AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 kan man få autisme av traume mot hodet/ kropp? grunnen for at jeg spørr er at når lillebror var ca 8 md, ble storesøster nesten kvelt av en fruktbit. I ren instigtiv reflex slapp jeg han i gulvet. tror jeg sto på huk, men husker ikke for sikkert. Vell, han skrek selvsagt. Husker jeg sjekket hele barnet, ingen merker eller kuler eller noe. Han ble heller ikke dårlig, sytete eller noe etterpå. Utviklet seg normalt til ca 1,5. Nå er han snart 4 og de mistenker autisme. Storesøstrene har nok adhd, og jeg hadde det selv da jeg var jente, om det er relevant. Anonymkode: 73240...06f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kan man få autisme av traume mot hodet/ kropp? grunnen for at jeg spørr er at når lillebror var ca 8 md, ble storesøster nesten kvelt av en fruktbit. I ren instigtiv reflex slapp jeg han i gulvet. tror jeg sto på huk, men husker ikke for sikkert. Vell, han skrek selvsagt. Husker jeg sjekket hele barnet, ingen merker eller kuler eller noe. Han ble heller ikke dårlig, sytete eller noe etterpå. Utviklet seg normalt til ca 1,5. Nå er han snart 4 og de mistenker autisme. Storesøstrene har nok adhd, og jeg hadde det selv da jeg var jente, om det er relevant. Anonymkode: 73240...06f Nei Anonymkode: 3c2d8...09e 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Nei.. Autisme er en medfødt utviklingsforstyrrelse i hjernen. Det er ikke man kan få seinere i livet. Anonymkode: b9072...952 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Nei ikke klandre deg selv❤️ Anonymkode: 20302...9f6 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei Anonymkode: 3c2d8...09e Legge til at jeg har ett barn med autisme og det er medfødt. Ta det helt med ro. Anonymkode: 3c2d8...09e 1
Duraton Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 https://www.thetreetop.com/aba-therapy/autism-brain-damage#:~:text=Researchers have found that children,%2C or sports-related injuries. Svaret er vel mer at det kanskje kan være relatert. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Autisme og ADHD er vanlig å ha samtidig, så det er helt sikkert medfødt ❤️ Anonymkode: 8644d...f48 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Altså, ja. Man kan på en måte det. Traumatisk hjerneskade og autisme kan gi samme symptombilde og involvere samme biologiske faktorer. Så kan det jo diskuteres om dignostikken skal kalle det to ulike ting dersom årsaken er ulik, men fungeringen og prognosene like. Du kan lese om det f.eks her. Sannsynligheten for at autistiske symptomer skulle være forårsaket av et enkelt fall hos et barn på åtte måneder (de er faktisk temmelig robuste da, sammenlignet med spedbarn) og som ikke en gang medførte bevisstløshet er helt minimal. Sannsynligheten for at autistiske symptomer kommer av medfødte årsaker når man allerede har en arvelig disposisjon for nevroutviklingsforstyrrelser er mye, mye høyere. ADHD og autisme er nært "beslektet" og sannsynligheten for autisme hos et barn øker mange, mange ganger dersom en forelder har ADHD. Anonymkode: d87ae...513 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 ADHD og autisme er arvelig. Har foreldre ADHD kan barna få ADHD og/eller autisme. Man får ikke slike symptomer ellers pga slag i hodet. Og heller ikke et så lite traume. Da måtte det evt vært PTSD. Og tenker at barnet ha måtte vært i en grusom ulykke, krig eller langvarig omsorgssvikt for å få det. Anonymkode: 9abaf...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå