Gjest katteeier Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Jeg skulle revaksinert katten min iløpet av neste måned. Nå er saken den at jeg rett og slett ikke har råd til å ut med denne summen for øyeblikket, da dette koster rundt 4-500 kroner her jeg bor, og min økonomiske situasjon for øyeblikket er helt på grensa til hva jeg kan leve av, da jeg allerede sitter i knipa etter uforutsette regninger p.g.a operasjoner. Hvor viktig er det at revaksinering skjer nøyaktig 1 år etter ?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #2 Skrevet 24. januar 2006 Vaksinen er aktiv i 2 år. Ikke alle veterinærer er oppdatert på dette, så de skriver i vaksinasjonskortet revaksinering skal skje etter ett år. NRR har som krav at katter må vaksineres minimum annethvert år: NRR. Du kan risikere at en veterinær som ikke er oppdatert mener det blir nødvendig med ny grunnvaksine hvis det går mer enn en 13-14 måneders tid. Dvs to vaksiner med 2 måneders mellomrom. Men det er igjen mange veterinærer som mener det ikke er nødvendig med 2 vaksiner når grunnvaksinen skal gies, så du skjønner nok at praksisen er veldig forkskj her. Men katten er altså beskyttet mot sykdommene i to år, så du kan bare henvise til de nye reglene ang vaksinering. Fordelen med å vaksinere en gang i året er at man får en helsesjekk av katten såpass ofte. Men det er ikke fare for kattens helse ved at du utsetter revaksineringa noen måneder siden du har trang økonomi Hvis du til tider har dårlig økonomi vil jeg anbefale deg å forsikre katten. Hvis det skjer en ulykke slipper du å oppleve å ikke ha råd til behandling. Veterinærutgifter kan som kjent bli veldig store, da er det jo mer forutsigbart å betale et fast beløp i året i forsikring. Både Gjensidige og Agra tilbyr forsikring av huskatter med krav om at du vaksinerer katten. (slik du jo gjør)
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #3 Skrevet 24. januar 2006 da dette koster rundt 4-500 kroner her jeg bor Hvor viktig er det at revaksinering skjer nøyaktig 1 år etter ? ← Så må jeg jo spørre hvor du vaksinerer katten din. Jeg bor i Oslo, og jeg har inntrykk av at det er her veterinærene er dyrest i landet. Jeg betaler drøyt 300 kr for vaksinering, og det er itillegg hos en veldig flink veterinær (velger ikke vet utfra økonomi). Selve vaksinen koster jo ca 100 kr, 200 kr i honorar (inkl moms). Ved større regninger går det an å spørre vet om å dele opp regningen hvis man har trang økonomi en periode.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #4 Skrevet 24. januar 2006 En liten digresjon: Oslo er ikke nødvendigvis dyrest i landet på alt. Slike ting som vaksinering og kastrering har ofte veterinærer i tettbygde strøk kampanjer på. Sikkert en god måte å skaffe kunder og konkurransefortrinn på. Selv bor jeg (er ikke trådstarter, altså) utafor Trondheim, og her var det vanskelig å finne klinikker som tok anstendig pris for kastrering - det var i hvert fall ingen som tok noe i nærheten av kampanjeprisene man kan finne rundt Oslo. Men mange av smådyrklinikkene innenfor bygrensa i oslo er etter min erfaring veldig dyre... Så har de da også omtrent hjertekirurgi for undulater og høye driftskostnader.
Arkana Skrevet 24. januar 2006 #5 Skrevet 24. januar 2006 Hvis du pleier å ha katten din på dyrepensjonater, vær oppmerksom på at de fleste krever vaksinasjon hvert år.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #6 Skrevet 24. januar 2006 Jeg bor i en by på vestlandet, nøyaktig hvor føler jeg ikke for å ut med, men jeg har sjekket prisene hos 2 veterinærer, og de skal ha samme sum. Godt å høre at katten ikke tar skade av at jeg venter noen måneder ekstra med revaksinering.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #7 Skrevet 28. januar 2006 Vaksinen er aktiv i 2 år. Ikke alle veterinærer er oppdatert på dette, så de skriver i vaksinasjonskortet revaksinering skal skje etter ett år. NRR har som krav at katter må vaksineres minimum annethvert år: NRR. Du kan risikere at en veterinær som ikke er oppdatert mener det blir nødvendig med ny grunnvaksine hvis det går mer enn en 13-14 måneders tid. Dvs to vaksiner med 2 måneders mellomrom. Men det er igjen mange veterinærer som mener det ikke er nødvendig med 2 vaksiner når grunnvaksinen skal gies, så du skjønner nok at praksisen er veldig forkskj her. Men katten er altså beskyttet mot sykdommene i to år, så du kan bare henvise til de nye reglene ang vaksinering. Fordelen med å vaksinere en gang i året er at man får en helsesjekk av katten såpass ofte. Men det er ikke fare for kattens helse ved at du utsetter revaksineringa noen måneder siden du har trang økonomi Hvis du til tider har dårlig økonomi vil jeg anbefale deg å forsikre katten. Hvis det skjer en ulykke slipper du å oppleve å ikke ha råd til behandling. Veterinærutgifter kan som kjent bli veldig store, da er det jo mer forutsigbart å betale et fast beløp i året i forsikring. Både Gjensidige og Agra tilbyr forsikring av huskatter med krav om at du vaksinerer katten. (slik du jo gjør) ← gjelder dette hunder også? her sier de at vi MÅ ta det ved grensen til 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå