AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Med fare for å tråkke i et vepsebol..🫣 men hvor lav er deres terskel for å holdet barnet hjemme fra barnehagen? Har en gutt som begynte nå i august og vi har hatt 2 runder med sykdom/forkjølelse. Da holdt vi han selfølgelig hjemme til han var feberfri og i fin form igjen. Men jeg opplever at barnehagen tidvis har noe lav terskel for å ta kontakt og be oss hente han. Har fått melding om jeg kan hente fordi han ikke helt hadde dagen feks. Det var ingen sykdom eller forhøyet temperatur. Han var «bare» sutrete. Har også fått både telefon og melding om at han er så trøtt, finner ikke roen og at det hadde vært best om jeg hentet. En dag ringte de og ba meg hente fordi han hadde temperatur på 37. Nå holder han på å få en jeksel og er naturlignok noe plaget av dette innimellom i form av at han er sutrete og klengete. Da fikk jeg også telefon om å hente selvom jeg hadde informert om at det var en jeksel på vei. jeg skjønner at det ikke er godt å være i barnehagen når man åpenbart ikke har helt dagen, men er det vanlig å ta kontakt for den minste ting? Som hos oss voksne så vil jo også dagsformen til barn variere og noen dager er man jo feks mer trøtt og i dårlig humør enn andre dager.. jeg setter stor pris på at de passer på barnet mitt, men jeg har også en jobb, og hvis jeg skal hente han i bhg hver gang han er trøtt eller sutrete så vil jo omsorgsdagene være brukt opp på null komma niks…🤷🏻♀️ Anonymkode: a47a6...d48 2 1
Arkana Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Vi holdt dem hjemme hvis de hadde dårlig almenntilstand eller var smittsomme. Jeg synes kanskje det er litt mangelfull informasjon om den situasjonen du beskriver. Sutrete og klengete er jo ikke i seg selv en grunn til å være hjemme, men et barn som åpenbart ikke har det bra og som ikke er i form til å delta på barnehagens aktiviteter tenker jeg jo at bør være hjemme helt uavhengig av om barnet har feber eller en åpenbar sykdom. Jeg tenker vel at det er det barnehagen har reagert på, at han er veldig annerledes enn han pleier å være, har liten eller ingen glede av det som skjer i barnehagen den dagen og rett og slett ikke har det bra. Og ja, med noen barn (særlig de aller minste barnehagebarna) er det slik at sykt barn-dagene blir brukt opp lenge før året er omme, det er bare sånn det er og det er jo ikke antall dager man har igjen som skal avgjøre om det barn bør være i barnehagen eller hjemme. Du og far må dele på det og bare gjøre det beste ut av det. Trøsten er at det blir bedre ettersom barnet blir eldre. 4
GammelKaktus Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 Når min gikk i barnehagen så sa jeg at de skulle ha lav terskel for å ringe om de merket han ikke var helt i form, tror ikke de ringte mer enn 4-5 ganger på de 2-3 årene han gikk. To av gangene så var han i full lek når jeg hentet for da hadde han kviknet til. Er ikke så lett alltid når de er små og jeg tenker det er bedre de ringer en gang for mye. Samme med å holde han hjemme om han ikke var helt i form, heller en dag for mye. Men han var lite syk, var helst jeg som var syk i den tiden, virket som om han bare tok det med seg og ga det til meg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 Hvis de ikke får roet dem, og de forblir grinete og sutrete, tenker jeg det er på sin plass at bhg ringer. Da er det noe som ikke er riktig hvis de vanligvis er normale. Anonymkode: b6e79...45d 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 Er med på tankene deres. Når jeg har hentet han så har han vært i storform fra det sekundet vi kommer hjem. Løper rundt, herjer og virker helt fin😅 skjønner at det kan være annerledes i barnehagen der det skjer mer og er flere folk, men kontrasten til det de har fortalt er stor🤪 Anonymkode: a47a6...d48 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Her synes jeg også barnehagen tar litt for lett