AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Min mann og jeg har eid rekkehus siden midten av tjue årene. 3 soverom, 2 toalett, 110 kvm. Vi hadde begge fast jobb da. Vi betalte 1,8 for det for 12 år siden. Pga vårt valg av billig hus, har vi hatt mulighet til å kombinere høyere utdanning (valgte å bytte karriere begge to), få to barn under er studier. Vi har ikke lånt mer på huset og betalt vanlige avdrag og renter i 12 år. Nå har vi begge faste jobber igjen, med høyere lønn. Vi har kjøpt dyrere og sikrere bil, og har tenkt å begynne å pusse opp litt i rekkehuset som vi velger å fremdeles bo i. Jeg vet det er fornuftig av oss å vente enda lenger med større hus. Vi ønsker ikke fire mill i lån. Det må vi med større hus nå med dagens priser. Når vi bor her kan vi spare 9000 i mnd, vi kan ha råd til ferier innimellom og ha det romslig. Vi har tre store soverom, og barna har masse besøk. Likevel..... til poenget. Jeg sliter med tanken på hva folk tenker. Jeg er redd barnas venner (6 og 10 år) tenker at vi bor stygt og har lite hus. Flere av barnas venner har store hus, gjerne med garasje med oppholdsrom, de har hytte å reise til, to fine biler, båt. Ja sikkert mye lån og, men det virker som de alle lever godt. Jeg vet at mange har hatt høyere utdanning lenger enn oss, men livet skjer. Hva tenker dere om det jeg deler? Leve romslig, spare til ferier, og vente kanskje 5 år med større hus, er vårt ønske, men jeg vil heller ikke gå å føle at folk ikke trives her, f eks at vi ikke velges til julefeiring, og at barnas venner til slutt ikke kommer til å oppholde seg her. Anonymkode: e1e5b...e59 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg ønsker også å jobbe redusert og jobber åtti prosent, det er et tiltak for oss for å ikke la hansherhjulet ta overhånd, hverken for oss eller barna. Det gir mer tid sammen og mulighet til å få gjort unna ting mens barna er på skolen. Anonymkode: e1e5b...e59 2 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 3. oktober 2023 Høres nesten ut som at dere bort i et kott, men det er altså snakk om 110 kvm, to bad og tre soverom. Jeg synes du skal bry deg mindre om hva andre eventuelt tenker. Anonymkode: a5a41...8f3 72 2 16
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Barn tenker ikke over slike ting, de kommer dit de føler seg velkomne og har det gøy og du må kvitte deg meg mindreverdighetskomplekset. Anonymkode: 4cadc...41c 20 5
Gjest ti10 Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg tviler på at så mange mistrives hos dere eller at barna kommer til å bli mobbet fordi dere har et vanlig rekkehus. Det høres jo ikke ut som at dere trenger større hus heller?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Vi bor i tomannsbolig og har 80kvm. Stort nok for oss. Men ungene i vennegruppa på skolen var ufyselige da de var her og benytter vår lille bolig til å plage barnet mitt. Fryktelig trist at det har blitt slik😌 De gode vennene til barnet mitt sier aldri noe og de liker å være her. Heldigvis😊 Vennegruppa har vi meldt oss ut av Anonymkode: eda78...906 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg synes du skrev så fornuftig jeg......, helt til du sier ...til poenget🙈. Da synes jeg bare det blir for dumt, hvem bryr seg om vennen til sønnen/datteren din har en svær loftstue +++, eller om naboen har hytte 🙈🙉🙊 Dere er jo fornøyde. Skulle tro dere bodde i en liten hybel😅 Jeg har også rekkehus,riktignok 150kvm,men skulle jeg kjøpt enda større og nyere hus hadde jeg gjort det fordi jeg ville,ikke hva andre måtte tenke🙈 Anonymkode: f3770...f15 14 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 så lenge plassen er stor nok for dere og dere trives, så hadde jeg ikke vurdert å flytte en gang. Nå som alt er så dyrt, bruk heller tiden på å spare og å kose dere litt med ferie eller annet innimellom. 110 kvm er jo ikke så lite at jeg ville ha satt meg i mer gjeld fordi andre har større... Anonymkode: 5f541...e12 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 Høres helt likt ut som oss for noen år siden 🙂 Vi bodde i like stort rekkehus, og barna elsket det. De snakker fremdeles om huset, og savner det. De bodde der hele sitt liv. Vi hadde lite lån, og kunne bruke penger på hva vi ville egentlig. Det var frihet det! Vi valgte å flytte fordi barna ble eldre og hadde behov for mere plass, vi hadde to store soverom og et veldig lite(ikke plass til vår dobbelseng) så et barn måtte ha et lite rom på 7 m2… Kun et bad, liten uteplass, og så flyttet det inn noen veldig slitsomme og bråkete naboer inn. Så da tok vi valget. Nå bor vi i enebolig fra 1980, og det blir dyrt med tiden. Foran oss har både vaskerom og bad som må pusses opp. MEN, jeg synes det er verdt det. Vi har stor kjellerstue, hage, kun en nabo(endetomt) og nok plass til alt og alle. Lån på ca 3,5. Jeg har aldri brydd meg om hva folk måtte tenke om hvordan vi bodde/bor, og det burde ikke du heller 🙂For hvis dere trives, og har nok plass så er dere jo egentlig bare superheldige! Lite lån og mindre utgifter enn folk med større bolig. Trivsel trumfer alt 🙂 Anonymkode: ca3ab...fba 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Det er det ingen som tenker på! Slapp helt av. Høres ut som om dere har gjort alt «riktig»! Anonymkode: db1e9...edb 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har en eldre enebolig på 110 kvm. Kostet meg 8 mill. Vi har kun 1 bad. I tillegg har vi en uisolert, udrenert og uinnredet kjeller som kun er egnet til oppbevaring 🤷♀️ Anonymkode: 92c36...499
