Gå til innhold

Hvordan vet jeg hva slags motorolje bilen skal ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ikke å fylle noe som helst hvis det ikke begynner å lyse en varsellampe og du har service/oljeskift hvert år. Dette kommer også an på hvor mye du kjører, 15000-30000km går greit på longlife olje pr år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Enmanelskeråhate said:

Trenger ikke å fylle noe som helst hvis det ikke begynner å lyse en varsellampe og du har service/oljeskift hvert år. Dette kommer også an på hvor mye du kjører, 15000-30000km går greit på longlife olje pr år

Hva viser det lyset du tenker på, lavt oljenivå eller lavt oljetrykk? 

Og, noen bruker ikke olje og noen bruker mye. Tull å si man "ikke trenger å etterfylle". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er batterilader noe annet enn startkabler? Jeg måtte bruke det to ganger i fjor vinter. Bør jeg da bytte batteri nå? Hvordan vet vet jeg når, hvor og hvordan jeg bytter batteri? 😔 Beklager jeg kan lite om bil, men prøver å lære meg opp. 👍 Ts

Anonymkode: 04858...57a

Batterilader er for å lade batterier, hvis du har glemt lyset på inne eller ute feks og det er gått tomt, startkabler er ledninger som man setter fra en annen bil der og da for å få startet hvis det er tomt for strøm. Hvis det begynner å tømme seg uten at noe har stått på så begynner batteriet å bli dårlig og modent for skifte(10år ish) eller så trekker noe strøm som du ikke vet om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører ca 8000 i året. Har service/oljeskift hvert år. Vet ikke hva slags olje som er brukt hvert år fra verksted under service, men kjøpte Biltema sin for å ha liggende i bilen om det trengs mer olje, som jeg skal lære meg og sjekke jevnlig. Men litt usikker på hvor mye jevnlig er? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er batterilader noe annet enn startkabler? Jeg måtte bruke det to ganger i fjor vinter. Bør jeg da bytte batteri nå? Hvordan vet vet jeg når, hvor og hvordan jeg bytter batteri? 😔 Beklager jeg kan lite om bil, men prøver å lære meg opp. 👍 Ts

batterilader er noe annet en startkabler, hadde du satt lader på ville du muligens sluppet startkabler.

Hadde bilen stått lenge når du måtte bruke startkabler? Det høres ut som batteriet er i ferd med å ryke, men vanskelig å si. Å bytte batteri er ikke vanskelig, og tar max 15 min, men litt vanskelig å beskrive på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 minutter siden):

Og, noen bruker ikke olje og noen bruker mye. Tull å si man "ikke trenger å etterfylle". 

Som regel lyser det for lavt nivå, mange biler har jo ikke peilepinne særlig Vw

Tiuren skrev (4 minutter siden):

Normalt så bruker ikke biler mye olje, hvis det skiftes hvert år og kun kjøres 8k årlig er det ikke behov for etterfylling, hvis ikke det kommer varsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Enmanelskeråhate said:

Som regel lyser det for lavt nivå, mange biler har jo ikke peilepinne særlig Vw

Normalt så bruker ikke biler mye olje, hvis det skiftes hvert år og kun kjøres 8k årlig er det ikke behov for etterfylling, hvis ikke det kommer varsel

Mulig du har rett angående peilepinne på VAG. Har holdt meg borte fra VAG siden 2005, spart mye penger på det... 

Jeg har hatt en del biler oppgjennom, og noe bruker olje og ande ikke. Av de vi har nå er det bare min datters lille VAG som bruker litt (ca 0,5 på 10000km). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Batterilader er for å lade batterier, hvis du har glemt lyset på inne eller ute feks og det er gått tomt, startkabler er ledninger som man setter fra en annen bil der og da for å få startet hvis det er tomt for strøm. Hvis det begynner å tømme seg uten at noe har stått på så begynner batteriet å bli dårlig og modent for skifte(10år ish) eller så trekker noe strøm som du ikke vet om

Jeg vet ikke når batteriet ble byttet sist. Bilen er fra 2014, jeg kjøpte den for 3 år siden. Jeg hadde to opplevelser med flatt batteri i fjor vinter. Den ene gangen sto bilen ute i over 20 minus og storm i 3 dager etter å ha kjørt i 3 timer dagene før. Da ville den ikke starte.

Andre gangen sto blinklys på hele natten (fordi jeg kom borti spaken når jeg gikk ut av trang garasje). Da var bilen tom for strøm morgenen etter og jeg måtte ringe etter veihjelp, for å komme på jobb.

Bør jeg bytte batteri før ny vinter, eller hvordan sjekker jeg det? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (Akkurat nå):

Mulig du har rett angående peilepinne på VAG. Har holdt meg borte fra VAG siden 2005, spart mye penger på det... 

