AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Del Skrevet 3. oktober 2023 Står nå og lager blåbærsyltetøy for første gang, og ser mange oppskrifter sier at man må sterilisere syltetøyglassene. Er dette nødvendig når syltetøyet uansett kommer til å bli spist opp i løpet av en uke eller holder det med vanlig vask? Anonymkode: 36926...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg steriliserer ikke, fordi jeg fryser eller spiser opp syltetøyet ferskt. Det er viktig hvis man vil lagre det i romtemperatur Anonymkode: d2e22...31d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Del Skrevet 3. oktober 2023 Når det ikke skal lagres lenge trenger du ikke sterilisere nei. Kunne holdt med å bare ha det i en skål også. Anonymkode: 99156...762 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Del Skrevet 3. oktober 2023 Høres overdrevet ut. Vanlig såpe og vann har vært godt nok i hundrevis av år 🙂 Anonymkode: 79e6d...16e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Del Skrevet 3. oktober 2023 Poenget er at det er ordentlig rent. Tidligere steriluserte jeg, dvs dypper glasset i en kjele med kokende vann. Nå vasker jeg dem i oppvaskmaskin rett før sylting. Anonymkode: 3d3e4...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Del Skrevet 3. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Høres overdrevet ut. Vanlig såpe og vann har vært godt nok i hundrevis av år 🙂 Anonymkode: 79e6d...16e Å koke glassene før man har syltetøy i er en gammel metode - ikke noe nymotens hygieneoverdrivelse. Spør bestemoren din hva hun gjorde. Skal du spise syltetøyet i løpet av den nærmeste uka nå etter koking så kan du helle det oppi hva som helst og sette det i kjøleskapet. Men hvis du vil forlenge holdbarhetstiden så er det ganske lettvint å sterilisere glassene. Etter å ha vasket dem i oppvaskmaskinen setter du dem i stekeovnen på 100 grader i 15 minutter. Så er de klare for bruk. Er også en fordel at glasset er varmt når du skal helle kokende syltetøy så risikerer du ikke at glasset sprekker pga stor temperaturforskjell på glasset og syltetøyet som helles oppi. Anonymkode: b6fdc...f1d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. oktober 2023 #7 Del Skrevet 3. oktober 2023 Det er vel endel av prosessen som kalles hermetisering. Da skal vel glasset være varmt og syltetøyet helles i også skal det forsegles med tett lokk. Da vil det være vakum i glasset og lufttett. Sjekk gjerne hvordan dette gjøres fra andre kilder enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Del Skrevet 4. oktober 2023 Glass må steriliseres ved langtidslagring. Når du spiser det i løpet av en uke er det ikke så nøye med noe. Du trenger ikke engang syltepulver da. Jeg rører ofte ferske bær og sukker, eller koker bær og sukker evt. bruker litt syltepulver om for er tynnkokt. Ferskrørt varer ikke så lenge men selv enkel oppkok med litt sukker og syltepulver varer ofte i flere uker. Det blir jo mugg på eller smaker ekkelt om det er dårlig. Anonymkode: fa3f0...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rullgardinen Skrevet 4. oktober 2023 #9 Del Skrevet 4. oktober 2023 Hvis du skal hermetisere syltetøyet må de kokes, altså ‘steriliseres’. Skal du spise det opp innen uka er omme, så går det fint med rene glass du har vasket med litt zalo. Her er det ingen syltetøy som rekker å bli fryst før det har gått ‘rett i grisen’ som man sier på godt norsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå