AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #41 Skrevet 3. oktober 2023 Det jeg lurer mest på, er om dette virkelig er holdninger du vil lære barna dine? "Dere bør ta opp mer lån enn dere ønsker, sånn at dere kan fremstå som velstående, og fasaden er viktigere enn trivsel!" Jeg har litt mer fokus på familie og samvær i jula, så om jeg hadde hatt noen som ikke ville feire hos meg fordi jeg bare hadde 110kvm bolig, så hadde de heller ikke blitt invitert om jeg vant i lotto å kjøpt meg slott... Anonymkode: b656e...274 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #42 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg skjønner godt hva du mener, ts. Det er ingen tvil om at mange har negative holdninger til andre som bor smått og trangt. Imidlertid høres det da ut som du bor i et hus av helt gjennomsnittlig størrelse, med god plass? Jeg bor i et stygt, gammelt rekkehus fra 70-tallet, kun 80 kvm, et pittelite bad, ingen lagringsplass, ingen garasje og hagen består av planker og er kun 4kvm. Kun to soverom, så ene barnet sover på en tidligere bod. Jeg tar ALDRI imot besøk fordi jeg skammer meg sånn over hvordan jeg bor. Ungene sier ingenting, men de tar heller aldri imot besøk. Alle vennene deres bor i ordentlige hus, men vi har det rett og slett bare stygt. I tillegg betalte jeg nok mer for denne skraphaugen enn det de gjorde, fordi de kjøpte i andre økonomiske tider og jeg måtte kjøpe da prisene steg voldsomt pga skilsmisse. Så å bo i denne søppelplassen har ikke gitt meg bedre økonomi heller. Hater huset mitt. Jeg kan spare, men vil ikke ha råd til noe nytt før barna har flyttet ut og hva er da poenget? Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for. Anonymkode: e6d51...512 3
SynneD Skrevet 3. oktober 2023 #43 Skrevet 3. oktober 2023 Nå bor jeg riktignok i storby, men her får du knapt nok tak i boliger så store som 110kvm. Det gjør det selvsagt enklere å ikke tenke at det er lite, men beviser også at man fint kan bo en familie på godt under 100kvm. Jeg tenker at det dere må fokusere på er dere selv, og hva dere synes om bosituasjonen. Personlig synes jeg det virker utrolig deilig å ikke ha masse lån. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #44 Skrevet 3. oktober 2023 Altså, rekkehuset har tjent dere godt i den forstand at dere har kunnet ta utdanning, dere føler fremdeles at det er stort nok for dere, i dag med norsk økonomi så gjør rekkehuset at dere kan klare økte renter. Det er jo dere som er de smarte her. Mye deiligere å ha en romslig økonomi enn et romslig hus. Hvis ungene har et ok soverom og et sted de kan være uten at dere sitter oppå dem (men samtidig viser at dere er tilgjengelige), så kommer de. Legg til rette for spillkvelder og andre gøye kvelder, og det er dere de kommer til. Uavhengig av størrelse på huset. Anonymkode: d2ca1...5fa 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #45 Skrevet 3. oktober 2023 Hvem bryr seg om hva andre tenker ol hjemmet deres, økonomisk frihet er mye bedre en og bo seg ihjel for og imponere folk som man ikke trenger og bry seg hva mener. Ting er ikke så sikkert om dagen så jeg ville blitt der jeg var. Puss opp hjemmet om dere ønsker det. Hvem skulle mistrives hos dere, ikke nabo barna ihvertfall. Er familien din så fisefine på det? Om dem er be dem passe sin egen business, ellers bør du snu tanke gangen. Det finnes mennesker i Norge som knapt har råd til mat, og bor i boliger som man knapt ser ut og har varme om vinteren. Anonymkode: 49ece...98a 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #46 Skrevet 3. oktober 2023 c_buk skrev (49 minutter siden): Bolig kostet 1,8 mill, så la oss si dere har 1 mill igjen på lånet. Da betaler dere kanskje 15 000 i renter +avdrag? Da har dere igjen 45 000 kroner. La oss slenge på en høy fellesutgift i borettslag på 5000 kroner. 40 000 kroner igjen. Om dere nøkternt bruker over 30 000 kroner i måneden på forbruk, så flyr pengene ut et eller annet sted. Ikke noe galt i å bruke penger, men dere bør ikke slite med å spare over 10 000 kroner i måneden uten å knipe. Og jeg tok ikke med barnetrygd. Mat Forsikringer inkludert person forsikringer Sfo Studielån Fritidsaktiviteter Anonymkode: e1e5b...e59 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #47 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg hører rekkehus så tenker jeg automatisk: rullings, campingbil, trygd og Seidel (øl), og det er helt greit. Personlig ville jeg ikke sendt sønnen på besøk til noen som bor i rekkehus av åpenbare grunner, men om dere trives så er jo det viktigst. Om dere kjøpte for 12 år siden er dere hvertfall gjeldsfri, det må jo være en stor fordel. Anonymkode: d59d2...707 Da bor du i så fall på bygda, da et sentralt beliggende rekkehus lett kan koste 10-12 mill. 😂 Anonymkode: 0c8f2...e95 8
pingeling Skrevet 3. oktober 2023 #48 Skrevet 3. oktober 2023 Her vi bor er det både blokker, rekkehus og store eneboliger. De i klassen til datteren min bor i forskjellige. Vi bor i en stor enebolig, men jeg tror jeg aldri har tenkt noe over hva vennene hennes bor i. Jeg vet jo noen bor i rekkehus/blokk. Men jeg bryr meg virkelig ikke så lenge hun har gode venner. Tenker man også har godt av å vokse opp i miljøer hvor alt ikke er helt likt alltid. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #49 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmmm, du snakker ned om andre, men forstår ikke engang at et lån ikke betales ned på 12 år? Man har 25 års nedbetalingstid. Anonymkode: e1e5b...e59 Åja alle har lik nedbetaling. Riktig. Anonymkode: d59d2...707
C8H10N4O2 Skrevet 3. oktober 2023 #50 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor i tomannsbolig og har 80kvm. Stort nok for oss. Men ungene i vennegruppa på skolen var ufyselige da de var her og benytter vår lille bolig til å plage barnet mitt. Fryktelig trist at det har blitt slik😌 De gode vennene til barnet mitt sier aldri noe og de liker å være her. Heldigvis😊 Vennegruppa har vi meldt oss ut av Anonymkode: eda78...906 Det er ikke boligen deres som er problemet her. Problemet ligger hos de som plager barnet ditt, og familien deres. Når de først har bestemt seg for å gå løs på et barn, så finner de alltids noe å pirke på. Godt å høre at barnet ditt har gode venner 💜 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #51 Skrevet 3. oktober 2023 c_buk skrev (1 time siden): Bolig kostet 1,8 mill, så la oss si dere har 1 mill igjen på lånet. Da betaler dere kanskje 15 000 i renter +avdrag? Da har dere igjen 45 000 kroner. La oss slenge på en høy fellesutgift i borettslag på 5000 kroner. 40 000 kroner igjen. Om dere nøkternt bruker over 30 000 kroner i måneden på forbruk, så flyr pengene ut et eller annet sted. Ikke noe galt i å bruke penger, men dere bør ikke slite med å spare over 10 000 kroner i måneden uten å knipe. Og jeg tok ikke med barnetrygd. Ikke ts, men jeg betaler 3600kr i studiegjeld pr mnd. Mannen har også studiegjeld, men mindre sum. Mange år med utdanning. Barnehage og sfo er også dyrt. Anonymkode: 96931...846 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #52 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Åja alle har lik nedbetaling. Riktig. Anonymkode: d59d2...707 Hva? Anonymkode: e1e5b...e59
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #53 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva? Anonymkode: e1e5b...e59 Man bestemmer selv nedbetalingstiden..... Om TS trenger 25 år på et lån under 1 mill så må hen jobbe som tigger eller kinesisk sypike i en sweatshop. Anonymkode: d59d2...707 2