Jeg har hatt en del biler oppgjennom, og noe bruker olje og ande ikke. Av de vi har nå er det bare min datters lille VAG som bruker litt (ca 0,5 på 10000km). 

0,5 på 10k er jo ikke noe ts trenger å etterfylle som skifter hvert år og kun kjører 8k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke når batteriet ble byttet sist. Bilen er fra 2014, jeg kjøpte den for 3 år siden. Jeg hadde to opplevelser med flatt batteri i fjor vinter. Den ene gangen sto bilen ute i over 20 minus og storm i 3 dager etter å ha kjørt i 3 timer dagene før. Da ville den ikke starte.

Andre gangen sto blinklys på hele natten (fordi jeg kom borti spaken når jeg gikk ut av trang garasje). Da var bilen tom for strøm morgenen etter og jeg måtte ringe etter veihjelp, for å komme på jobb.

Se det an og spør evt på neste service, trenger ikke bekymre deg for dette ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Enmanelskeråhate said:

0,5 på 10k er jo ikke noe ts trenger å etterfylle som skifter hvert år og kun kjører 8k

Det var jo ikke TS sin bil som brukte 0,5 pr 10000, ingen vet om den bruker olje. Men gjør som du vil, så gjør jeg som jeg vil. 

Jeg anbefaler å sjekke olje, men det er bare min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 17.40):

Takk, igjen. Jeg får finne ut hvor måle pinnen er og sjekke ut 😅 Hvor ofte er det vanlig å etterfylle?

Du sjekker peilepinnen. Det er max og min merker. Er det for lite, så etterfyller du. Kan gjerne gjøre det til en vane å sjekke hver måned.  Minker oljen mye, så må du sjekke oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte VAG før og turboene hadde rykte på seg om å ryke hvis oljenivået var lavt. Det er lurt å holde det tilnærmet fullt. 

Dette med å ikke blande oljer, høres litt gammelt ut, men en mekaniker jeg snakket med en gang sa at eldre biler burde få kvalitetsolje. Jeg er dog usikker på om pris og kvalitet henger helt sammen, eller om det ikke er litt jåleri. 

Anonymkode: a672d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (5 minutter siden):

Det var jo ikke TS sin bil som brukte 0,5 pr 10000, ingen vet om den bruker olje. Men gjør som du vil, så gjør jeg som jeg vil. 

Jeg anbefaler å sjekke olje, men det er bare min erfaring. 

Nei det var jo ditt eksempel, poenget er at bilen sier fra hvis nivå er lavere enn anbefalt, og at en vanlig motor ikke vil bruke mer enn at man ikke vil trenge å etterfylle på 1 år og 8k km. Så er bare tut og kjør 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjørte VAG før og turboene hadde rykte på seg om å ryke hvis oljenivået var lavt. Det er lurt å holde det tilnærmet fullt. 

Dette med å ikke blande oljer, høres litt gammelt ut, men en mekaniker jeg snakket med en gang sa at eldre biler burde få kvalitetsolje. Jeg er dog usikker på om pris og kvalitet henger helt sammen, eller om det ikke er litt jåleri. 

Det er en fordel å bruke syntetisk olje. Det er bedre for motoren når det er vinter og bor på et sted der det kan bli veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Turboer er glad i fersk olje, så vw og alle de andre merkene som proklamerer long life intervaller på 30k km sørger jo ikke for et langt turbo liv i hvert fall?

Har hatt det meste av bilmerker og før i tiden var det vel større forskjeller i kvalitet enn nå er mitt inntrykk, men man kan være uheldig med alle merker og heldig også

Nå er det vel ikke tusen forskjellige oljeraffinerier rundt om kring så nei man får ofte ikke hva man betaler for på dyr olje, fakta er at det meste blir lagd på samme steder og stempelet med de forskjellige merkene, så lenge du velger en olje som har angitt kode for din bil/standard så funker biltema olje like bra som alt annet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det spørs hva slags batteri du har.  Har du vedlikeholdsfritt batteri, så har du et felt på toppen av batteriet der du ser at det er grønt. Da er batteriet ok. Hvis det feltet har skiftet farge, så begynner batteriet å bli dårlig.

Har du et batteri av den gamle typen med skrutopper for hver battericelle, så kan du svippe innom et verksted og be dem måle syrenivået på batteriet.

Hvis batteriet ditt flatet ut når det var kaldt i fjor vinter og det ikke sto på noe lys som kan forklare at batteriet ble tappet for strøm, så kan det være at batteriet begynner å bli modent for å bli byttet. Et "bra" batteri skal tåle å bli brukt når det er kaldt uten at det skal by på problemer. Hvis noe tapper batteriet for strøm, så kan det være greit å sjekke om viftereima/ reimene er slakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...