Gå til innhold

Du som vet du har såret eller gjort noen vondt, men ikke ber om unnskyldning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre hva som er grunnen til at du ikke ber om unnskyldning? Skam? 

Anonymkode: 2fad1...9c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke komme på å ha gjort det i voksen alder. Som barn kan det hende jeg tenkte det var fordi de fortjente det. 

Anonymkode: c1f92...c32

Skrevet

Tror det er mer arroganse eller «jeg har ikke gjort noe galt». 
Min svigerinne og svoger såret meg skikkelig for et årstid siden. Det gjorde vondt i lange tiden (fortsatt vondt, men bryr meg mindre nå). 
De har skjønt at de har såret meg, men bryr seg absolutt ingenting i det hele tatt. Hun spesielt, er veldig arrogant og høy på seg selv. 
Har ikke snakket med de siden dette skjedde, og det får bare være slik. Vil de snakke med meg, så gjør jeg gjerne det. Av hensyn til familie ville det vært det greieste å få skværet opp, men det får bli på deres iniativ. 
Så tror folk rett og slett blåser i andre (hvertfall i dette tilfellet) og andres følelser. Dessverre. 

Anonymkode: 5aa48...c32

• Nyttig 1
Skrevet

Sårer aldri med vilje. Men hvis noen sier til meg at jeg har såret dem på en måte, så sier jeg jo unnskyld at det ikke var ment sånn

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok mange som aldri har lært seg det som barn. 

Jeg er en sånn. Jeg la ikke merke til det før jeg fikk barn å oppdra selv. Foreldrene mine ber aldri, noen sinne, om unnskyldning. Jeg har aldri blitt lært å be om unnskyldning, jeg kan aldri huske å ha blitt lært det som barn. 

Nå som voksen har jeg null problemer med å si unnkyld til barna mine. Det faller meg helt naturlig. 

Men jeg merker det er forferdelig vanskelig å si unnskyld til andre voksne. Jeg vet liksom ikke hvordan, det blir fomlete og rart og kleint, og det ser ikke ut som om folk setter pris på at jeg gjør det heller.. 

Anonymkode: e40ad...cf8

Skrevet

Folk ville blitt overrasket over hvor mange som føler seg berettiget til å opptre som det passer dem selv, uten hensyn til andre. Og enda mer overraska over hvor mange som faktisk kjenner glede av å skuffe, såre eller skade andre.

• Nyttig 1
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Folk ville blitt overrasket over hvor mange som føler seg berettiget til å opptre som det passer dem selv, uten hensyn til andre. Og enda mer overraska over hvor mange som faktisk kjenner glede av å skuffe, såre eller skade andre.

Alle gjør det til en viss grad, uten unntak. Det er ingen som er totalt bevisste til enhver tid. Hvis man antar det om seg selv er man en større del av problemet enn antatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle gjør det til en viss grad, uten unntak. Det er ingen som er totalt bevisste til enhver tid. Hvis man antar det om seg selv er man en større del av problemet enn antatt. 

Vi kan alle såre folk uten å mene det, og uten å få det med oss, men vi kan ikke forventes å ta ansvar for alles reaksjoner, andres misforståelser. Det vi skal ta ansvar for er om vi har hatt utbrudd eller adferd som ikke er akseptabelt, eller ta kontakt med andre om vi merker at de har endret væremåte overfor oss.  A la "Jeg merker at du har blitt så stille, er det noe jeg har gjort?"

Skrevet

Jeg har det på litt samme måte som en over her beskrev. Mine foreldre har veldig sjelden bedt om unnskyldning for noe (og de har begge gjort mye å be om unnskyldning for), og da har jeg nok blitt påvirket av det. Synes det er ekstremt vanskelig og ubehagelig å be om unnskyldning til andre voksne dersom jeg vet at jeg virkelig har gjort/sagt noe galt. Om det er småting, så er det merkelig nok lettere. Det er antageligvis pga skam og det at jeg har alt for mye stolthet.

Anonymkode: d39df...9ae

Skrevet

Ber alltid om unnskyldning om jeg vet jeg har såret noen, men kan ikke huske sist det skjedde. Jeg er litt mer tilbakeholden om jeg får beskjed at noen er såret og har totalt misforstått (skjer sjelden, ofte en spesielt type bekjente). En unnskyldning skal være ektefølt og noen blåser jo ting helt ut av proposjoner (f.eks. jeg ble såret fordi du svarte sånn og sånn og uten emojis for da tror jeg du er sur). Jeg skjønner at noen er ekstremt usikre, men man kan ikke ta hensyn til absolutt alt. 

Anonymkode: cd7ea...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...