AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Barnet var sykt uka før høstferien. Jeg er lærer og har fri nå denne uka. Hadde sett for meg at meg og to-åringen skulle kose oss hjemme denne uka. Men min mann, mor og svigermor sier jeg må ta barnet til bhg, ellers blir det to uker fravær og det er ikke bra for barnet mener de. Han vil jo helst være hjemme og sier det når jeg spør. Har spurt: «vil du til barnehagen i morgen?» han svarer bare nei, og sier (sitt navn) være hjemme. så hadde han hjemme i dag, men føler meg presset til å dra han dit i mrg. Hva synes dere? Burde ikke folk være med barna sine når de har fri? Kan jeg sende han bare ett par timer? Anonymkode: 0ecb9...5ae
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Man får ikke fravær i barnehagen. Ta fri og nyt ferien sammen med barnet ditt! Et barn i barnehagen skal ha minst! 5 uker ferie. Skoletiden kommer fort nok, bruk tiden nå som dere har mulighet. Anonymkode: 1faf7...4d8 18 2 5
Hensatt Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Du kan vel ikke bare sende barnet i "et par timer" uten å avklare det med barnehagen. De har vel kjernetid, måltider, turtider osv. Ser ikke helt problemet med å ha barnet hjemme når det er ditt ønske. Hva er de redd for at han skal gå glipp av? 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 Ville absolutt hatt barnet hjemme! Anonymkode: 98c0d...9f7 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Kos deg med barnet ditt hjemme, med god samvittighet. Det er nok dager barna må i barnehagen. De som kan ta barna fri i ferier bør gjøre det. Barna trenger like mye fri som voksne, om ikke mer! En annen ting, om enn litt borte fra tema i tråden her. Det er bemanningskrise i barnehagen. I ferier kan de ansatte ta ut avspasering eller ferie, når ikke hele barnegruppen er der. Anonymkode: 1a14b...2e9 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Du er lærer og forstår ikke konseptet med bhg i ferie? Trenger du eller barnet opphold i din ferie, har du rett på det. Du betaler for det i tillegg til at samfunnet betaler mer for det, så du har mulighet til å benytte deg av bhg. Barnet må være der iht avtalt tid med tanke på deres aktiviteter og mat tid. De har bemannet ut fra at ditt barn kommer, som kan innebære at den ansatte selv ikke får fri/ferie med sitt barn, fordi det skal passe på ditt barn. Det er helt supert men da har man jo bestilt etter behov? Vis respekt for ditt barns behov for å være i bhg eller hjemme og alle som jobber rundt ditt ditt barn. Anonymkode: ae870...8f2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 Du ikke bare kan, men skal gjøre som du syns er best. Hvorfor diskuterer du dette med bestemødre og oss fremmede? Mannen din må nesten få ha sin mening, men hvis han ikke har noen bedre argumenter enn «fravær fra Bhg» gjør du selvsagt som du vil. (mitt barn var ukesvis og tom månedsvis borte fra barnehagen. Det var bare bra for oss alle.) Anonymkode: d6cf4...73d 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 Blizz1 skrev (12 minutter siden): Du kan vel ikke bare sende barnet i "et par timer" uten å avklare det med barnehagen. De har vel kjernetid, måltider, turtider osv. Ser ikke helt problemet med å ha barnet hjemme når det er ditt ønske. Hva er de redd for at han skal gå glipp av? De er redd han ikke vil tilbake. Han blir forferdelig klengete på meg etter sånne ferier. Fordi jeg jo finner på mye gøy med han og det trumfer sikkert å gå i bhg da… Så de er redd han får en negativ opplevelse da når han skal tilbake etter ett par uker hjemme. Og jeg tror han skjønner at jeg har fri, og jeg vet at han vil hylgråter ved levering i mrg. For det er far som pleier levere og jeg henter i hverdagen. Føles helt feil å dra han dit bare for å dra hjem og egentlig bare ønske å være med han. Anonymkode: 0ecb9...