Gå til innhold

Katten vil bare leke, ikke kose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er bare interessert i en ting og det er jakt, jakt, jakt. 

Den er sosial og fotfølger oss rundt i huset, og den elsker å bli lekt med. Den ber ofte om oppmerksomhet, men det er for lek, aldri kos. Den leker nesten aldri alene, en av oss må være med og kaste/styre leken. Den kan ofte lekebite hvis vi prøver å kose. 

En skjelden gang kommer den og legger seg og maler, men som regel så er den ikke i ro lenge av gangen og springer rundt og prøver å få oppmerksomhet og lek. 

Hvordan kan jeg få katten til å bli mer glad i kos?

Anonymkode: 37f14...c6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kos" er noe mennesker generelt er mer interessert i enn dyr. De fleste dyr klarer (og liker) seg helt fint uten å bli tatt på av mennesker. Katter spesielt er selvstendige dyr med sterke meninger, og hvis katten din ikke er interessert i kroppskontakt synes jeg du skal respektere dette.

Anonymkode: f4980...245

• Liker 4
Skrevet

Katten er sikkert ung? Det går seg til. 

• Liker 4
Skrevet

Det er en kattunge. Den er full av energi. 

Kjøp noe batteridrevne leker som er mer interessante å leke med alene. 

Når det kommer til kos, så bør dere stryke med lange, fine bevegelser. Katter kan bli overstimulerte av kos (spesielt på magen), og da blir man angrepet 😅

Når katten blir eldre og kastrert, vil den nok roe ned. 

Anonymkode: 3eca6...e5e

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er den? Ene katten min var ikke interessert i noe særlig kos før hun ble 4-5 år. Men ville gjerne være i nærheten av oss og ligge i sofaen med oss og sånn, bare ville ligge for seg selv. Den andre har vært mye mer kosete helt fra den var kattunge. Så katter er forskjellige :) Men helt vanlig at de små bare vil leke og jakte. 

Anonymkode: 4a547...19a

• Liker 1
Skrevet

Derfor synes jeg at voksne katter >>>>> kattunger. Nesten alle voksne katter jeg har vært borti elsker kos og mange får ikke nok. Kattungene her må jeg ofte tvangkose med, med noen hederlige unntak🥰

Anonymkode: 50d0b...041

Skrevet

Tenker også det vil gå seg til når katten blir eldre. Men fortsett å leke med katten, katter knytter seg til mennesker gjennom lek. :)

Anonymkode: 464c6...9d9

Skrevet

Kattunger vil alltid bare leke, er min erfaring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Katten min er bare interessert i en ting og det er jakt, jakt, jakt. 

Den er sosial og fotfølger oss rundt i huset, og den elsker å bli lekt med. Den ber ofte om oppmerksomhet, men det er for lek, aldri kos. Den leker nesten aldri alene, en av oss må være med og kaste/styre leken. Den kan ofte lekebite hvis vi prøver å kose. 

En skjelden gang kommer den og legger seg og maler, men som regel så er den ikke i ro lenge av gangen og springer rundt og prøver å få oppmerksomhet og lek. 

Hvordan kan jeg få katten til å bli mer glad i kos?

Dyr er som oss. Noen liker kos andre ikke og dette kan ikke tvinges frem.

Anonymkode: 8ec8c...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dyr er som oss. Noen liker kos andre ikke og dette kan ikke tvinges frem.

Det er ganske 50/50. Hos mange kattunger fungerer tvangskos. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ganske 50/50. Hos mange kattunger fungerer tvangskos. 

Hadde du likt at noen tvang seg på deg for å kose når du har sagt nei? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde du likt at noen tvang seg på deg for å kose når du har sagt nei? 

Det er dette vi har gjort for å temme kattungene. Alternativene er jo å avlive dem eller la de være livredde mennesker. Det er mye mer uetisk. 
Og ikke sammenlign dyr og mennesker. De tenker ikke det samme som oss. Ingenting heter «tvang» hos dem. I dyreriket er det helt normalt å drepe og voldta hverandre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er dette vi har gjort for å temme kattungene. Alternativene er jo å avlive dem eller la de være livredde mennesker. Det er mye mer uetisk. 
Og ikke sammenlign dyr og mennesker. De tenker ikke det samme som oss. Ingenting heter «tvang» hos dem. I dyreriket er det helt normalt å drepe og voldta hverandre. 

Deg om det.

Skrevet
Tvist skrev (På 3.10.2023 den 8.36):

Katten er sikkert ung? Det går seg til. 

Ja halvt år ca.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 0.08):

"Kos" er noe mennesker generelt er mer interessert i enn dyr. De fleste dyr klarer (og liker) seg helt fint uten å bli tatt på av mennesker. Katter spesielt er selvstendige dyr med sterke meninger, og hvis katten din ikke er interessert i kroppskontakt synes jeg du skal respektere dette.

Anonymkode: f4980...245

Dette stemmer ikke. Alle katter jeg har hatt har vært noen kosegriser. Men akkurat som mennesker, så er katter forskjellige. Kattunger er utålmodige og vil helst leke mest mulig. Det er ikke så ofte de har tålmodighet til å ligge stille i fanget. Regner med denne katten blir mer kosete etter hvert :) 

Jeg har også sett kommentarer som at f.eks. øgler ikke liker kos. Dette er også totalt feil. Jeg har hatt en iguana liggende i fanget i timesvis og på skulderen min mens vi har sett på film. En skikkelig kose-øgle var det. Og noen er redde og vil helst ikke bli kost med. De fleste dyr liker kos og oppmerksomhet, på deres premisser. 

Anonymkode: 4c3af...77b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...