kontakt. Selvsagt om ungen er smittsom, har feber, eller har nedsatt allmenntilstand, så skal han få være hjemme. Men altså, når de ringer fordi ungen sitter stille, kontra å løpe rundt som en snurrebass som er sånn han er til vanlig, synes jeg det er rimelig unødvendig. Har hentet unger som har blitt helt fortørnet for å bli hentet, som det ikke har vært noe som helst galt med. Det synes jeg er litt respektløst overfor oss foreldre. Vi har tross alt jobber, det er ikke uviktig tommeltvinning vi driver med til daglig.. Anonymkode: 397b9...052 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er med på tankene deres. Når jeg har hentet han så har han vært i storform fra det sekundet vi kommer hjem. Løper rundt, herjer og virker helt fin😅 skjønner at det kan være annerledes i barnehagen der det skjer mer og er flere folk, men kontrasten til det de har fortalt er stor🤪 Anonymkode: a47a6...d48 Barn kan være opp og ned på sekunder. Her fikk vi beskjed at han var helt utslått i barnehagen. Vi hentet han, han var normal, lekte og koste seg, til han fikk 41 i feber på natta. Husk at barn er annerledes med deg og hjemme også. Anonymkode: b6e79...45d 3 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg hadde lavere terskel for å holde han hjemme da han nettopp hadde begynt i barnehagen, enn det jeg har nå. Jeg holder han selvfølgelig hjemme om han er dårlig eller det er tydelig at han brygger på noe, også hvis han har sovet veldig dårlig på natta (han sover aldri dårlig uten "grunn"), men tidligere kunne jeg også holde han hjemme om han var litt ekstra snørrete eller ved litt hoste og ellers fin form. Jeg trengte litt tid på å finne ut av hvordan han var når han var syk og når han bare var barnehage-snørrete, liksom. Barnehagen trengte også tid på å bli kjent med og komfortabel med når han bare var misfornøyd med noe (f.eks. vondt i gommen pga. nye tenner) og når han var dårlig. Han er veldig varm av seg, og vi hadde en lengre periode hvor de ringte og sa han hadde feber når han egentlig bare trengte å kles av. Det tok litt tid for dem å bli vandt med normal temperatur hos han også. Han er et skikkelig matvrak, og nå har de landet på at de sender han hjem om han virker utilpass OG spiser dårlig. Anonymkode: 79158...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde lavere terskel for å holde han hjemme da han nettopp hadde begynt i barnehagen, enn det jeg har nå. Jeg holder han selvfølgelig hjemme om han er dårlig eller det er tydelig at han brygger på noe, også hvis han har sovet veldig dårlig på natta (han sover aldri dårlig uten "grunn"), men tidligere kunne jeg også holde han hjemme om han var litt ekstra snørrete eller ved litt hoste og ellers fin form. Jeg trengte litt tid på å finne ut av hvordan han var når han var syk og når han bare var barnehage-snørrete, liksom. Barnehagen trengte også tid på å bli kjent med og komfortabel med når han bare var misfornøyd med noe (f.eks. vondt i gommen pga. nye tenner) og når han var dårlig. Han er veldig varm av seg, og vi hadde en lengre periode hvor de ringte og sa han hadde feber når han egentlig bare trengte å kles av. Det tok litt tid for dem å bli vandt med normal temperatur hos han også. Han er et skikkelig matvrak, og nå har de landet på at de sender han hjem om han virker utilpass OG spiser dårlig. Anonymkode: 79158...5f6 Dette er et viktig poeng. Det tar faktisk tid og potensielt noen feil, både å ringe for tidlig og å vente for lenge fordi foreldrene har uttalt at de har få omsorgsdager, før man blir godt nok kjent med hvilke sykdomstegn hvert enkelt barn har og hvor foreldrene legger terskelen. Anonymkode: e41f2...937 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg hadde veldig lav terskel for å holde hjemme under dybden av koronaen, men nå sender jeg selv om det kommer litt snørr og snufse. De sier i barnehagen vår at det er jo ikke noe galt i å prøve å sende, så får de heller ringe meg om det ikke går. Angående det at de ringer "for den minste ting", så skjønner jeg det er frustrerende. Men så tror jeg at de hovedsaklig tenker på at barnet ditt skal ha det godt. Jeg har snakket flere ganger med ansatte i barnehagen der mine barn går om at de har jo et annet tempo i barnehagen, og hvis barnet kun vil sitte på fanget og har det kjipt, eller er så sliten og grinete at ingenting funker, så er jeg enig i at det bør få lov å komme hjem til gode mamma-armer og omsorg. Det har skjedd flere ganger at jeg har blitt ringt om at et av barna mine er i dårlig form i barnehagen, for å så få de hjem med full fart, før de krasjer litt senere på kvelden med feber. I vår barnehage har de også gitt oss informasjon om at hvis det er mye plagsomme symptomer ved tannfrembrudd, så har barnet det best hjemme. Vi har hatt utrooolig mye sykdom disse to siste årene etter koronaen. Helt sinnsykt mye faktisk. Det er utrolig slitsomt og frustrerende, men heldigvis har vi hatt forståelse fra arbeidsgiverene her. Du har all min medfølelse, men barnehagen tenker kun på ditt barns ve og vel. ❤️ Anonymkode: d1489...bff
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 Her var det helt omvendt. Barnehagen ringte aldri og ba meg hente. Selv om jeg var i tvil om jeg skulle levere, og han hadde begynt å få feber og satt i fanget til ansatt og gråt ved henting. Tvert imot, så ble jeg bedt om å levere når han var halvsyk. F.eks slapp dagen etter han hadde hatt feber på natta, og dager der han ikke hadde sovet pga hoste. Ellers ble det for mye fravær og tilvenningen kom visstnok til å gå dårligere. Er fortsatt irritert på barnehagen for det, for jeg mener at første året ville ha gått så mye bedre hvis jeg hadde fått holde ham hjemme de dagene han ikke var i form i det hele tatt. Nyutdannet pedagog som kun akepterte spying eller feber som gyldig fravær. Anonymkode: 9ac86...89d 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 Mitt barn startet i august i fjor, og jeg har til dags dato aldri blitt ringt etter. Han har blitt holdt hjemme ved dårlig allmenntilstand. Dette inkluderer f.eks mye snørr og hoste, som gjør det tungt å puste og henge med som normalt. Han har selvsagt dager med mye sutring og trass pga f.eks tannfrembrudd eller litt dårlig søvn, men vi har ikke blitt bedt om å hente av den grunn, bare fått informasjon om hvordan dagen har vært. Anonymkode: 64d0c...0da
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her synes jeg også barnehagen tar litt for lett kontakt. Selvsagt om ungen er smittsom, har feber, eller har nedsatt allmenntilstand, så skal han få være hjemme. Men altså, når de ringer fordi ungen sitter stille, kontra å løpe rundt som en snurrebass som er sånn han er til vanlig, synes jeg det er rimelig unødvendig. Har hentet unger som har blitt helt fortørnet for å bli hentet, som det ikke har vært noe som helst galt med. Det synes jeg er litt respektløst overfor oss foreldre. Vi har tross alt jobber, det er ikke uviktig tommeltvinning vi driver med til daglig.. Anonymkode: 397b9...052 Det er dette jeg også sitter litt og føler på.. selfølgelig skal han få være hjemme hvis han er syk, slapp etc. sender ikke en syk unge i bhg. Når jeg har hentet så har jeg vurdert det som at han kan gå i bhg dagen etter. Og når jeg har sendt melding og spurt hvordan det går får jeg alltid til svar at han har en mye bedre dag enn i går, og at han koser seg. Ergo tolker jeg det som at han hadde ingenting annet enn en dårlig dag dagen før, der humøret rett og slett ikke var på plass. Og jeg syns ærlig talt ikke at vi skal måtte hente han hver gang han er sur eller sutrer. Da vil vi jo begge to være mer borte fra jobb enn på jobb og dette kjenner jeg en del på… AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg hadde veldig lav terskel for å holde hjemme under dybden av koronaen, men nå sender jeg selv om det kommer litt snørr og snufse. De sier i barnehagen vår at det er jo ikke noe galt i å prøve å sende, så får de heller ringe meg om det ikke går. Angående det at de ringer "for den minste ting", så skjønner jeg det er frustrerende. Men så tror jeg at de hovedsaklig tenker på at barnet ditt skal ha det godt. Jeg har snakket flere ganger med ansatte i barnehagen der mine barn går om at de har jo et annet tempo i barnehagen, og hvis barnet kun vil sitte på fanget og har det kjipt, eller er så sliten og grinete at ingenting funker, så er jeg enig i at det bør få lov å komme hjem til gode mamma-armer og omsorg. Det har skjedd flere ganger at jeg har blitt ringt om at et av barna mine er i dårlig form i barnehagen, for å så få de hjem med full fart, før de krasjer litt senere på kvelden med feber. I vår barnehage har de også gitt oss informasjon om at hvis det er mye plagsomme symptomer ved tannfrembrudd, så har barnet det best hjemme. Vi har hatt utrooolig mye sykdom disse to siste årene etter koronaen. Helt sinnsykt mye faktisk. Det er utrolig slitsomt og frustrerende, men heldigvis har vi hatt forståelse fra arbeidsgiverene her. Du har all min medfølelse, men barnehagen tenker kun på ditt barns ve og vel. ❤️ Anonymkode: d1489...bff Jeg skjønner at barnehagen bare tenker på mitt barns beste, og det er jeg også veldig takknemlig for❤️ Anonymkode: a47a6...d48
Anononyma Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har han heller hjemme en dag for mye enn en dag for lite. Har han gjerne hjemme en dag ekstra om han har vært syk, og har sagt ifra til bhg at de skal ringe meg for den minste ting. Han er 1 år, kan ikke forvente at han skal måtte tåle en dårlig dag på samme måte som en voksen. Noen ganger er det rett og slett best å få være hjemme! 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 Anononyma skrev (7 minutter siden): Jeg har han heller hjemme en dag for mye enn en dag for lite. Har han gjerne hjemme en dag ekstra om han har vært syk, og har sagt ifra til bhg at de skal ringe meg for den minste ting. Han er 1 år, kan ikke forvente at han skal måtte tåle en dårlig dag på samme måte som en voksen. Noen ganger er det rett og slett best å få være hjemme! Enig. Jeg tenker helt ærlig at et barn som ikke har lyst til å sette seg ned på gulvet, som må sitte på fanget til en av de voksne hele dagen lang, har ingenting i barnehagen og gjøre en hel dag. Anonymkode: b6e79...45d 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 Anononyma skrev (12 minutter siden): Jeg har han heller hjemme en dag for mye enn en dag for lite. Har han gjerne hjemme en dag ekstra om han har vært syk, og har sagt ifra til bhg at de skal ringe meg for den minste ting. Han er 1 år, kan ikke forvente at han skal måtte tåle en dårlig dag på samme måte som en voksen. Noen ganger er det rett og slett best å få være hjemme! Men hva gjør man når det skjer ukentlig? 🫣 Anonymkode: a47a6...d48 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med fare for å tråkke i et vepsebol..🫣 men hvor lav er deres terskel for å holdet barnet hjemme fra barnehagen? Har en gutt som begynte nå i august og vi har hatt 2 runder med sykdom/forkjølelse. Da holdt vi han selfølgelig hjemme til han var feberfri og i fin form igjen. Men jeg opplever at barnehagen tidvis har noe lav terskel for å ta kontakt og be oss hente han. Har fått melding om jeg kan hente fordi han ikke helt hadde dagen feks. Det var ingen sykdom eller forhøyet temperatur. Han var «bare» sutrete. Har også fått både telefon og melding om at han er så trøtt, finner ikke roen og at det hadde vært best om jeg hentet. En dag ringte de og ba meg hente fordi han hadde temperatur på 37. Nå holder han på å få en jeksel og er naturlignok noe plaget av dette innimellom i form av at han er sutrete og klengete. Da fikk jeg også telefon om å hente selvom jeg hadde informert om at det var en jeksel på vei. jeg skjønner at det ikke er godt å være