Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hjelp <3 Loftsluke/Takluke "låsen" er knekt, pga at luken er så tung. Så den datt plutselig ned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en takluke/loftsluke som datt ned (åpnet seg) Det viser seg at låsen er knekt . Men saken er den at, taket ble pusset opp for noen år siden,  så luken er i seg selv har blitt mye tyngere enn hva den var. Vi har dratt hele byen for å prøve å finne en lukkemekanisme som vi kan bruke. Og som ikke koster 100 000 kroner. Jeg skal prøve å legge med et bilde slik at dere skjønner problemet. Ingen kan hjelpe oss. Og ingen kommer med noen løsninger. Vi får ikke lukket denne luken som er i taket, den er også rett over der vi går. Noen som kan komme med en løsning på hva vi kan bruke ?  

Anonymkode: 3c03e...523

Skrevet

379633469_1478053626329768_850553462831775750_n.thumb.jpg.3aa7db322e1fc2f3597e8793327d53d2.jpg

29d97b307e3217e2d604aad55f56358a8aa8cdd3.jpg

379634790_1082288336514245_7964281315730090290_n.jpg

Skrevet

Jeg tenkte noen slike løsninger, men samboeren min mener at de blir ikke sterke nok

Skrevet

Alle loftslukene jeg har vært borti har vært fjærbelastet, og har ikke hatt annen lukkemekanisme.

Har du tenkt på noe slikt?

Anonymkode: cc03f...d27

• Nyttig 1
Skrevet

Kreative forslag, men jeg må nok si meg enig med samboeren din... Men det ser nesten ut som om dere har kledd luka utvendig med en plate, og den gir nok ekstra tyngde ja. Likevel er det rart at de to slåene i låsemekanismer bare har gitt seg som ved material tretthet. Tror, hvis dere skal fortsette med samme løsning (når problemet en dag er løst), at dere er tjent med å holde igjen luka når dere låser opp – for å minske belastningen på slåene.

Det er flere produsenter av slike isolerte loftsluker, og den der ligner veldig på en svensk modell jeg har til garasjeloftet. Klistremerket på høyre side viser produsent og modell. Ville tatt kontakt direkte med produsenten. 

Ellers brukes samme type mekanisme på de fleste loftsluker og på dører til kott og kneloft.

https://www.obsbygg.no/dorer-og-vinduer/kottdorer/2126792

Hvis ikke din produsent kan skaffe så er det kanskje andre produsenter/byggevarehus som kan være behjelpelige. Mekanismen er superenkel å bytte – to skruer.

Lykke til!

Anonymkode: ce02a...43b

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å felle inn en standard låsekasse fra en innerdør? 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å fjerne stigen? Og heller bruke en trappestige om dere skal opp. Da blir loftluka lettere

Anonymkode: 1a551...511

Skrevet

Er det ikke en låstapp som kommer ut i dette området når man låser luka? 

image.png.2d6e896e5326617623ab7f9f5e9a3c02.png

Har dere husket å montere alt på den luka? Vanligvis følger det med en metallpinne som stikkes inn i hullet for å låse luka. 

image.png.108c3b10e52af1b55f2a154cfc69f047.png

Skrevet

TS

Beklager om det ble noe missforståelser nå. Men bilde av den takluken, som nå er lagt ut her, er ikke min 😁 Den var for å illustrere 😁 men, jeg kan legge ut bilde av min 😁

Skrevet

Sjekk med produsenten – de skaffer sikkert en ny lås.

Trykk luka oppover med en hånd samtidig som dere vrir rundt "nøkkelen". Dette minsker belastningene på slåene.

Og en detalj som egentlig ikke vedkommer saken: den trappa må vel etterlate merker i gulvet under? Hvis trappa er lang nok (høyde tak/gulv) så skal/bør jo bena skråsages ved montering for å få maks kontaktflate mot gulvet. Slik den er nå får dere veldig mye vekt og trykk på svært lite areal.

Skrevet

TS her

20231004_094314.jpg

Skrevet

TS her

20231004_094405.jpg

Skrevet

TS her20231004_094322.thumb.jpg.be598594ca53898b52bba0325c876d9b.jpg

Skrevet

Oi, det var simple greier ja... (no offence). Tror dette kalles snapplås eller sneppert eller noe slikt. Var en gang i tiden vanlig på skapdører osv. 

Ser ut til at den ene leppen på bilde 2 er brukket rett av. Har du delen kan den muligens sveises på igjen, men jeg er skeptisk. For den litt over snittet nevenyttige er jo dette en del som kan lages på nytt hvis du ikke finner en erstatning. Den kritiske delen som har fjærstål ser nemlig ut til å være delen som er festet i luka.

Det er nok vanskelig, men ikke umulig, å finne i den størrelsen du behøver. Hør med en velassortert god gammeldags jernvarehandel.

Får du tak i, så ville jeg vurdert å montere en ekstra.

Skrevet

Den takluka så rimelig gammel ut. Hvordan er isolasjonsevnen på den? Med kaldtloft over kan det være fordelaktig å vurdere å oppgradere takluka til en nyere og bedre isolert modell... 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

TS her

Nå er situasjonen slik at vi har ikke så mye penger til å skifte ut eller legge veldig mye penger i dette akkurat nå. Jeg vet ikke om vi har selve delen som er knekt. Isolasjonen er egentlig ikke er problem som vi har lagt merke til, selvfølgelig nå, når den konstant står åpent 🤪 da blir det veldig kaldt. Vi har dratt hele byen som vi bor i, byggvare, Jernia, maxbo og slikt,og ingen har peiling eller aner hva vi skal gjøre. Vi er heller ikke så flinke slik selv eller egentlig.. Så dette er litt trasig 😔men en gammeldags jernvarebutikk hadde jo vært noe å prøvd å snakke med kanskje..

Skrevet

TS her

Takluken å låsen er sikkert i fra huset ble bygget. 50/60 tallet..

Skrevet

Sett på en haspe på utsiden av luken og lås den fast? 

Anonymkode: f38ea...9ce

Skrevet

Har dere ringt produsenter? De sender deg ny lås. Det finnes andre typer låser hvor du vrir den ringen som du har stanga i.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sett på en haspe på utsiden av luken og lås den fast? 

Anonymkode: f38ea...9ce

Jaaaa, jeg vet ikke . Taket er pusset opp for ca 10 år siden. Så det er gips å slikt , så jeg vet ikke om det kan være en løsning. Vi må i tilfelle finne noen festepunkter, for taket er ganske tykt i forhold til det det var tidligere. Det er ingen feste pdd på utsiden av luken. Om dere ser på de bildene jeg har lagt ut ser dere hvor taket var tidligere(det er en av platene på luken som er malt (plate to fra innsiden)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...