I Grosny Skrevet 4. oktober 2023 #54 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min mann og jeg har eid rekkehus siden midten av tjue årene. 3 soverom, 2 toalett, 110 kvm. Vi hadde begge fast jobb da. Vi betalte 1,8 for det for 12 år siden. Pga vårt valg av billig hus, har vi hatt mulighet til å kombinere høyere utdanning (valgte å bytte karriere begge to), få to barn under er studier. Vi har ikke lånt mer på huset og betalt vanlige avdrag og renter i 12 år. Nå har vi begge faste jobber igjen, med høyere lønn. Vi har kjøpt dyrere og sikrere bil, og har tenkt å begynne å pusse opp litt i rekkehuset som vi velger å fremdeles bo i. Jeg vet det er fornuftig av oss å vente enda lenger med større hus. Vi ønsker ikke fire mill i lån. Det må vi med større hus nå med dagens priser. Når vi bor her kan vi spare 9000 i mnd, vi kan ha råd til ferier innimellom og ha det romslig. Vi har tre store soverom, og barna har masse besøk. Likevel..... til poenget. Jeg sliter med tanken på hva folk tenker. Jeg er redd barnas venner (6 og 10 år) tenker at vi bor stygt og har lite hus. Flere av barnas venner har store hus, gjerne med garasje med oppholdsrom, de har hytte å reise til, to fine biler, båt. Ja sikkert mye lån og, men det virker som de alle lever godt. Jeg vet at mange har hatt høyere utdanning lenger enn oss, men livet skjer. Hva tenker dere om det jeg deler? Leve romslig, spare til ferier, og vente kanskje 5 år med større hus, er vårt ønske, men jeg vil heller ikke gå å føle at folk ikke trives her, f eks at vi ikke velges til julefeiring, og at barnas venner til slutt ikke kommer til å oppholde seg her. Anonym kode: e1e5b...e59 Det vanlige er å bo littegrann trangt til barna blir tenåringer. Så flytter man til noe større og plutselig flytter barna ut, og man blir sittende med noe unødvendig stort og dyrt. 3 soverom, 110 m2 og to toaletter er imidlertid god størrelse sett fra mitt perspektiv. Hvis dere liker området og naboene så er det fint å bli boende. Endret 4. oktober 2023 av I Grosny 1
I Grosny Skrevet 4. oktober 2023 #55 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det jeg lurer mest på, er om dette virkelig er holdninger du vil lære barna dine? "Dere bør ta opp mer lån enn dere ønsker, sånn at dere kan fremstå som velstående, og fasaden er viktigere enn trivsel!" Jeg har litt mer fokus på familie og samvær i jula, så om jeg hadde hatt noen som ikke ville feire hos meg fordi jeg bare hadde 110kvm bolig, så hadde de heller ikke blitt invitert om jeg vant i lotto å kjøpt meg slott... Anonymkode: b656e...274 Noen har mulighet til å avlaste med f.eks hotell eller telt hvis det ikke er plass i huset til alle gjestene.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #56 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ok, gi gjerne en begrunnelse for det. Vi får begge utbetalt rundt 30 000. Vi er i starten av karrieren. Vi er ikke leger. Folk tjener vanlig. Anonymkode: e1e5b...e59 Da har dere 60000 kr utbetalt i måneden, og betaler kanskje 15000 kr i boutgifter vil jeg tro. Noe som tilsier forbruk på 36000 kr mnd om dere kun har 9000 kr igjen å spare. Jeg også synes dere burde kunne legge mer til side. Vi har omtrent det samme i lønn, men 2,5 mill i lån, og sparer over 20000 kr mnd. Som svar på ditt spørsmål. Det er antagelig maks 12-14 år igjen før barna flytter ut. Dere bor bra og har det bra. Jeg ser ingen grunn til å flytte i større. Iallefall ikke om 5 år. Vi bor like lite. Vi har vel 113 m2. Flyttet faktisk i mindre hus da barna var tenåringer. Vi har reist mye, og sparer til hytte/feriehus hvor det er plass til barn og barnebarn med tiden, så vi får en plass å kunne samle alle når det blir flere enn fire. Stort nok hus til å huse barn og barnebarn også, så sentralt som vi ønsker å bo, ville koste oss mer enn vårt lille hus og feriehus der vi satser på tilsammen. Foreldre til en venninne av meg bor lite og to ganger i året leier de en svær hytte for å samle barn og barnebarn. Det er ikke nødvendigvis stort hus man må ha for å samle familien. Det finnes andre løsninger også. Anonymkode: 92eab...709 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #57 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man bestemmer selv nedbetalingstiden..... Om TS trenger 25 år på et lån under 1 mill så må hen jobbe som tigger eller kinesisk sypike i en sweatshop. Anonymkode: d59d2...707 Hadde ikke lån på 1 million. Kjære tid. Og man har andre utgifter i tillegg. Anonymkode: e1e5b...e59
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #58 Skrevet 4. oktober 2023 Dere som svarer at ts bare tenker på fasade, har dere lest hele innlegget? Hun skriver: ,» men jeg vil heller ikke gå å føle at folk ikke trives her, f eks at vi ikke velges tiljulefeiring, og at barnas venner til slutt ikke kommer til å oppholde seg her.» Det handler mest om dette, tenker jeg. Man blir redd for å bli valgt bort. At barna etter hvert skal foretrekke å være hos venner, at julaften alltid blir hos bror, osv. Jeg har kjent dette selv! Bor i leilighet i villastrøk. Og ja, ungene var mye der det var kjellerstuer, men faktisk var de mye her også :). Med stue på 20 kvadrat ER det en ulempe i blant. Er vi flere enn fem- seks, føles det veldig fullt, men det GÅR med ti-tolv. Det setter så klart begrensninger. Og å leie selskapslokale for 15 stk blir gjerne for stort igjen, og ikke praktisk for mer hverdagslige sammenkomster. Anonymkode: f296a...c0e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #59 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg ville ikke tenkt på "hva andre tenker". Tenk heller på deg selv, hva du synes? Trives du i huset? Har du nok lagringsplass til alt du føler du trenger? Har du plass til hobbyene dine? Har mannen din det? Har barna plass til å henge med venner, uten å være oppå foreldre hele tiden? Det viktigste er jo at dere trives, det er veldig rart å prioritere hva andre skulle kunne tenke eller si. Hva med å prioritere deres egne behov. Jeg bor også i et rekkehus, som er 120 kvm, og jeg har barn på samme alder. Og problem vi har, er jo nettopp de problemene som jeg beskriver. Vi trives veldig godt i området, men vi føler at vi ikke har nok plass lengre, vi er oppå hverandre hele tiden. Det er også små irritasjonsmomenter overalt, slik som at et kjøleskap er for lite når barna begynner å bli større og spiser mer, og det ikke er plass til et til, hele kjøkkenet er for lite, barnas soverom er for små, det er ikke et eget vaskerom, det er ikke ordentlig bod, osv osv. Men det er bare voksne som ser de problemene, og barna er fornøyde med å bo her vi bor, og de har aldri fått noen kommentar fra andre, så langt jeg vet. Anonymkode: fa642...92e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #60 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ønsker også å jobbe redusert og jobber åtti prosent, det er et tiltak for oss for å ikke la hansherhjulet ta overhånd, hverken for oss eller barna. Det gir mer tid sammen og mulighet til å få gjort unna ting mens barna er på skolen. Anonymkode: e1e5b...e59 Behold rekkehuset inntil videre! Folk har blitt så utrolig usikre og opptatt av hva alle andre har. Vi er heller ikke med på hamsterhjulet. Men du må stå trygt i seg selv. Vi har dårlig lønn men ingen billån. Og da en av oss ble langvarig syk greide vi oss fint selv om vi bare hadde min deltidsjobb og han 60% av sin lønn. Dette var mulig fordi vi valgte å bo på under 100kvm og trakk i bremsen da vi tok opp lån. Opplevelser og mulighet til sparing betyr mer for oss enn stort hus og fasade. Anonymkode: 32c49...d22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå