Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går hadde jeg meg en bytur. Gikk forbi og oppdaget en hjemløs mann som satt og tigget. Det var noe kjølig og han var dårlig kledd. Jeg er alltid litt skeptisk når det gjelder å gi penger mtp. rus, så bestemte meg for å kjøpe litt mat til han.

Dette var det to rumenske kvinner som oppdaget. En ung og en eldre. Hun unge kan ikke ha vært mer enn i 20-årene. I utgangspunktet spurte de om de også kunne få mat, men så utviklet det seg til å handle om penger til en busstur. 
Denne jenta sa konstant: "I promise you, the money is for the bus" og demonstrerte at hun kun hadde 3 kroner i lommen. Jeg fikk i det hele tatt en litt uggen magefølelse rundt dette. Og den hjemløse mannen jeg allerede hadde gitt mat til så på meg og ristet på hodet. Hun eldre kvinnen kunne ikke noe engelsk i det hele tatt men hun ønsket at jeg skulle be for henne.

Deretter kom det 2 unge rumenere til, hvor hun ene var gravid. Da spurte hun ene om de kunne få ett teppe til å sove på om natten, rett etter å ha lagt en Samsung i lommen. Jeg var som sagt litt skeptisk til det hele og sa at jeg ikke hadde mer penger nå, men heller måtte komme tilbake senere.

Er det noen som vet hvordan dette her funker, er det noen som tar pengene deres osv?  Jeg tenker også at denne hjemløse mannen har høy kredibilitet da han selv bor på gaten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at det rumenere og ikke Romfolk?, det er nemlig ikke det samme.

Det er organisert tigging og de reiser gjennom halve Europa for å tigge i rike land, de fremstår som stakkarslige og fattige men trenger slett ikke å være tilfellet.

Anbefaler deg å se dokumentaren Lykkelandet på NRK.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det kom ei dame bort til datteren min og meg når vi satt ute på restauranten i fjor sommer og spiste på Peppes pizza i Oslo! Jeg tror hun var romersk , jeg er litt usikker. Vi fikk iallfall ikke spise i fred for hun lente seg over til oss, så jeg ga hun de siste 3 pizza stykkene som var til overs siden vi var forsynt. Hun kom med masse smisk og skrøt over hvor pene øyne vi hadde etc, og hun ville ha penger og ikke maten vår! Hun tok fram mobil sin og sa hun hadde vipps. Jeg sa nei jeg har ikke, og vi reiste oss og gikk inn i restauranten. Jeg så hun dama ble veldig sur, men så var hun en plage og jeg ble veldig irritert.

Endret av Gladikaffe
  • Liker 3
Skrevet
FryNor skrev (31 minutter siden):

Det er organisert tigging og de reiser gjennom halve Europa for å tigge i rike land, de fremstår som stakkarslige og fattige men trenger slett ikke å være tilfellet.

Det er ikke likt, men veldig mange romfolk er rumenere. Tipper de fleste i Norge er rumenske romfolk.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo vanlig det at de går på folk som er litt naive og "tilgjengelig", for de er det lettere å få penger fra. Jeg gir aldri noe. Ikke gjør jeg meg tilgjengelig heller banner.gif.be2ca5b1c110abb4be3263566c838c62.gif

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Natterravn skrev (På 3.10.2023 den 11.30):

I går hadde jeg meg en bytur. Gikk forbi og oppdaget en hjemløs mann som satt og tigget. Det var noe kjølig og han var dårlig kledd. Jeg er alltid litt skeptisk når det gjelder å gi penger mtp. rus, så bestemte meg for å kjøpe litt mat til han.

Dette var det to rumenske kvinner som oppdaget. En ung og en eldre. Hun unge kan ikke ha vært mer enn i 20-årene. I utgangspunktet spurte de om de også kunne få mat, men så utviklet det seg til å handle om penger til en busstur. 
Denne jenta sa konstant: "I promise you, the money is for the bus" og demonstrerte at hun kun hadde 3 kroner i lommen. Jeg fikk i det hele tatt en litt uggen magefølelse rundt dette. Og den hjemløse mannen jeg allerede hadde gitt mat til så på meg og ristet på hodet. Hun eldre kvinnen kunne ikke noe engelsk i det hele tatt men hun ønsket at jeg skulle be for henne.

Deretter kom det 2 unge rumenere til, hvor hun ene var gravid. Da spurte hun ene om de kunne få ett teppe til å sove på om natten, rett etter å ha lagt en Samsung i lommen. Jeg var som sagt litt skeptisk til det hele og sa at jeg ikke hadde mer penger nå, men heller måtte komme tilbake senere.

Er det noen som vet hvordan dette her funker, er det noen som tar pengene deres osv?  Jeg tenker også at denne hjemløse mannen har høy kredibilitet da han selv bor på gaten. 

Det er organisert av bakmenn som sitter i hjemlandet, organiserer transport og sender folk å tigge i vestlige land. Så samles pengene på slutten av dagen og sendes til bakmennene i hjemlandet som bygger seg svære stygge hus.

I Norge leier de en hybel hvor det sover så mange som du kan få på plass på ett rom på gulvet før de kjøres til sine faste plasser i minibusser. De har moderne smarttelefoner og til og med airpods under sjalene. Jeg måtte bare le da jeg så en eldre dame som sitter fast her i sentrum og tigger snakke til seg selv og 1 airpod var litt synlig da sjalet hennes ikke skjulte det godt nok. Så tok hun frem en Samsung og ringte noen. En gang så jeg henne stå i kø med en bunke sedler å sende penger til hjemlandet i Western Union.

Regel nummer en, to, tre, fire og til siste tall er:

Aldri gi penger til utenlandske tiggere. Du sponser organisert kriminalitet. 

Hva du gjør med andre tiggere er opp til deg. Jeg gir aldri uansett. Man vet ikke hva man sponser og hva pengene går til. Norske tiggere kan henvende seg i NAV. Jeg vil ikke gi penger som går til narkotika og piller.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
FryNor skrev (På 3.10.2023 den 12.46):

Ikke alle rumenere er sigøynere, det er riktig.

Men så har de rumensk pass og da er de rumenske statsborgere og lettere omtalt som rumenere.

Likevel er det viktig å ikke blande dem med vanlige rumenere som ikke driver med det.

De er forskjellige etniske grupper.

Sigøynerne flyttet til Balkan sammen med ottomanerne som innleide soldater og tok med sine familier. Opprinnelig er de fra India. Så bosatte de seg i Balkan og forble der også etter at Det ottomanske riket falt.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...