Gå til innhold

Har dere bremset shoppingen i utrygge økonomiske tider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver mye med kjøp og salg på finn.no og liknende. Kjøper ting og klær som jeg liker, også selger jeg det videre når jeg vil ha noe nytt. På den måten kan jeg shoppe med litt bedre samvittighet siden jeg ikke bare handler nytt, og siden jeg får noe tilbake for tingene jeg ikke bruker mer. I det siste har salgs delen vært nesten død. Jeg får ikke solgt tingene mine. Hvordan er det med dere som pleier å handle på finn og liknende. Har dere endret på vanene deres etter at alt har blitt dyrere og renten har steget?

Anonymkode: ab751...eaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå kjøper jeg kun det som jeg virkelig trenger. Ikke noe ekstra, dette gjelder dessverre også mat. Håper virkelig at rentene endrer seg om ikke så lenge…

Anonymkode: 7aa4d...66a

• Liker 3
Skrevet

Har ikke endret noen vaner, og kommer ikke til å gjøre det heller. Kjøpte nylig et møbel på Finn til under halvparten av nypris.

Skrevet

Jeg shopper det samme, men mer fra utlandet til gunstigere priser. Frakt og slikt har blitt vesentlig bedre, og derfor gunstigere for meg.

Skrevet

Ikke egentlig. Jeg reduserte forbruket kraftig for flere år siden, av miljøhensyn. 

Anonymkode: 1a399...adf

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har kuttet alt vi kan for å ikke gå i minus, i tillegg gjør vi vårt for å bremse inflasjone ved å ikke bruke penger

Anonymkode: 02ba4...b06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Levde sparsommelig før og under covid, lever sparsommelig nå. Har vel gått fra å spare 30k i måneden til å spare 25k i måneden. Litt behagelig å være enslig og barnløs egentlig, spesielt når man ser hvor mye folk strever om dagen.

Anonymkode: 72919...9a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Shopper lite nå, kjøper kun ting jeg må ha. 

Anonymkode: 9218b...480

Skrevet

Nei, har ikke bremset shoppingen. Shopper dog ikke mye.

Trenger eller ønsker jeg noe, så kjøper jeg noe av god kvalitet som varer lenge.

Skrevet

Tja, både og kan man si. 

Har brukt veldig lite penger i utgangspunktet, kjøper nytt når jeg trenger det men foretrekker å kjøpe brukt. Kjøper ikke klær som må passe på finn, kjøper heller ting og typ skjerf ol der. 

Fikk baby i år og brukt sykt life penger på det, men er klart at jeg har kjøpt mer til baby og betydelig mer penger siste året som en følge. Noen ting må man ha nytt, som madrass og bilstol. Prioriter å kjøpe ting som av sikkerhetsmessige årsaker bør være av kvalitet, og om jeg kjøper klær til baby selv så kjøper jeg minst to størrelser for stor. 

Ellers har jeg arvet mye tøy, noe direkte stygt men som jeg har brukt fordi det var gratis og brukes så kort periode av livet hennes. Kjøpt også my stellebord siden vi trengte en spesiell størrelse som ikke kunne kjøpes brukt. Men ull har jeg måtte kjøpe noe nytt, så kjøpte på Sparkjøp til 40% rabatt for ett merket. Var innom Fretex og finn også, men det var jo nesten like dyrt som Sparkjøp. 

Anonymkode: b157c...717

• Liker 1
Skrevet

motsatt for meg, vi har fått mye bedre råd i de siste to år, og nå kan jeg kjøpe nye klær og sko til barn, istedenfor brukte på finn. Pluss at barna har blitt mer voksne og mer kresne på hva de vil ha av klær.

Anonymkode: be216...d45

Skrevet

Jeg har aldri drevet med brukt-og-kast på den måten, nei. Selv om du selger det på finn, er du likevel med på å bygge oppunder fast-fashion, dårlig kvalitet og rask å lage og kvitte seg med. 

Jeg har ikke endret handlemønster, har aldri hatt for vane å kjøpe masse greier jeg ikke egentlig trenger. 

Anonymkode: bad72...6e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har de siste par årene ligget på ca kr 1500 pr mnd i innkjøp av klær og sko til meg selv, og dette har vært høyst nødvendige oppgraderinger etter mammaperm, hjemmekontor og så ut i ny jobb. Nå har jeg bremset shoppingen, har en del klær som begynner å bli slitt men går inn for å heller rullere på få plagg. Trenger ikke noe spesielt akkurat nå, heldigvis, så jeg skal nok klare meg uten shopping ut året, om ikke lenger. Har heller aldri hatt veldig mye klær. 

Barna må jo ha klær og sko hele tiden da. Jeg kjøper stort sett nytt til de, i motsetning til da de var yngre og ikke brydde seg, men henter inn en del ved å selge brukt. 

Anonymkode: 3277e...e55

Skrevet (endret)

jeg kjøper det jeg trenger da min økonomi tillater det, jeg har ikke endret noe handlemøster i den forstand men jeg er blitt mer bevisst på om jeg trenger eller bare har lyst på.. 

Endret av Carrot
Skrevet

Shopper mer enn normalt fordi vi nettopp har renovert og har nesten en hel hovedetasje å møblere (skikkelig heldig med timingen - not). Har heldigvis oppsparte penger til formålet. Når huset er møblert regner jeg med at det er slutt for noen år, med unntak av klesplagg innimellom når noe er utslitt.

Anonymkode: ae262...59f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg driver mye med kjøp og salg på finn.no og liknende. Kjøper ting og klær som jeg liker, også selger jeg det videre når jeg vil ha noe nytt. På den måten kan jeg shoppe med litt bedre samvittighet siden jeg ikke bare handler nytt, og siden jeg får noe tilbake for tingene jeg ikke bruker mer. I det siste har salgs delen vært nesten død. Jeg får ikke solgt tingene mine. Hvordan er det med dere som pleier å handle på finn og liknende. Har dere endret på vanene deres etter at alt har blitt dyrere og renten har steget?

Anonymkode: ab751...eaf

Har gjeldsordning så shopper fint lite gjort hele veien siden 2020. 
Merker ikke prisøkninga så veldig slik sett.

Anonymkode: b8b6b...6d2

Skrevet

Har definitivt kuttet ned på shopping og forbruk. Vinn-vinn både for lommeboka og miljøet. Blir helt kvalm av shoppinghysteriet som fremdeles råder hos mange.

Anonymkode: f7141...d03

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, ca det samme. Jeg hadde fra før av et veldig nøkternt forhold til shopping. Det er aldri noe jeg har drevet med, egentlig. Har alltid kjøpt bare det jeg trenger, og alltid det billigste. Helst brukt på Finn. Absolutt alle møbler i hjemmet mitt er brukt fra Finn, eller jeg har fått det gratis av venner og familie. Å kjøpe nye ting gir meg ingen lykke, så hvorfor ikke spare litt penger. Det er også veldig gunstig i nedgangstider å allerede ha levd langt under evne i mange år.

Anonymkode: 64804...04c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bremset forbruket kraftig for noen år siden, av miljøhensyn. Men i det siste har jeg brukt litt penger på klær, fordi jeg har endret vekt. Kjøper tidløse plagg av god kvalitet, slik at jeg håper det blir lenge til neste gang. Er i en situasjon hvor renteoppgang osv ikke påvirker meg noe særlig.

Anonymkode: e6c66...06d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt et nøkternt pengebruk, så kjøper omtrent det samme som alltid.
Men merker at jeg bruker mye mer fordi prisene har blitt høye. 

Har begynt med julegavene, og jeg ser at tidligere års budsjett blir sprengt i år. Hva finner man liksom til 300-400-500 kr i dag? Stort sett bare dilldall og smådekor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...