jeg elsker å ha barnet med meg, og jeg og faren samarbeider godt med å hjelpe hverandre, så vi har ikke behov for å ha barnet vekke. /TS Anonymkode: 931e8...2e2 Nei, og da sier dere det til svigermor. «Vi har ikke behov for at barnet skal sove borte enda, men vi gir beskjed når vi føler tiden er inne» Anonymkode: 291de...be7 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er veldig positivt. Men skulle ønske hun ville ha barnet på dagtid et par timer og så barnet får bli bedre kjent før eventuell overnatting. /TS Anonymkode: 931e8...2e2 Da kan du jo spørre om det? «Vi har ikke behov for pass om natten og overnatting, men vil du ha X noen timer på mandag?» Anonymkode: e4ed4...772 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Du er ikke for streng Så lenge du ammer på natta, ville ikke jeg latt barnet overnatte. Hadde en svigermor som maste, men så fort det var mulig var det ingen spm Sluttet å amme rundt 6 mnd (måtte gå over til erstatning for melkeallergi) mine barn har ikke vært der mere en nødvendig. Ikke noe godt forhold til de i dag. (Ungdommer) Anonymkode: 9a723...fee
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da kan du jo spørre om det? «Vi har ikke behov for pass om natten og overnatting, men vil du ha X noen timer på mandag?» Anonymkode: e4ed4...772 Jeg skrev i HI "Hun har passet barnet ett par timer på kvelden, men har gitt inntrykk for at hun ønsker å passe hele natten og ikke ett par timer mer." Det er ikke ønskelig med ett par timer fra hennes side. /TS Anonymkode: 931e8...2e2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skrev i HI "Hun har passet barnet ett par timer på kvelden, men har gitt inntrykk for at hun ønsker å passe hele natten og ikke ett par timer mer." Det er ikke ønskelig med ett par timer fra hennes side. /TS Anonymkode: 931e8...2e2 Da er det et valg hun tar, tenker jeg! Anonymkode: e4ed4...772 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå