Gå til innhold

Holde varmen i vinter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips for å holde varmen i vinter, i ett uisolert tømret hus med ettlags vinduer, uten mulighet for å innstallere varmeovn?

Vi kan fyre i stuen, men soverommene i 2. etasje er ganske kalde. Siden huset er uisolert er det også vanskelig å utnytte varmen nedefra, selv med åpne dører, da mye varme lekker ut før det når soverommene.

På veldig kalde netter sover vi i stuen (forran peisen).

Det er uaktuelt å oppgradere det elektriske til å kunne ha varmeovner, da vi bare skal bo der en kort overgangsperiode.

Vi tenker å sove i gode ullklær, i gode soveposer. Andre tips som ikke koster noe særlig?

Anonymkode: 7f72c...e65

• Hjerte 1
Skrevet

Flyttbar gassovn. Bare husk å lufte godt, da den lager mye kondens.

Ikke fall for fristelsen å stenge alle ventiler. Det skaper høy luftfuktighet og dårlig inneklima.

Anonymkode: 34e57...1d5

• Nyttig 1
Skrevet

Gassovn. 

Anonymkode: cdcd0...a43

• Nyttig 1
Skrevet

Sette inn ekstra vindu. Slike en bare skrur opp på innsiden og som tas ned igjen etter sesongen er ferdig. Dette er jo vanlig med ettglass vinduer. 

Anonymkode: c8c5f...a31

• Liker 1
Skrevet

Tykke gardiner. Tenk 70-80-tallet. Lange tykke gardiner foran dører og vinduer og mellom rom der dørene åpnes. 

Anonymkode: 341ce...c1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tykke gardiner. Tenk 70-80-tallet. Lange tykke gardiner foran dører og vinduer og mellom rom der dørene åpnes. 

Enig!  Tykke gardiner, og tepper på veggene der det trekker som verst.

Anonymkode: 89f2a...94a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Legge tepper på gulvet mot vegger og dører der det trekker, løse ovner og varmevifter. Jeg har bodd i et så kaldt hus og aldri mer. Man blir lei! 

Anonymkode: 53fa8...c71

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Legge tepper på gulvet mot vegger og dører der det trekker, løse ovner og varmevifter. Jeg har bodd i et så kaldt hus og aldri mer. Man blir lei! 

Løse ovner og varmevifter er ikke mulig grunnet mangel på strøm i 2. etasje.

ts

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Flyttbar gassovn. Bare husk å lufte godt, da den lager mye kondens.

Ikke fall for fristelsen å stenge alle ventiler. Det skaper høy luftfuktighet og dårlig inneklima.

Anonymkode: 34e57...1d5

Gassovn. 

Anonymkode: cdcd0...a43

2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig!  Tykke gardiner, og tepper på veggene der det trekker som verst.

Anonymkode: 89f2a...94a

Takk for knallgode tips!! Følte jeg hadde tenkt på alt, men nå er jeg glad jeg spurte her likevel!

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger en varm rispose eller varmeflaske i sengen før jeg legger meg så jeg ikke bruker så mye energi på å varme opp dynen selv. Så har jeg sengeteppe over dynen når det er ekstra kaldt. 

Tykke gardiner er også supert! Bare pass på at det kommer luft så det ikke blir kondens. Lufting er viktig! 

Jeg har også myke tøfler som jeg har under pleddet så jeg kan ta de på i sengen før jeg trår ned på gulvet om morgenen. Tepper på gulvet ved sengen føles også lunere enn tregulv. 

Anonymkode: 6cef5...973

• Liker 1
Skrevet

Husk å lufte iblant selv om det er kaldt, vet ikke helt hvorfor men akkurat som at det er lettere å varme opp "ny" luft (erfaring fra hytta som er en tømmerhytte)

Ekstra vindusglass er supert på vinter man fester de bare innenfor de andre så om det er mulig å få laget uten at det er for dyrt ville jeg gjort det.

Ellers ville jeg hatt på lue inne eller sovet med lue, man holder seg såå mye varmere med lue. Og gode ulltøfler. Viktig å være varm på beina og hodet :)

Anonymkode: c3001...1e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Løse ovner og varmevifter er ikke mulig grunnet mangel på strøm i 2. etasje.

ts

Da hadde jeg prioritert å få lagt inn strøm i 2.etg!

Skrevet

Dieselfyrt hyttevarmer. En fantastisk ting som blåser inn varmluft med 8 kw varme.

Anonymkode: 84c05...724

Skrevet

Før så var det vanlig med en liten luke i taket over ovnen slik at etasjen over ble oppvarmet, har selv bodd i et slikt hus og det lille hullet gjorde underverker for luftsirkulasjonen.

Anonymkode: c9206...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...