Gå til innhold

Apotek ga meg kopipreparat uten å spørre om jeg ville ha det, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem etter å ha vært på apoteket etter å ha hentet ut en resept. Jeg henter alltid ut originalpreparetet, men når jeg kom hjem så jeg at de hadde gitt meg kopipreparatet uten å spørre om jeg ville bytte. Er det lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Legen må skrive "ikke generisk bytte" i resepten for å kun bli tilbudt orginalpreparat.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Metalbitch skrev (1 minutt siden):

Ja. Legen må skrive "ikke generisk bytte" i resepten for å kun bli tilbudt orginalpreparat.

Tidligere har jeg alltid fått tilbud mellom original eller kopi på apotek, så syntes det var rart at de kunne gjøre det uten samtykke

• Liker 1
Skrevet

Sier du nei nå så må du betale mer..

Anonymkode: 97b5c...222

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør ingen ting, det er jo bare snakk om 10 kr på denne resepten

Endret av Kira123
  • Liker 1
Skrevet
Kira123 skrev (3 minutter siden):

Tidligere har jeg alltid fått tilbud mellom original eller kopi på apotek, så syntes det var rart at de kunne gjøre det uten samtykke

Ditt spørsmål var om det er lov. Svaret mitt er at ja, det er lov.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Kira123 skrev (2 minutter siden):

Synes ikke det er rart. Så lenge legen ikke har spesifisert at du ikke skal ha generisk bytte, er det jo ingen grunn til at de skal aktivt spørre deg hva du vil ha. Det er jo ikke verre enn at du sier du vil ha det og det merket. Jeg spesifiserer alltid at jeg vil ha billig-varianten, de pleier ikke sørre. 

Anonymkode: e3aa0...06b

• Liker 4
Skrevet

Fullt lovlig og helt greit.

• Liker 3
Skrevet
Kira123 skrev (6 minutter siden):

Det er lov. 

For å være sikker på at du får originalpreparat må du be om det selv. Ofte spør de, men de er ikke pliktig til det, så hvis det er viktig for deg må du huske å be om det selv.

Anonymkode: 1c06e...9c9

• Liker 2
Skrevet
Kira123 skrev (4 minutter siden):

Hvis du går tilbake og ber om å få bytte til originalmedisin - sammen med en begrunnelse - så ordner sikkert apoteket det for deg. Jeg mener bestemt at apoteket har plikt til å spørre om du godtar bytte. https://www.helsenorge.no/medisiner/medisinbytte-pa-apotek/

Anonymkode: cd036...a15

• Liker 2
Skrevet
Kira123 skrev (9 minutter siden):

Det er fullt lov, så lenge legen ikke har spesifisert at hen ikke tillater generisk bytte. Mange apotek gjør dette. Som regel er det enten fordi de ikke har den originale varen inne, eller fordi de har en vare med samme virkestoff som er billigere. Hvis du har bestilt medisinen via en app har du alternativ om å godta generisk bytte, eller ikke. Er det huket av på at du godtar generisk bytte blir det kanskje lagt en medisin med tilsvarende virkestoff i posen din. Du kan heller ikke forvente at den som har gjort medisinen klar for deg er den samme som ekspederer deg. Med andre ord er ikke ekspeditøren alltid oppmerksom.

Jeg gikk en periode på antidepressive medikamenter, og hadde jeg måttet bruke det legen foreskrev måtte jeg betalt 900 kr for et glass med piller. Jeg husker ikke hvor mye jeg betalte for preparatet apoteket fant som erstatning, men det var betydelig billigere, for å si det mildt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen ganger har man jo kanskje en grunn for å ønske original fremfor kopi. For noe jeg tar, så har jeg nå prøve to ulike kopier, og jeg virkelig hater emballasjen til de. Orginalen er så mye enklere å få tablettene ut av, men kopiene der sliter jeg. Med en gang de får inn orginalen går jeg tilbake til de. Ekstra kostnader for det bare være tenker jeg. 

Anonymkode: 6f776...685

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg godtar ikke billig varianten. Brukte en halv pakke generisk versjon av imigran migrene medisin og det hjalp ingenting. Andre jeg kjenner har fått helt merkelige reaksjoner når de fikk bilkigversjonen av antidepressiva fordi orginalen ikke var inne osv. Så det der tar jeg ikke. 

Anonymkode: 0c7c6...721

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Aldri opplevd noe annet enn at de spør først?

Anonymkode: f448b...2d8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg godtar ikke billig varianten. Brukte en halv pakke generisk versjon av imigran migrene medisin og det hjalp ingenting. Andre jeg kjenner har fått helt merkelige reaksjoner når de fikk bilkigversjonen av antidepressiva fordi orginalen ikke var inne osv. Så det der tar jeg ikke. 

Det er i så fall placebo. Virkestoffene er de samme i medisiner som kan byttes, de skal kunne brukes om hverandre. 

IMG_0960.png

Anonymkode: cb878...c16

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det er ikke bare placebo. Alternativene vlrker ikke alltid like godt. Det finnes også leger som sier dette. Det er ikke alltid like mye virkestoff i billigversjonene. Jeg har to medisiner som jeg MÅ ha originalene av. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er i så fall placebo. Virkestoffene er de samme i medisiner som kan byttes, de skal kunne brukes om hverandre. 

IMG_0960.png

Migrene medisiner er enkelt, enten fungerer det eller så gjør det ikke. Fikk imigran original og det fungerte som der skal. Så nei jeg tror ikke det er likt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du går tilbake og ber om å få bytte til originalmedisin - sammen med en begrunnelse - så ordner sikkert apoteket det for deg. Jeg mener bestemt at apoteket har plikt til å spørre om du godtar bytte. https://www.helsenorge.no/medisiner/medisinbytte-pa-apotek/

Anonymkode: cd036...a15

Jeg gikk ned og fikk bytte med en gang. Måtte betale 2 kr ekstra for originalen, så var ikke akkurat snakk om noen store summer i dette tilfellet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her med migrenemedisin. Kan like gjerne spise drops som å ta generisk versjon av anfallsmedisinen min. Så der har legen skrevet at jeg skal ha originalen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IMG_0960.png

Virkestoffene er like ja, men det kan være forskjell på hjelpestoffene. Jeg tror i praksis så er det som regel ikke noe stor forskjell, men på enkelte typer er det ulikheter. Ei jeg kjenner fikk alvorlig allergisk reaksjon på et kopiprepparat og tåler i dag svært få legemidler da hun utviklet kryssallergi når hun gikk tilbake til originalen. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...