Gå til innhold

Hvorfor jeg nå slutter å kjøpe brukt på Finn/Tise osv:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har solgt litt selv, og ønsker primært å kjøpe brukt mtp miljø og økonomi.

Men nå gidder jeg ikke fordi:

- Skader folk skjuler (jeg melder fra til Finn og returnerer plagget, men taper minst 160 kr pga frakt)

- Barneklær, og tilogmed sko som STINKER parfyme 🤷‍♀️

Alltid kvinneparfyme. En ting er at voksne bruker det- men barneklær? Det går ikke bort i vask 🫠

Så: nå handler jeg heller på salg, og selger brukt selv. Med ærlige annonser og vasket med parfymefritt vaskemiddel. Uten å dynke i egen lukt. 

Anonymkode: 955d9...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn er som et loppemarked mht klær - går ikke på det heller. Skolekorpset drev med det på 80-tallet.

Anonymkode: 91e8a...0b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper mindre på finn FORDI jeg kjøper mer på loppemarked. Hva jeg finner nå på loppemarked, ting som folk gir vekk gratis, er nå helt utrolig. Det er helt åpenbart at veldig mange sitter veldig godt i det, og dette er en utvikling som har skjedd i løpet av få siste år. Det er bare å gå på loppemarked i Asker og Bærum, så ser man det selv. 

Blant eksempler som jeg kjøpte billig på loppemarked, som altså ble gitt bort:

• helly hansen utebukse til barn
  • didrikson todelt skidress til barn
  • Norrøna turbukse til meg selv 😭
  • Ecco vintersko til meg selv 
  • Nike treningssko/innesko til meg selv
  • Viking vintersko til barn

jeg skriver spesifikt disse merkene fordi det er typiske merker som før var det umulig å finne på loppemarked, og som ble solgt på finn ganske dyrt, oppmot 50% av nypris. Folk har blitt rikere, de kaster dyrere ting.

ps, dette kan godt hende det er et Østlands-fenomen, sikkert i sammenheng med boligpriser. Når en kvadratmeter koster mot 100 tusen, til og med en liten bod for lagring av gamle klær, kan fort virke som bare bortkastet penger. Folk har bedre råd samtidig som de bor tettere.

Anonymkode: f488d...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør business på å kjøpe på salg, og selge videre på Finn. De later som om feks barneklær ble glemt bort før det svar for smått. Prislappen er på, så det ser ut som om de har kjøpt til fullpris, når det åpenbart er handlet på salg. Jeg kjøper aldri på Finn eller Tise lengre, men kun på salg. 

Anonymkode: caa09...b39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo gjøre bra kupp på salg.Var på en butikk i dag og kjøpte meg nye vintersko til 350.-, ble litt overraska når jeg så på prislappen at de hadde kosta 1399.- Skulle ikke forundre meg at de dukka opp på Finn til mye høyere pris enn dagens etter en stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk gjør business på å kjøpe på salg, og selge videre på Finn. De later som om feks barneklær ble glemt bort før det svar for smått. Prislappen er på, så det ser ut som om de har kjøpt til fullpris, når det åpenbart er handlet på salg. Jeg kjøper aldri på Finn eller Tise lengre, men kun på salg. 

Anonymkode: caa09...b39

Tja, vi fikk veldig mye gaver som aldri ble brukt, og klær vi kjøpte selv som ble liggende. Er det så mange som gidder bruke tiden på å gå handle (på salg som ikke alltid er det beste utvalget) for å bruke tid på å selge? Og ikke ane om det blir solgt engang? 

Anonymkode: 23645...47b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært fornøyd med der jeg har kjøpt av babyklær på Finn, så kommer til å fortsette med det. Aldri opplevd hverken skitne klær eller parfymerte klær. 

Loopemarked derimot, gir meg kløe 😅

Anonymkode: 61b7f...48b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har solgt litt selv, og ønsker primært å kjøpe brukt mtp miljø og økonomi.

Men nå gidder jeg ikke fordi:

- Skader folk skjuler (jeg melder fra til Finn og returnerer plagget, men taper minst 160 kr pga frakt)

- Barneklær, og tilogmed sko som STINKER parfyme 🤷‍♀️

Alltid kvinneparfyme. En ting er at voksne bruker det- men barneklær? Det går ikke bort i vask 🫠

Så: nå handler jeg heller på salg, og selger brukt selv. Med ærlige annonser og vasket med parfymefritt vaskemiddel. Uten å dynke i egen lukt. 

Anonymkode: 955d9...9db

Har aldri brydd meg om lukt i brukte klær. Det forsvinner etter et par vask.

Jeg må bare opplyse om at miljøgevinsten av å kjøpe og selge brukt er helt minimal. Jeg jobber innenfor hotellbransjen der det kastes bokstavelig talt tonnevis av tekstiler hver eneste dag. Det er virkelig piss i havet man utgjør som vanlig forbruker.

Men kudos til dere...

Anonymkode: 1df9a...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor så har vi klesrom med gratis klær/sko regi av Røde kors. Jeg kjøper egentlig aldri klær ellers, med unntak av en turbukse i ny og ne, men her har jeg funnet SÅ mye fint. Finn/Tise kunne jeg aldri tenkt meg å bruke igjen. Har også funnet mye fine klær og ting på den lokale kjøpe/selge/gis-bort facebook gruppa vi har. Se heller sånne plasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...