AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Har ei som blir 5 i januar, som i et par dager har klaget på vondt i munnen ved tannpuss. I dag klarte vi endelig å finne ut av nøyaktig hvor vondten var, og dette var rett bak siste tann bakerst i overkjeven. Kan se ut som det er noe ujevn overflate der, og ved kjenning med finger kan det kjennes ut som at det er litt hardt og ruglete - rett og slett som om en tann er på vei til å bryte gjennom. Kan det være en seksårsjeksel som er på vei ut allerede? Har prøvd å lese meg opp litt, men det står for det meste at melketenner begynner å falle ut ved 4-5årsalderen, og så kommer de vanlige tennene, osv osv. Seksårsjeksel gjerne mellom 6 og 8 år. Sånn sett litt tidlig, men det finnes vel helt sikkert variasjoner rundt dette som med alt annet? Dette svaret vil jo komme av seg selv om ikke så lenge, men vil bare høre om noen har noen erfaringer rundt dette ☺️🦷 Anonymkode: 36075...202
atropos Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Min femåring har hatt vondt baki munnen en stund. Er nok seksårsjekslene som presser på, men etter erfaring fra eldre søsken kan det ta lang tid fra det gjør vondt til det faktisk kommer en tann.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Seksårsjekslene kommer samtidig som barnet begynner å felle de første tennene, er hvertfall det tannlegen har sagt her og har stemt med mine barn. 6åringen her begynte å få jekslene nede, og da kjente jeg på de to fremste tennene og de var løse. Kort tid etterpå skjedde det samme oppe. Jenta mi felte de første fire tennene (to oppe og nede) når hun var 5år, og fikk jekslene samtidig. Anonymkode: 8b64b...1aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå