aline Skrevet 24. januar 2006 #21 Del Skrevet 24. januar 2006 og saken her var vel at dersom denne unge gutten hadde hatt pakistansk opprinnelse, så hadde ikke folk kalt det sjalusidrap selv om han gjorde det av akkurat sammen følelser som denne norske gutten gjorde, det hadde blitt kalt æresdrap. og om man ser bortifra akkurat episoden med 17 åringen, så er det faktisk sjedd flere æresdrap av norske personer også, hvor det kommer ganske så tydelig frem i media at drapspersonen følte at den drepte hadde ødelagt æren til familien eller seg selv. så lenge drapsmannen er norsk, blir det likevel ikke kalt æresdrap, men familietragedie. vi reagerer så ufattelig kraftig på æresdrap, disse stygge utlendingene som dreper for ære.... også ser vi ikke at det skjer her også, fordi ære og drap ikke er noe som bare tilhører andre, men også nordmenn, uansett om vi liker det eller ikke. så jeg er helt enig med trådstarter, hadde gutten vært pakistansk, så hadde det blitt slått opp som æresdrap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #22 Del Skrevet 24. januar 2006 Nei, han dreper henne ikke fordi han er sjalu, men fordi han vil berge æren. Og et sjalusidrap kan være forårsaket av en krenket ære. Jeg er ikke ute etter å kalle et æresdrap for sjalusidrap, men et sjalusidrap for æresdrap. Dette er vel det tredje drapet på kort tid av en etnisk nordmann som har drept en kjæreste/kone. Muligens fordi æren var krenket. ← Jeg ser poenget ditt og er egentlig litt enig. Jeg skjønner bare ikke hvordan en etnisk nordmann kan tro at han berger æren ved å drepe. Men jeg skjønner derimot at en pakistaner kan tro det hvis han har vokst opp i et miljø hvor det blir sett på som det riktige å gjøre. ( Jeg aksepterer det selsagt ikke fordet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane How Skrevet 24. januar 2006 #23 Del Skrevet 24. januar 2006 Ved familietragedie pleier vel den som dreper å ta sitt liv etterpå? (og gjerne dreper alle som er til stede) Ved æresdrap dreper man vel den som har vanæret familien/en i familien, og kun den? Jeg mener sjalusidrap skjer mer i affekt enn æresdrap, mindre kalkulert og kontrollert. Ikke at æresdrap ikke er i affekt, men tror sjalusidrap skjer mer spontant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #24 Del Skrevet 24. januar 2006 Til trådstarter: Mener du med startinnlegget å argumentere for at man ikke skal diskutere æresdrap i mediene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #25 Del Skrevet 25. januar 2006 Til dere som vil kalle drap utført av nordmenn eller sjalusidrap for æresdrap, så kan kanskje det professor i sosialantropologi, Unni Vikan sier være oppklarende: Hun sier at æresdrap alltid har flere medsammensvorne. Æresdrap er en juridisk kategori i mange rettssystem, og morderen får ingen eller minimal straff. Han vinner ære av andre. Det er som regel kvinnens familie som dreper henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #26 Del Skrevet 25. januar 2006 Shahzad Rana har en god artikkel om dette. Det er ikke det samme som æresdrap i det hele tatt. http://www.document.no/weblogg/archives/008691.html "Selvsagt er et æresdrap en familietragedie, kanskje en av de verste. Men der slutter også likhetene. Gjennom et æresdrap foretar familien en ofring på ærens alter. Det er en kalkulert og mentalt bevisst handling. Begrepet æresdrap gir en ekstra dimensjon på motivet og holdningen bak drapet, - en forestilling om at drapet var nødvendig for å gjenopprette familiens navn og posisjon i deres lokalsamfunn. Det at en familie tar beslutning om å drepe sitt eget barn er dessverre også en grotesk realitet i sammenheng med æresdrap." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #27 Del Skrevet 25. januar 2006 Shahzad Rana har en god artikkel om dette. Det er ikke det samme som æresdrap i det hele tatt. ← Husk det til neste gang en pakistaner dreper en kjæreste. Som regel er det det eneste folk trenger for å karakterisere et mord for æresdrap: en utlending som drapsmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 27. januar 2006 #28 Del Skrevet 27. januar 2006 Mulig de hadde kalt det sjalusidrap uansett etnisk bakgrunn - men du kan klø deg bak øret på at dersom det hadde vært etnisk innvolvering hadde det i allefall fått en helt annen dekning som trådstarter skriver, og en helt annen tone i media - andre ord ville bli brukt og andre metoder også i etterforskning tror jeg.... Synd det er slik, men på bakgrunn av at mange av oss skremmes av det vi ikkje kan identifisere oss med skjønner jeg det jo... Jeg kan ikke identifisere meg med drap - hverken sjalusidrap, æresdrap, eller hva man kalle det så for meg er det utrolig at de behandles ulikt.... forøvrig lurer jeg nå masse på hva i all verden som svirrer i et menneske - uansett alder, men spesielt en på 17 år som skyter og dreper sin kjæreste for at ingen andre skal få henne også jeg da...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå