Gå til innhold

Er det andre med ungdomsskoleelever som sliter med skriving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min klarer knapt å skrive en setning før det er krise. Han er kjempegod å skrive på pc, rettskriving er helt topp, men når de en sjelden gang skal skrive en setning på papir sliter han. Han har liksom ikke motorikken inne virker det som. Håndskriften er nesten uleselig. Har vært det samme i mange år.

Jeg mistenker at det er fordi de nesten aldri skriver på papir. I fra 1. Klasse fikk de ipader, og skrev kun bokstaver på papir for å trene. 10 a-er feks. Men sjelden mer enn det. 

Jeg kunne skrive flere sider på kort tid på den alderen. 

Hvordan er deres ungdomsskoleelever?

Anonymkode: dfd41...b11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer på vgs. Og elevene sliter mer og mer for hvert år å skrive for hånd. 

Anonymkode: 137a5...ebd

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg etterlyste dette for noen år siden på barneskolen, mer skrivetrening. Læreren var veldig enig, men sa at det var ikke mer på skoleplanen (eller hva det heter). Denne læreren hadde til tross gitt mer skrivingstid enn det barna etter planen skulle ha. Læreren syntes også det var veldig trist hvordan det utviklet seg. 

Anonymkode: 40e8c...8e1

• Liker 3
Skrevet

Når de legger opp til at barna skal skrive på pc og ipad fra de begynner på skolen så synes jeg det er innmari rart at de plutselig forventer at de skal skrive flere sider for hånd på ungdomsskolen. Helt tullete opplegg.

Anonymkode: d1f6c...87e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff, da er det som jeg frykter. Er redd håndskrift kommer til å forsvinne helt til slutt. 

Takk for svar.

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Når de legger opp til at barna skal skrive på pc og ipad fra de begynner på skolen så synes jeg det er innmari rart at de plutselig forventer at de skal skrive flere sider for hånd på ungdomsskolen. Helt tullete opplegg.

Anonymkode: d1f6c...87e

Dette!!!!

Hvordan i helvete skal ungene klare å skrive for hånd når de aldri har gjort det.... 

Anonymkode: 00737...c6b

Skrevet

Mitt barn fikk ikke ipad/pc før de kom på ungdomsskolen, så de på hans klassetrinn lærte seg å skrive i 7 år på barneskolen. Hvis elevene får utdelt ipad i første klasse så er det jo ikke noe rart at de ikke kan skrive når de kommer på ungdomsskolen. Totalt feilslått opplegg!

Anonymkode: 75751...91e

Skrevet

Jeg har to gutter på videregående, og det er milevis mellom deres språklige evner og utholdenhet enn det jeg selv hadde på samme alder. Nå var jeg veldig glad i å skrive da (og er jente) og disse guttene er praktikere, men hallo!

De klager over mange oppgaver, når de må skrive én side er det ramaskrik, de kan ikke skrive en setning uten skrivefeil, tegnsetting vet de ikke hva er, punktum, komma og stor bokstav er ikke eksisterende... De blir irriterte om jeg kommenterer det, mener jeg er gammel og ikke skjønner hvordan ting er i dag. At det er forskjell på sms-språk og annet skriftlig språk forstår jeg godt, men jeg tror heller at det er de selv som generelt ikke vet hva godt språk er... Jeg ser at gutten mine (ble lest for hele barndommen) har et meget godt ordforråd og forståelse av ord, men rettskrivningen er meget mangelfull. Det har vært lite lekser og liten interesse for skriving, så det har ikke vært noe vi har fått øvd på hjemme heller. 

Men de er veldig gode på engelsk da... Mye større ordforråd og bedre uttale enn vi hadde. Mulig det har noe å si at vi er et tospråklig hjem, norsk/engelsk, men jeg opplever at dagens unger generelt er mye flinkere på engelsk enn det vi var. 

Anonymkode: 06309...4cc

Skrevet

Dette kan, og burde, dere bruke tid på hjemme. Ha et klart mål (skriv en tekst om hva enn det er han interesserer seg for). Sett krav om antall ord og sider og gi enten penger eller goder (f.eks få et frikort for å slippe unna plikter en enkelt gang). Gjør dette i helger og ferier så skal du se at det blir bedre. 

Og hvis du er uenig så har jeg et refleksjonsspørsmål. Hvis han ikke tåler å stå i de ubehagelighetene ved skriving hjemme i trygge omgivelser hvordan forventer du da at han skal klare å presse seg til å bli bedre når han er på skolen?

Anonymkode: fbdac...0d6

Skrevet

Jeg har en på 11 år, som skriver helt grusomt. Han er flink på staving, men bokstavene skrives på feil måte, de har ikke øvd inn at når du skal skrive l eller t så begynner du høyt oppe og trekker streken nedover, enkle ting som det der. Eller at man starter øverst til høyre når man skal skrive en s, ikke nederst til venstre. Det hjelper selvsagt ikke at mamma prøver å komme og korrigere eller fortelle at det er lettere å skrive på en annen måte, når det har blitt feil innøvd fra starten - eller ikke innøvd i det hele tatt.

Han er flink språklig, men det er altså det motoriske med hvordan man skriver bokstavene og beveger blyanten som ikke er innøvd rett. Burde selvsagt ha grepet inn fra første klasse, men tenkte at dette kom til å ordne seg naturlig, for det gjlr det jo for alle andre....

Anonymkode: e58c3...d41

Skrevet

Fra læreplanen i norsk:

Etter 7. klasse: 

• skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
Etter10. klasse:
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

Anonymkode: 4b918...270

Skrevet

Har en 15 åring som skriver helt grusomt.

Han sier selv han har glemt skrivingen.

Er så ille at jeg må skrive timeliste for han på jobben hans! Det han hadde skrevet var det ingen som forsto.

Anonymkode: a6c06...c14

Skrevet

Hmm.. vi bor i et annet europeisk land, og her har de ikke ipad, men godt gammeldags datarom på skolen. De skriver kun for hånd, og lærer løkkeskrift i 1.klasse.

Rart det er så stor forskjell.

Anonymkode: af100...4e2

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en tragedie. Det å kunne skrive og ta notater for hånd er så viktig for hjerneutviklingen og "retention" av lærestoffet, også senere i livet.

Anonymkode: 72886...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette kan, og burde, dere bruke tid på hjemme. Ha et klart mål (skriv en tekst om hva enn det er han interesserer seg for). Sett krav om antall ord og sider og gi enten penger eller goder (f.eks få et frikort for å slippe unna plikter en enkelt gang). Gjør dette i helger og ferier så skal du se at det blir bedre. 

Og hvis du er uenig så har jeg et refleksjonsspørsmål. Hvis han ikke tåler å stå i de ubehagelighetene ved skriving hjemme i trygge omgivelser hvordan forventer du da at han skal klare å presse seg til å bli bedre når han er på skolen?

Anonymkode: fbdac...0d6

Det er mye vi øver på hjemme, men skriving forventer jeg faktisk at skolen lærer elevene! Har ikke en gang falt meg inn at det er noe vi må ta over!

Han tåler såklart å stå i ubehagelighetene, det er ikke det dette gjelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...