Gå til innhold

oliver-fôr til kastrert katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kastrert hankatt på litt over et år, som må sies å ha blitt noe lubben. For tida får han begrensede mengder vanlig Oliver's Adult, men vi tror det er lurere å skifte til noe mindre energirikt/fetende. Er det noen som har erfaring med Diet/senior-fôret til Olier's til katter i "vår" situasjon?

På infosiden står dette :

UTVIKLET TIL

Senior katt eller til den overvektige katt, som har bruk for en kontrolert vektredusering.

OLIVER'S CAT DIET&SENIOR er også velegnet som en lavprotein-diet til katter, som er allergiske over for proteiner eller har problemer med fordøyelsen.

Kastrerte hankatter bør i utgangspunktet bruke en spesiell diet fra dyrlegen.

Jeg har tidligere fått beskjed fra dem (hovedkontoret eller noe sånt) at fôret funker på kastrerte katter, men av informasjonen her ser det liksom mest ut som et midlertidig eller "gamling"-fôr? Både dette og det vanlige fôret har forresten lave nok verdier av magnesium.

Hm. Kanskje jeg skal bestille en liten sekk, bare....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist vi var hos dyrlegen ble vi frarådet det diet fòret til Oliver. Det var nemlig ikke så bra å lage diet og senior i ett, da katter som ikke er gamle har andre behov mente dyrlegen.

Vi gikk tilbake til Royal Canin sitt Light-fòr. Har også prøvd oss på Eukanuba sitt.

Skrevet

Det står jo på siden at kastrerte hannkatter bør ha spesialfòr, og da er det noe snodig syns jeg at de opplyser at det likevel kan benyttes på kastrerte katter...

Jeg bruker Royal Canin på mine kastrerte katter, dyrlegen selger også spesialfòr, men det er mye diskusjon om spesialfor fra dyrlegen er nødvendig.

Skrevet

Ja, det er litt rart det der. Vi endte med å kjøpe slikt fôr, da (får skylde på seine svar herfra :) ). Har vært fornøyd med det vanlige fôret, bortsett fra at pusen ble tjukk, og veldig masete da vi måtte innføre restriksjoner på mengde...

Så nå får vi bare se det an, hvordan trivsel og pels og sånn blir. De har vel også returrett om man ikke kan bruke det/ikke blir fornøyd, tror jeg.

Men takk for svar:-)

Skrevet

Jeg anbefaler för fra felleskjøpet. det er utrolig bra. Det hjelper på pelsen også... De røyter ikke mye når man bruker det foret:)

Skrevet

Det som er viktig ved valg av for til kastrerte hannkatter er:

-lavt magnesiuminnhold

-ikke for høyt energiinnhold så katten legge på seg.

For fra dagligvarebutikk inneholder altfor mye salter (særlig magnesium). Jeg vet ikke hvordan Felleskjøpets for er på dette? Jeg vil uansett anbefale light-for fra Hills, Eukanube, Iams, Royal Canin eller annet dyrebutikkfor.

Og nei: seniorfor er ikke det samme som light-for. Bla er proteininnholdet forskj.

Skrevet
Det som er viktig ved valg av for til kastrerte hannkatter er:

-lavt magnesiuminnhold

-ikke for høyt energiinnhold så katten legge på seg.

For fra dagligvarebutikk inneholder altfor mye salter (særlig magnesium). Jeg vet ikke hvordan Felleskjøpets for er på dette? Jeg vil uansett anbefale light-for fra Hills, Eukanube, Iams, Royal Canin eller annet dyrebutikkfor.

Og nei: seniorfor er ikke det samme som light-for. Bla er proteininnholdet forskj.

"Poenget" er at Oliver's kaller den ene fôrtypen Diet og Senior, og jeg har fått opplyst at det også kan brukes til overvektige (kastrerte) katter. Jeg er enig i at det skurrer litt .Proteininnholdet tror jeg er en del lavere enn i det vanlige fôret deres. Jeg vet ikke om dette er avgjørende for å holde katten vår slank, eller om det bare fungerer for å få katten fra feit til slank, altså selve slankeprosessen... Det jeg lurer mest på er vel egentlig om dette er et fôr vi kan fortsette å bruke for å holde matchvekta til en relativt ung kastrat, eller om katten kommer til å bli feilernært over tid pga lavt proteininnhold. Magnesiuminnholdet er lavt.

Nå er han utekatt, da, og supplerer kosten med mus og andre dyr.

Felleskjøpet sitt fôr vet jeg ikke så mye om, men jeg tror de har ulike varianter. Vi kjøper kaninfôr der, så vi kan alltids prøve kattematen også. Fordelen med Oliver's har imidlertid vært at de leverer på døra - veldig greit når man har lang vei til butikker... Så vi håper vi kan fortsette å bruke dem...

Men takk for svar alle sammen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...