Gå til innhold

Barnet mitt på 5 år fikser ikke det sosiale på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun slet litt i barnehagen også, men fikset seg siste året og fikk tilbakemelding av personalet at hun stort sett var med i lek og samspill der, bare litt sjenert og reservert.

Nå har hun begynt i 1 klasse, men har etter snart 2 måneder fortsatt ingen å leke med. Dvs hun vet ikke hvordan hun skal ta initiativ til å bli med på lek og inn spør henne om hun vil bli med. Hun er en helt normal, søt og intelligent  jente. Det er ingen som plager henne eller bevist stenger henne utenfor. Det er bare hun selv som sliter med det sosiale samspillet. Noen dager går bedre enn andre og når hun først kommer inn i leken går det veldig fint. Så er det hjem og neste dag er det samme problematikken. Har invitert med hjem barn i klassen som hun også gikk i bhg med og det har gått fint, men tilbake på skolen gåt det i stå igjen. Hun tør heller ikke være med andre hjem uten at jeg er med, så da blir det til at foreldre ikke inviterer.

Dette er så vondt. Hun gråter ofte om morgenen fordi hun ikke vil på skolen og jeg følger henne til skolen hver dag og da blir også overleveringen vanskelig. Masse gråt og seperasjonsangst. Lærerne gjør så godt de kan for å å få henne med i lek, men de strekker ikke til. Helsesøster er involvert og har pratet med henne, men de har foreløpig ikke tatt det videre. Har tenkt på om hun rett og slett ikke er helt moden for skolestart enda. Hun fyller 6 år i desember.

Er det andre her som har vært i lignende situasjon med barna sine? Løste det seg? Ble bup involvert? 

Har dere noen råd til oss?

Anonymkode: 082d0...253

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn har slitt med samme utfordringer. Han er også 5 år, men i barnehage. Han elsker superhelter, så jeg har gitt han hemmelige superheltoppdrag på morgenen. Det kan være å spørre et annet barn om de vil leke med han, noe han synes er veldig vanskelig. Men det er også at jeg ha vist han morsomme leker han kan gjøre med andre. Tanken min er at dette skal få han til å initiere kontakt med andre barn, og ha en gøy lek i bakhånd. Rett og slett gjøre han mer trygg sosialt.

Det er så vanskelig når man ikke er der sammen med de og kan støtte de ❤️ 

Har du snakket med skolen? 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Dette går seg til etter hvert❤️ 

Men fortsett å inviter klassekamerater hjem til dere, det hjelper mye. Går hun på SFO?

Anonymkode: a6f3b...704

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en desembergutt som jeg ser for meg mye av det samme scenariet for. Det er rett og slett forbanna vanskelig for en god del barn født sent på året å mestre det sosiale det første året. Har sett det i klassen til min eldstemann som er født tidlig på året også, det er de som er født i november og desember som sliter sosialt. Det ordner seg i 2 klasse men det er en blytung tid.

Og det gjelder jenter såvel som gutter. Det er sagt mye om november/desemberguttene som kryper rundt eller ikke har ro i rumpa men desemberjentene som står alene i skolegården eller pusler alene på SFO har det like trøblete. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en gutt som nettopp fylte 6 år, og jeg må bare si - skolestart i denne alderen, er en katastrofe. 

De eier ikke ro i kroppen, og skolene har en forventning om det motsatte. Så ruller ballen, barna skal kartlegges og utredes, fordi de ikke mestrer den nye hverdagen. Det har veldig mange av dem ikke forutsetninger for å klare, men det er ikke noe galt med barna fordi om.

Hjertet mitt blør for disse små barna, som ikke mestrer overgangen til skole. Det er systemet som er ødeleggende, men barna får skylden. 

Snakk om å skape tapere fra dag én. Jeg er forbannet!

Anonymkode: e89e3...b90

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Dette går seg til!! Pust... 

Anonymkode: 8c848...66b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en gutt som nettopp fylte 6 år, og jeg må bare si - skolestart i denne alderen, er en katastrofe. 

De eier ikke ro i kroppen, og skolene har en forventning om det motsatte. Så ruller ballen, barna skal kartlegges og utredes, fordi de ikke mestrer den nye hverdagen. Det har veldig mange av dem ikke forutsetninger for å klare, men det er ikke noe galt med barna fordi om.

Hjertet mitt blør for disse små barna, som ikke mestrer overgangen til skole. Det er systemet som er ødeleggende, men barna får skylden. 

Rart de fleste takler det da.. 

Anonymkode: f0142...d0b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er direkte slemt å tvinge så små barn til å sitte stille "hele" dagen. De kommer til å lære det de skal selv om de kommer i gang et år sener, det er jeg helt sikker på.

Anonymkode: 32e24...678

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rart de fleste takler det da.. 

Det får vi enda bare håpe. Men svært mange takler det ikke. Og det er et veldig alvorlig problem, for hele samfunnet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun slet litt i barnehagen også, men fikset seg siste året og fikk tilbakemelding av personalet at hun stort sett var med i lek og samspill der, bare litt sjenert og reservert.

Nå har hun begynt i 1 klasse, men har etter snart 2 måneder fortsatt ingen å leke med. Dvs hun vet ikke hvordan hun skal ta initiativ til å bli med på lek og inn spør henne om hun vil bli med. Hun er en helt normal, søt og intelligent  jente. Det er ingen som plager henne eller bevist stenger henne utenfor. Det er bare hun selv som sliter med det sosiale samspillet. Noen dager går bedre enn andre og når hun først kommer inn i leken går det veldig fint. Så er det hjem og neste dag er det samme problematikken. Har invitert med hjem barn i klassen som hun også gikk i bhg med og det har gått fint, men tilbake på skolen gåt det i stå igjen. Hun tør heller ikke være med andre hjem uten at jeg er med, så da blir det til at foreldre ikke inviterer.

Dette er så vondt. Hun gråter ofte om morgenen fordi hun ikke vil på skolen og jeg følger henne til skolen hver dag og da blir også overleveringen vanskelig. Masse gråt og seperasjonsangst. Lærerne gjør så godt de kan for å å få henne med i lek, men de strekker ikke til. Helsesøster er involvert og har pratet med henne, men de har foreløpig ikke tatt det videre. Har tenkt på om hun rett og slett ikke er helt moden for skolestart enda. Hun fyller 6 år i desember.

Er det andre her som har vært i lignende situasjon med barna sine? Løste det seg? Ble bup involvert? 

Har dere noen råd til oss?

Anonymkode: 082d0...253

Dette er så trist. Å ha hatt et år til i barnehagen kunne bygget dette opp for henne. 

De er ikke modne til skolestart så tidlig, og det handler om alt annet enn evne til å lære å skrive og lese. 

Anonymkode: 1b476...37b

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har et barn med en diagnose. Vi startet prosessen siste året på barneskolen, og nå godt ut i 9. klasse ser det ut til at skolen kanskje (?) får til en plan. Systemet jobber ulidelig tregt men ukentlige møter med tupper fra hele organisasjonen, det får de til…

Anonymkode: 31558...828

• Hjerte 1
Skrevet

Sånn var det her og. Allierte meg litt med moren til en av de andre jentene som bor i nabolaget. Så noen morningen så kommer de innom her og henter henne på vei til skolen og vice versa. 
Da både unngår vi «vanskelig» avskjed og hun er liksom i gang med leken/praten med ett annet barn fra starten av. Et så lite grep har vært natt og dag for oss..

Går nå i 2. klasse, trives på skolen og har venner. Men fortsatt sjenert rundt nye mennesker

Anonymkode: fb91c...5e2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er direkte slemt å tvinge så små barn til å sitte stille "hele" dagen. De kommer til å lære det de skal selv om de kommer i gang et år sener, det er jeg helt sikker på.

Anonymkode: 32e24...678

De begynner jo ofte enda tidligere i andre land, det blir folk av dem også.

Anonymkode: bffc5...169

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dagens unger er snowflake unger, enkelt og greit. Med mindre det er en diagnose med i bilde. Skolevegring var ikke så utbredt før så noe må ha skjedd med oppdragelsen til unger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dagens unger er snowflake unger, enkelt og greit. Med mindre det er en diagnose med i bilde. Skolevegring var ikke så utbredt før så noe må ha skjedd med oppdragelsen til unger. 

Du vet at barn begynte på skolen senere før? Jeg var 7,5 år når jeg startet, et hav av forskjell fra gutten min som var 5,5 år!

I polen gikk de tilbake fra 6 års skolestart til 7 år fordi det ikke fungerte der, er vi så forskjellig fra dem? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det får vi enda bare håpe. Men svært mange takler det ikke. Og det er et veldig alvorlig problem, for hele samfunnet. 

Her i huset har 2 av 3 barn godt kunne tenkt seg å starte enda tidligere på skolen, og det 3. barnet lurte jeg på om jeg skulle holde igjen men det gikk veldig fint og har nå kommet inn på ønsket linje på vgs.

Er helt enig i at rammene for hva skolen anser for greit ang skolearbeid og oppførsel  i timene har blitt for snevert, og at mange skoler har tatt alt for mye av aktiv lek ut av opplæringen til de første skolettrinnene. Men da må de heller endres der enn å tvinge alle de som er klare for skole som 5-6åringer til å fortsette på barnehagen.

I TS sitt tilfelle så burde jo mer vært gjort før skolestart, og at barnehagen kanskje heller skulle vært med på å holde barnet igjen 1 år. Men så kan det jo også bare være at barnet er ekstra sjenert, og at det sosiale vil komme seg etterhvert som hun blir trygg i klassen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De begynner jo ofte enda tidligere i andre land, det blir folk av dem også.

Anonymkode: bffc5...169

I andre land, har de en helt annen disiplin og autoritet i klasserommene. Lærerene er ikke fratatt alle virkemidler, og "krenkede barn" er et omgrep som ikke eksisterer i disse landene. Derfor. 

Norsk skole mangler dette totalt, og da går det ille når man får mange umodne barn for tidlig inn på skolen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
23 minutter siden, Natea said:

Du vet at barn begynte på skolen senere før? Jeg var 7,5 år når jeg startet, et hav av forskjell fra gutten min som var 5,5 år!

I polen gikk de tilbake fra 6 års skolestart til 7 år fordi det ikke fungerte der, er vi så forskjellig fra dem? 

Mens i Storbritannia er det 5. Det er ikke nødvendigvis alderen men innholdet i skoledagen. Er det lek, er det stillesitting. 

Anonymkode: 12708...225

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (22 minutter siden):

Her i huset har 2 av 3 barn godt kunne tenkt seg å starte enda tidligere på skolen, og det 3. barnet lurte jeg på om jeg skulle holde igjen men det gikk veldig fint og har nå kommet inn på ønsket linje på vgs.

Er helt enig i at rammene for hva skolen anser for greit ang skolearbeid og oppførsel  i timene har blitt for snevert, og at mange skoler har tatt alt for mye av aktiv lek ut av opplæringen til de første skolettrinnene. Men da må de heller endres der enn å tvinge alle de som er klare for skole som 5-6åringer til å fortsette på barnehagen.

I TS sitt tilfelle så burde jo mer vært gjort før skolestart, og at barnehagen kanskje heller skulle vært med på å holde barnet igjen 1 år. Men så kan det jo også bare være at barnet er ekstra sjenert, og at det sosiale vil komme seg etterhvert som hun blir trygg i klassen.

Nei - man burde fortsette som før, med et år med førskole før skolestart. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...