Gå til innhold

Når kommer voksentennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er snart 8 og trakk den ene fortanna oppe for ett år siden pga. fall. Den andre har blitt mistet på naturlig måte for ca. 6 mnd siden. Ingen tegn til nye tenner. Hvor lang tid kan dette ta? Vet fortennene er inni der og tannlegen sa for ett år siden at det så ut som de snart kom ut... 

Anonymkode: 8150e...de3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer jo fra individ til individ, men i dette tilfellet ville jeg tatt en sjekk hos tannlegen siden det er såpass lenge siden melkefortennene er mistet (ikke akutt-time). En sjelden gang kan forsinket frembrudd skyldes et frembruddshinder i kjeven for de permanente tennene.

Har du kjent på kjevekammen i området om du kan kjenne antydninger til fortannens skjærekant under tannkjøttet?

Anonymkode: bec7b...ccc

Skrevet

Barnet mitt på 5 trakk også en tann pga fall for ca et år siden, ikke kommet ny tann der enda heller. Tok det opp med tannlegen, og fikk beskjed om at det kunne ta lengre tid ved trekking fordi man normaltsett mister melketennene fordi voksentanna presser på den :)

Anonymkode: eb67f...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnet mitt på 5 trakk også en tann pga fall for ca et år siden, ikke kommet ny tann der enda heller. Tok det opp med tannlegen, og fikk beskjed om at det kunne ta lengre tid ved trekking fordi man normaltsett mister melketennene fordi voksentanna presser på den :)

Anonymkode: eb67f...543

Ts har en litt annen situasjon. Barnet ditt trakk tannen på et tidspunkt der de nye fortennene fortsatt ligger langt oppe i kjeven , mens barnet til ts har mistet melketennene (hvorav den ene naturlig) i en alder der de nye tennene har kommet relativt langt i sitt frembrudd.

Anonymkode: bec7b...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...