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 Når jeg hører rekkehus så tenker jeg automatisk: rullings, campingbil, trygd og Seidel (øl), og det er helt greit. Personlig ville jeg ikke sendt sønnen på besøk til noen som bor i rekkehus av åpenbare grunner, men om dere trives så er jo det viktigst. Om dere kjøpte for 12 år siden er dere hvertfall gjeldsfri, det må jo være en stor fordel. Anonymkode: d59d2...707
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg synes det høres fornuftig ut. Dersom dere trives godt og er fornøyde selv, så er det kun det som betyr noe. Det er ikke gitt at dere vil trives bedre i et større hus, heller. Folk som VIL finne feil hos andre, finner alltids noe å klage over. Er det ikke lite/feil/stygt hus, er det stygg/gammel/dårlig bil, eller andre teite ting. Det kommer man ikke unna, og da er det beste å prøve å ikke bry seg om det. Anonymkode: eba2a...842 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når jeg hører rekkehus så tenker jeg automatisk: rullings, campingbil, trygd og Seidel (øl), og det er helt greit. Personlig ville jeg ikke sendt sønnen på besøk til noen som bor i rekkehus av åpenbare grunner, men om dere trives så er jo det viktigst. Om dere kjøpte for 12 år siden er dere hvertfall gjeldsfri, det må jo være en stor fordel. Anonymkode: d59d2...707 Hmmm, du snakker ned om andre, men forstår ikke engang at et lån ikke betales ned på 12 år? Man har 25 års nedbetalingstid. Anonymkode: e1e5b...e59 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg hører rekkehus så tenker jeg automatisk: rullings, campingbil, trygd og Seidel (øl), og det er helt greit. Personlig ville jeg ikke sendt sønnen på besøk til noen som bor i rekkehus av åpenbare grunner, men om dere trives så er jo det viktigst. Om dere kjøpte for 12 år siden er dere hvertfall gjeldsfri, det må jo være en stor fordel. Anonymkode: d59d2...707 Få trygda har råd til 1,8 i lån alene. Anonymkode: e1e5b...e59 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når jeg hører rekkehus så tenker jeg automatisk: rullings, campingbil, trygd og Seidel (øl), og det er helt greit. Personlig ville jeg ikke sendt sønnen på besøk til noen som bor i rekkehus av åpenbare grunner, men om dere trives så er jo det viktigst. Om dere kjøpte for 12 år siden er dere hvertfall gjeldsfri, det må jo være en stor fordel. Anonymkode: d59d2...707 Jeg ville ikke sendt datteren min på besøk til dere av åpenbare grunner (dvs holdningene dine). Anonymkode: f641e...fe3 16 13
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er det ingen som tenker på! Slapp helt av. Høres ut som om dere har gjort alt «riktig»! Anonymkode: db1e9...edb Hm. TS gjør? Anonymkode: a5a41...8f3
Hannah80 Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Er dette virkelig seriøst??? Jeg bor i en 65 kvm leilighet. I et sameie. Aldri tenkt tanken på at det er flaut for tiåringen min. Og ikke for egen del heller. 8 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg tenker at man skal ha råd til å leve. Slik som tidene er nå, er det dumt å skaffe seg høyere lån og mer utgifter! Da er det bedre for dere og barna at dere fortsatt har romslig økonomi! Tror mange må selge seg nedover, eller endre livstil fremover... Anonymkode: 71927...6ec 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Min mann og jeg har eid rekkehus siden midten av tjue årene. 3 soverom, 2 toalett, 110 kvm. Vi hadde begge fast jobb da. Vi betalte 1,8 for det for 12 år siden. Pga vårt valg av billig hus, har vi hatt mulighet til å kombinere høyere utdanning (valgte å bytte karriere begge to), få to barn under er studier. Vi har ikke lånt mer på huset og betalt vanlige avdrag og renter i 12 år. Nå har vi begge faste jobber igjen, med høyere lønn. Vi har kjøpt dyrere og sikrere bil, og har tenkt å begynne å pusse opp litt i rekkehuset som vi velger å fremdeles bo i. Jeg vet det er fornuftig av oss å vente enda lenger med større hus. Vi ønsker ikke fire mill i lån. Det må vi med større hus nå med dagens priser. Når vi bor her kan vi spare 9000 i mnd, vi kan ha råd til ferier innimellom og ha det romslig. Vi har tre store soverom, og barna har masse besøk. Likevel..... til poenget. Jeg sliter med tanken på hva folk tenker. Jeg er redd barnas venner (6 og 10 år) tenker at vi bor stygt og har lite hus. Flere av barnas venner har store hus, gjerne med garasje med oppholdsrom, de har hytte å reise til, to fine biler, båt. Ja sikkert mye lån og, men det virker som de alle lever godt. Jeg vet at mange har hatt høyere utdanning lenger enn oss, men livet skjer. Hva tenker dere om det jeg deler? Leve romslig, spare til ferier, og vente kanskje 5 år med større hus, er vårt ønske, men jeg vil heller ikke gå å føle at folk ikke trives her, f eks at vi ikke velges til julefeiring, og at barnas venner til slutt ikke kommer til å oppholde seg her. Anonymkode: e1e5b...e59 Herlighet, så merkelige holdninger! Anonymkode: c963d...55e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå