Gå til innhold

Til dere som har/skal vaksinere mot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er det som vaksinerer barnet deres?

Vi ringte akkurat helsestasjonen for å høre om de anbefalte vaksina, og der fikk vi beskjed om at de ikke mener noe om det. Ikke setter de den heller, om vi får tak i den, for de har ikke noe med det fikk vi beskjed om. Så da måtte vi kontakte fastlegen.

Helsestasjonen sa også at den ikke kom til å bli med i vaksinasjonsprogrammet fra sommeren av fordi det ikke er avsatt penger til det. Noe jeg synes er merkelig.

Men uansett - vi får ringe fastlegen vår (som vi vet ikke anbefaler vaksina enda iallefall) og høre hva han sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har vi snakka med fastlegekontoret vårt og de vil heller ikke sette vaksina på grunn av bivirkninger som kan følge med den. Det hadde kommet papirer til dem fra folkehelseinstituttet der de ble frarådet å vaksinere i "hytt og pine"

Men vi venter på telefon fra fastlegen vår da.

Skrevet

En jeg kjenner som jobber på Folkehelsa hvor de har utviklet vaksinen sier at vaksinen ikke kommer til å bli en vaksine alle blir tilbudt uten videre. Det er den for dyr til, og hvis jeg ikke husker feil er det under ca. 40 tilfeller i året og ikke en epidemi i Norge.

Skrevet
En jeg kjenner som jobber på Folkehelsa hvor de har utviklet vaksinen sier at vaksinen ikke kommer til å bli en vaksine alle blir tilbudt uten videre. Det er den for dyr til, og hvis jeg ikke husker feil er det under ca. 40 tilfeller i året og ikke en epidemi i Norge.

Det er feil. Folkehelseinstituttet skriver dette om Prevenar. Som du ser skal den inn i det ordinære vaksinasjonsprogrammet fra 1. juli. Men så vidt jeg har forstått vil den kun omfatte barn født etter 1. januar 2006.

Jeg har fått en lege i familien til å sette første dose. Andre dose settes på helsestasjonen sammen med fem-måneders vaksinen. Den tredje dosen settes da enten av Helsesøster eller av legen i familien (som syns det er tullete at fastlegene nekter å skrive ut og sette, når denne faktisk skal inn i vaksinasjonsprogrammet.) Vi fikk vår resept hos fastlegen, som først tok en telefon til fhi, for å sjekke bivirkninger. Hun har permisjon, så har jeg valgt å ikke sette den hos henne siden jeg har andre alternativer. Hun anbefalte dessuten å spørre Helsestasjonen, siden de er mer vant med å sette sprøyter på små barn.

Det er helt riktig at det ikke er så mange i året som rammes, men som dere kan lese ut av rapporten det linkes til i artikkelen, så rammes flere og flere (stadig vekk et lite antall).

Skrevet
En jeg kjenner som jobber på Folkehelsa hvor de har utviklet vaksinen.

Det er forresten ikke Folkehelsa som har utviklet Prevenar. Og den inngår i vaksinasjonsprogrammene i en rekke andre land...

Skrevet
Det er feil. Folkehelseinstituttet skriver dette om Prevenar. Som du ser skal den inn i det ordinære vaksinasjonsprogrammet fra 1. juli. Men så vidt jeg har forstått vil den kun omfatte barn født etter 1. januar 2006.

Iflg. fastlegen min (som hadde undersøkt dette med bl.a. helsestasjonen) skal dette gjelde alle barn under to år. Han mente videre at det ikke er økte tilfeller av dette nå, så det var ingen grunn til "panikk" (som det virker som om flere har). Han mente i alel fall at jeg trygt kunne vente til dette kommer inn i det ordinære vaksinasjonsprogrammet....

Skrevet
Iflg. fastlegen min (som hadde undersøkt dette med bl.a. helsestasjonen) skal dette gjelde alle barn under to år. Han mente videre at det ikke er økte tilfeller av dette nå, så det var ingen grunn til "panikk" (som det virker som om flere har). Han mente i alel fall at jeg trygt kunne vente til dette kommer inn i det ordinære vaksinasjonsprogrammet....

Dette sier fastlegen min også, at alle barn under 2 år vil kunne få vaksinen til sommeren når den kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. Men jeg er forvirret over at det er så mange motstridige meninger om dette overalt...

Skrevet

Hmm.. da er jeg feilinformert. Skal snakke med vedkommende igjen... ;):Nikke:

Skrevet

Nå fikk jeg ikke snakket med helsesøster i dag, men en på helsestasjonen mente at den ville bli tilbudt alle under to år til sommeren. Men jeg er nødt til å ringe tilbake for å sjekke.

Får vi den ikke til sommeren, skaffer jeg den på egenhånd.

Selv om det er liten sjanse for at Oliver blir smittet og dør, tar jeg ikke den sjansen.

Skrevet

I dag har jeg snakket med helsesøster, og hun vet desverre ikke om alle under to år vil få tilbud om vaksinen eller om det bare er dem som er yngre enn 3 måneder som får den.

Jeg skal derfor til fastlegen min til mandag å få henne til å skrive den ut for meg.

Skrevet
I dag har jeg snakket med helsesøster, og hun vet desverre ikke om alle under to år vil få tilbud om vaksinen eller om det bare er dem som er yngre enn 3 måneder som får den.

Jeg skal derfor til fastlegen min til mandag å få henne til å skrive den ut for meg.

Jeg leste om akkurat det på nettet i dag. (En gutt datteren min går sammen med hos dagmamma fikk konstatert hjernehinnebetennelse i går.) Det sto ihvertfall at ingen under to år anbefales vaksine. Fortrinnsvis fordi den ikke har noen effekt på så små barn. :forvirret:

Skrevet
Jeg leste om akkurat det på nettet i dag. (En gutt datteren min går sammen med hos dagmamma fikk konstatert hjernehinnebetennelse i går.) Det sto ihvertfall at ingen under to år anbefales vaksine. Fortrinnsvis fordi den ikke har noen effekt på så små barn. :forvirret:

Det er som tidligere nevnt mange forskjellige typer hjernehinnebetennelse. Den vaksinen det har vært masse skriverier om i det siste heter Prevenar. (NRK Puls tok opp en annen type hjernehinnebetennelsesvaksine som ble testet for noen år siden). Prevenar skal beskytte mot pneumokokkbaserte infeksjoner, herunder hjernehinnebetennelse, og har dokumentert effekt på barn fra 2 mnd. alder. Det er dessverre likevel ganske mange andre hjernehinnebetennelser man ikke har vaksine mot. :( Trist å høre om den lille gutten. Håper det går bra og at datteren din ikke smittes!

Skrevet

Jeg har også hørt det at man ikke kan vaksinere mot hjernehinnebetennelse fordi det er forskjellige typer betennelser, slik at man være vaksinert men alikevel få en annen type hjernehinnebetennelse som det ikke er vaksine for.

Er det noen som vet mer om dette?

Skrevet

Vaksinen som skal gies, blir i følge helseministeren sagt fredag skal gjelde for alle født etter 01.01.06. Den skal inn i vaksinasjonsprogrammet fra sommeren av. Slik at den blir gitt samtidig som de får de andre vaksinene. De som har barn født før dette må betale selv. Det virker som det er forskjellig praksis, men på vår helsestasjon anbefalte helsesøster denne vaksinen. Den beskytter riktig nok ikke mot alle typer hjernehinnebetennelse, men mot de verste. Den beskytter også mot div. andre infeksjoner som f.eks. ørebetennelse. Her (i Bergen) får jeg resepten hos fastlegen. Det er også der vaksinen blir satt.

Skrevet

Litt på siden men..jeg leste i avisa at lageret på hhb-vaksine er tømt her i landet, og at nytt lager er ventet inn i mars.

Skrevet

Jeg ringte helsestasjon men de ville ikke sette den.Fastlegen ville ikke gi meg resept før jeg hadde snakket med en barnelege.Så jeg skal ringe i morgen og høre om jeg kan få den resepten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...