Gå til innhold

Sas-aksjene steg til værs i forkant av pressekonferansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da SAS kalte inn til pressekonferanse så skjøt aksjeverdien i været. Etter pressekonferansen er aksjen i teorien verdt 0 kr.

Min første reaksjon var. Hva tenker folk på? Hvorfor går de mann av huse for å kjøpe de aksjer i et selskap som er under konkursbehandling. Og som kaller inn til pressekonferanse for å fortelle at dagens aksjer vil bli null verdt? Jeg skjønner ikke.

Men så kom jeg på en ting.

Nå som SAS klart og tydelig sier at dagens aksjonærer vil bli nullet ut og selskapet tatt av børs, så vil nok folk flokke til børsen i morgen og kjøpe så mange aksjer de kan før selskapet forsvinner. Det er i tråd med logikken til dagens investorer. De som kjøpte før pressekonferansen vil bli rike.

Nå skjønenr jeg hvorfor jeg til nå ikke har lykkes i aksjemarkedet. Jeg skjønner ikke logikken til folk flest, Men nå skjønner jeg.

Anonymkode: 0202a...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store spørsmålet er, hvor mye kjøpte Sindre Finnes? Kan noen spørre Erna?

Anonymkode: af275...888

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor har de lov til å nulle aksjer?  Hva slags regel regulerer dette?

Skrevet
Akryl skrev (1 time siden):

Det opprinnelige selskapet er konkurs, dvs ingen verdi. Nye investorer går inn med ny kapital, og deres aksjer får derfor verdi.

Anonymkode: 9f988...536

Skrevet
9 hours ago, Akryl said:

Når aksjekapitalen er negativ (tror SAS hadde negativ egenkapital på 5,4 milliarder) er det ingen verdier igjen som forsvarer aksjeverdien. 

Det hadde blitt vanskelig å gjennomføre emisjon med dagens 255'000 aksjonærer, så da valgte de å forhandle med noen store aktører istedet. Når da noen går inn med kapital vil disse verdiene være vesentlig mer verdt enn det gjeldsberget de "gamle" aksjonærene satt på. Ergo vannes de ut. Og i noen tilfeller settes aksjen til 0, altså verdiløs. Det skjedde med Seadrill for etpar år siden (eller ble man tvangsutløst om man eide mindre enn 1%?), det har skjedd med Fokus Bank, det skjedde med DNB i jappetiden, og mener å huske at Credittkassen også var med i den gjengen. 

Norwegian hadde etpar runder med emisjoner, hvor eiere ble vannet ut rundt 95% hver gang. Nesten like ille

Skrevet

Ser nå at SAS-aksjen raser. Greit nok. Men det jeg lurer på er hvordan folk som vil komme seg ut får solgt. Noen må altså sitte å kjøpe disse verdiløse aksjene om folk skal få solgt. Merkelig.

Anonymkode: 05b43...5b5

Skrevet

Det verste er vel at det fortsatt er folk som kjøper aksjer idag 😅

Anonymkode: 0aae8...663

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...