i barnehagen når man åpenbart ikke har helt dagen, men er det vanlig å ta kontakt for den minste ting? Som hos oss voksne så vil jo også dagsformen til barn variere og noen dager er man jo feks mer trøtt og i dårlig humør enn andre dager.. jeg setter stor pris på at de passer på barnet mitt, men jeg har også en jobb, og hvis jeg skal hente han i bhg hver gang han er trøtt eller sutrete så vil jo omsorgsdagene være brukt opp på null komma niks…🤷🏻♀️ Anonymkode: a47a6...d48 Jobber i barnehage, og syns ikke det hørtes normalt ut. Vi sender hjem hvis barnet har feber eller kaster opp. En løs bleie i verste omgangssyketid, eller flere på kort tid i vanlige tider (dersom det ikke er noen andre naturlige årsaker). Er barnet ekstremt ute av seg og vi ikke får til å avlede eller roe, og barnet ikke har det bra kan jeg ta en telefon til foreldre og finne ut sammen med de hva det er best å gjøre. Noen ganger kan det hjelpe med en ekstra lur eller bare litt rolig rundt seg. Vi finner som oftest løsninger uten av barnet nødvendigvis må hentes. Til nå i dette barnehageåret har vi sendt hjem to stykker, pga oppkast. Anonymkode: 85b65...b59 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber i barnehage, og syns ikke det hørtes normalt ut. Vi sender hjem hvis barnet har feber eller kaster opp. En løs bleie i verste omgangssyketid, eller flere på kort tid i vanlige tider (dersom det ikke er noen andre naturlige årsaker). Er barnet ekstremt ute av seg og vi ikke får til å avlede eller roe, og barnet ikke har det bra kan jeg ta en telefon til foreldre og finne ut sammen med de hva det er best å gjøre. Noen ganger kan det hjelpe med en ekstra lur eller bare litt rolig rundt seg. Vi finner som oftest løsninger uten av barnet nødvendigvis må hentes. Til nå i dette barnehageåret har vi sendt hjem to stykker, pga oppkast. Anonymkode: 85b65...b59 Om foreldrene sier vi skal ha lav terskel for å ringe gjør vi selvfølgelig det ved behov;) Anonymkode: 85b65...b59
Lorieen Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Som mamma holder jeg mine hjemme dersom de åpenbart ikke er i form (trøtte, sutrete, har vondt noe sted etc) og selvfølgelig ved åpenbar sykdom (feber, oppkast/diaré, vondt hals/veldig mye snørr/hoste/øyekatarr etc). Som pedagog/styrer i barnehage ringte jeg foreldre dersom barnets allmenntilstand var åpenbart redusert og de ikke klarte å henge med i den daglige rytmen i barnehagen (orker ikke leke/spise, bare gråter, unormalt trøtt/slapp etc) og selvfølgelig ved feber/oppkast/diaré etc. Kort sagt, om jeg mente at barnet hadde hatt det bedre hjemme i rolige omgivelser. Barnehagen er et hektisk sted, med høyt tempo, mye støy, mange mennesker og store mengder inntrykk. Om man er liten og i smådårlig form, kan det bli overveldende å være i barnehagen selv om man egentlig ikke er syk-syk i ordets rette forstand. Noen ganger sa jeg fra ved henting, at formen hadde vært så som så den dagen. Det er foreldrene som må vurdere, men det er fint med dialog. Endret 3. oktober 2023 av Lorieen
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Her var det helt omvendt. Barnehagen ringte aldri og ba meg hente. Selv om jeg var i tvil om jeg skulle levere, og han hadde begynt å få feber og satt i fanget til ansatt og gråt ved henting. Tvert imot, så ble jeg bedt om å levere når han var halvsyk. F.eks slapp dagen etter han hadde hatt feber på natta, og dager der han ikke hadde sovet pga hoste. Ellers ble det for mye fravær og tilvenningen kom visstnok til å gå dårligere. Er fortsatt irritert på barnehagen for det, for jeg mener at første året ville ha gått så mye bedre hvis jeg hadde fått holde ham hjemme de dagene han ikke var i form i det hele tatt. Nyutdannet pedagog som kun akepterte spying eller feber som gyldig fravær. Anonymkode: 9ac86...89d Det er ikke opp til barnehagen! Anonymkode: 85b65...b59 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå