Gå til innhold

Cerazette vs desirett, og andre "billigversjoner" av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt cerazette i over ti år, aldri blitt gravid og har "mens" omtrent en gang i året, eller om jeg glemmer en pille. Veldig fornøyd. Noen ganger har jeg fått desirett (?) som alternativ dersom apoteket har hatt leveringsproblemer. Da får jeg mellomblødninger i hytt og pine, og det er svært irriterende.

Er dette bare noe jeg finner på? Er det flere som har samme (luksus) problem? 

Det sies jo at det skal være akkurat samme virkestoff, men at det kan være andre greier i pillene som kan være forskjellig fra originalen. Synes det er rart om jeg blør av noe fyllstoff, men det er jo også rart om jeg blør av placebo. 

Prisforskjellen er ganske stor på disse pillene, så jeg ville jo helst kunne brukt den billigste.

Anonymkode: d7e16...802

Skrevet

Desirett inneholder soyaolje, kanskje du blør av den da. 🤪

Vinelle inneholder ikke soyaolje, test den istedet.

Det aller morsomste er om du har en partner og gir vedkommende fullmakt på apoteket, så henter hen ut pillene dine og har de over i en tom boks så du ikke vet hva du tar. Og nesten gang henter hen ut en annen, osv. Du skriver ned evnt blødninger. Så kan du se da, om det er placebo. 

Anonymkode: 0e2c0...765

Skrevet

Jeg merker ikke noe forskjell. 

Anonymkode: f4704...bae

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vinelle inneholder ikke soyaolje, test den istedet.

Det aller morsomste er om du har en partner og gir vedkommende fullmakt på apoteket, så henter hen ut pillene dine og har de over i en tom boks så du ikke vet hva du tar. Og nesten gang henter hen ut en annen, osv. Du skriver ned evnt blødninger. Så kan du se da, om det er placebo. 

Ja men det er det eneste jeg kommer frem til, at jeg får "mens" av soyaolje 😂 Det gir jo ingen mening. 

Har en partner ja, avstandsforhold, men det der var et morsomt forslag. Kan jo få en venninne til å gjøre det når jeg trenger ny pakke! Takk!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg merker ikke noe forskjell. 

Anonymkode: f4704...bae

Takk for svar! Bruker du den billigste som oftest, da?

Skrevet

Det er nok en tilfeldighet.

Jeg gikk på Cerazette i flere år før jeg plutselig fikk flere bivirkninger og måtte slutte. Dessverre.

Anonymkode: 36df2...a7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er så minimal mengde at det vil ikke gjøre noen forskjell. Kanskje hvis TS begynte å drikke soyamelk hver dag...

Skrevet

Jeg har aldri brukt cerazette, men begynte på desirett for typ 3-4 mndr siden. Blør litt konstant egentlig 🙄 Har tenkt å prøve noe annet nå. 

Anonymkode: 77623...9bf

Skrevet

Det er visst ikke uvanlig å plutselig få meølomblødninger etc etter mange år på samme pille. Jeg har brukt mye desirett de siste årene, aldri merket noen forskjell. Jeg blør innimellom, men det er nesten uten unntak hvis jeg glemmer en pille eller to.

Anonymkode: d8b3c...294

Skrevet

Eg har brukt cerazette i 9 år, null blødninger. Men prøvde desirett og fekk blødning med ei gong.. så nei det er ikkje noko du innbiller deg.. kjenner fleir med det samme problemet. Syster mi er motsatt, null blødning med desirett og blødning med cerazette🤪

Skrevet

ene ungdommen her startet på de pga. uutholdelige smerter. Det ble bedre, men hadde mensen typ hver uke...5 dager med, 7 dager opphold, 5 dager med osv.
Sluttet igjen da. Har ikke tenkt at det kan skyldes billigversjon, men testet heller ikke den originale.
Men nå er det slik at man kan reagere annerledes på andre varianter. Det gjelder all medisin. Har feks en ungdom med adhd som bruker medisin. Fikk en gang billigversjon og den virket på l angt nær like godt som originalen, samt mer bivirkninger. Hn visste ikke at det var en annen versjon så ingen placebo der hvertfall

Anonymkode: 00251...caf

Skrevet

Du kan forresten be legen skrive på resept at du ikke skal ha generisk bytte, da får du testet om det blir bedre. Trenger da ikke betale mellomlegget når det står på resepten fra legen.

• Liker 1
Skrevet
frøken bra nok skrev (20 minutter siden):

Eg har brukt cerazette i 9 år, null blødninger. Men prøvde desirett og fekk blødning med ei gong.. så nei det er ikkje noko du innbiller deg.. kjenner fleir med det samme problemet. Syster mi er motsatt, null blødning med desirett og blødning med cerazette🤪

At dere har motsatte erfaringer illustrerer jo ganske godt at det er tilfeldigheter, og ikke merkeforskjell, det handler om. Variasjoner som ville kommet uansett blir forklart med byttet selv om virkestoffet er likt. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er nok en tilfeldighet.

Jeg gikk på Cerazette i flere år før jeg plutselig fikk flere bivirkninger og måtte slutte. Dessverre.

Ja, det er det jeg er redd for. Vet ikke helt hva jeg skulle prøvd dersom cerazette begynner å tulle nå, jeg fikk beskjed av legen om at det egentlig var det eneste alternativet for meg på grunn av blodpropp i familien, men det er jo nå over ti år siden. Mulig det har kommet nye produkter jeg ikke har hørt om.

Nei, det er så minimal mengde at det vil ikke gjøre noen forskjell. Kanskje hvis TS begynte å drikke soyamelk hver dag...

Jeg tror både jeg og hun tulla om soyamelka. Men det frister litt å spise vanlig cerazette og få inn masse soyamelk i kostholdet bare for å se om jeg får "mens" 😅

Jeg har aldri brukt cerazette, men begynte på desirett for typ 3-4 mndr siden. Blør litt konstant egentlig 🙄 Har tenkt å prøve noe annet nå. 

Anonymkode: 77623...9bf

Jeg blødde også litt av og på første halve året, har forstått at det er vanlig. Det kan nok gå seg til ennå 🤷‍♀️

Det er visst ikke uvanlig å plutselig få meølomblødninger etc etter mange år på samme pille. Jeg har brukt mye desirett de siste årene, aldri merket noen forskjell. Jeg blør innimellom, men det er nesten uten unntak hvis jeg glemmer en pille eller to.

Anonymkode: d8b3c...294

Æsj, jeg vil jo ikke bytte :( Det var så innmari greit disse ti årene uten blødninger!

1 hour ago, frøken bra nok said:

Da kan jo jeg og du starte en klubb i det miste 😂

ene ungdommen her startet på de pga. uutholdelige smerter. Det ble bedre, men hadde mensen typ hver uke...5 dager med, 7 dager opphold, 5 dager med osv.
Sluttet igjen da. Har ikke tenkt at det kan skyldes billigversjon, men testet heller ikke den originale.
Men nå er det slik at man kan reagere annerledes på andre varianter. Det gjelder all medisin. Har feks en ungdom med adhd som bruker medisin. Fikk en gang billigversjon og den virket på l angt nær like godt som originalen, samt mer bivirkninger. Hn visste ikke at det var en annen versjon så ingen placebo der hvertfall

Interessant dette med adhd-medisin også! Det var en tråd om dette her inne tidligere idag, det var derfor jeg fant ut at jeg måtte starte en tråd om p-piller også. Det var jo flere som om adhd-medisin der.

Du kan forresten be legen skrive på resept at du ikke skal ha generisk bytte, da får du testet om det blir bedre. Trenger da ikke betale mellomlegget når det står på resepten fra legen.

Åh, dette skulle jeg sett før jeg bestilte ny resept i går. :) Håper jeg får det neste gang!

59 minutter siden, AnonymBruker said:

At dere har motsatte erfaringer illustrerer jo ganske godt at det er tilfeldigheter, og ikke merkeforskjell, det handler om. Variasjoner som ville kommet uansett blir forklart med byttet selv om virkestoffet er likt. 

Det er bare det at jeg har lagt merke til det i løpet av et år nå, først trodde jeg det var covid-vaksina som tulla med kroppen min. Men så kobla jeg med hvilke p-piller jeg har tatt, og så gikk jeg for den forklaringen. Men det kan jo være hvasomhelst, som du sier :) 

Takk for svar alle!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder bare på blåresept hvor en betaler egenandel. P-piller har ingen refusjon. 

Anonymkode: 8417a...a35

Annonse
Skrevet

Angående soyamelk har jeg hørt det ikke er bra for kvinner, det inneholder planteøstrogen som kan påvirke kvinner om man tar det i store mengder. Ikke at jeg tror det lille som er av soya i cerazette påvirker altså, men bare sånn til opplysning.

Anonymkode: f379b...714

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjelder bare på blåresept hvor en betaler egenandel. P-piller har ingen refusjon. 

Anonymkode: 8417a...a35

Takk! :) 

18 hours ago, AnonymBruker said:

Angående soyamelk har jeg hørt det ikke er bra for kvinner, det inneholder planteøstrogen som kan påvirke kvinner om man tar det i store mengder. Ikke at jeg tror det lille som er av soya i cerazette påvirker altså, men bare sånn til opplysning.

Anonymkode: f379b...714

Alt med måte, tenker jeg :) 

Skrevet

Bruker desiett nå, merker ingen forskjell fra cerazette. Blødning og menssmerter kanskje en gang per skuddår. Et helt nytt liv etter årevis med heftige blødninger og nesten uutholdelige menssmerter. 

Anonymkode: e2d53...5cb

Skrevet

Har gått på cerazette i 6år og aldri opplevd bivirkninger eller blødninger utover ved glemt pille, men fikk desirette i sommer pga leveringsproblemer. Begynte å blø på 3 pille med desirette og det vedvarte til jeg fikk tak i cerazette. 

Anonymkode: 163a4...1bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...