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Hvis det blir hylgrining uansett så kan du like gjerne utsette griningen til etter ferien å heller kose dere sammen disse dagene? Anonymkode: 41630...181 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De er redd han ikke vil tilbake. Han blir forferdelig klengete på meg etter sånne ferier. Fordi jeg jo finner på mye gøy med han og det trumfer sikkert å gå i bhg da… Så de er redd han får en negativ opplevelse da når han skal tilbake etter ett par uker hjemme. Og jeg tror han skjønner at jeg har fri, og jeg vet at han vil hylgråter ved levering i mrg. For det er far som pleier levere og jeg henter i hverdagen. Føles helt feil å dra han dit bare for å dra hjem og egentlig bare ønske å være med han. Anonymkode: 0ecb9...5ae Men da holder dere han hjemme om dere alle ønsker det? Barnehage er ikke en plikt. Skole er det, men du snakker om bhg og ferietid? Bare avklar med bhg, så de også slipper å bemanne opp for et barn dere ikke tenker på sende👍 Anonymkode: ae870...8f2 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De er redd han ikke vil tilbake. Han blir forferdelig klengete på meg etter sånne ferier. Fordi jeg jo finner på mye gøy med han og det trumfer sikkert å gå i bhg da… Så de er redd han får en negativ opplevelse da når han skal tilbake etter ett par uker hjemme. Og jeg tror han skjønner at jeg har fri, og jeg vet at han vil hylgråter ved levering i mrg. For det er far som pleier levere og jeg henter i hverdagen. Føles helt feil å dra han dit bare for å dra hjem og egentlig bare ønske å være med han. Anonymkode: 0ecb9...5ae Hvem dem? Det er du og mannen som skal mene noe om dette, dem andre kan holde seg unna. Ønsker du og holde barnet hjemme så gjør det, men du har vel bett barnet fri om det var planen? Fordi om du allerde visste barnet skulle ha fri, så meldt du det vel inn som ferie. Her spurte barnehagen om flere uker siden, vet du at barnet skal ha fri noe i høstferien så meld dette inn fortes mulig, så om det var sånn at noe personalet da kunne ha fri eller ikke. Da kan man jo ikke bare velge og sende barnet tilbake i barnehagen, om det da står oppført som ferie eller fri Anonymkode: d19fe...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 Et lite tips på siden. Ikke spør barnet om det vil i barnehagen. Det trenger ikke å være et valg. Det er noe du bestemmer. Hvis du vil barnet skal være hjemme, så sier du bare til barnet at det er ferie. Hvis barnet nylig har begynt i barnehagen så vil jeg anbefale at barnet er det minst 3 dager. Ellers kan tilvenningen skli veldig ut. Tilvenning er ikke gjort på 3 dager, det kan vare minst 1mnd, og gjerne lenger. Anonymkode: 7d7d9...7c8 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 Blizz1 skrev (35 minutter siden): Du kan vel ikke bare sende barnet i "et par timer" uten å avklare det med barnehagen. De har vel kjernetid, måltider, turtider osv. Ser ikke helt problemet med å ha barnet hjemme når det er ditt ønske. Hva er de redd for at han skal gå glipp av? Klart hun kan sende barnet i bh bare for noen timer.. Anonymkode: 3a6f4...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Klart du kan ha barnet hjemme.. DU er både som mamma og lærer (fagperson )og mer kompetent til å gjøre den beslutningen enn svigermor .. Anonymkode: 3a6f4...0f2 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvem dem? Det er du og mannen som skal mene noe om dette, dem andre kan holde seg unna. Ønsker du og holde barnet hjemme så gjør det, men du har vel bett barnet fri om det var planen? Fordi om du allerde visste barnet skulle ha fri, så meldt du det vel inn som ferie. Her spurte barnehagen om flere uker siden, vet du at barnet skal ha fri noe i høstferien så meld dette inn fortes mulig, så om det var sånn at noe personalet da kunne ha fri eller ikke. Da kan man jo ikke bare velge og sende barnet tilbake i barnehagen, om det da står oppført som ferie eller fri Anonymkode: d19fe...cc6 Ingen har spurt, bor i Oslo og de kjører som regel full bemanning fordi de fleste foreldra i den bhg er stort sett på jobb. Ikke meldt inn noe enda, men i mrg skal jeg melde inn resten av uken fri. Siden avgjørelsen blir tatt først nå. Svigermor kom til og med på døren i dag for å levere noe og det var helt tydelig at det var for å sjekke. Hun sa: åå er han hjemme?? ( sånn sjokkert) jeg sa ja han er hjemme, det er jo ferie. Så sa hun: du må ta han dit i morgen. Jeg fatter ikke engasjementet. Jeg har alltid tenkt at man sender barn i bhg når man må, primært pga jobb. Selv var jeg hjemme til skolealder og er glad for det i dag. Anonymkode: 0ecb9...5ae 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 Bestem selv. Min første taklet lengre fravær fra barnehagen dårlig. Var mye sykdom frem til han fjernet mandlene som 3 åring og han hadde endel fri når jeg hadde turnusfri og senere i ny fødselspermisjon. Ble som en ny tilvenning hver gang han hadde vært borte en ukes tid. Måtte og leveres før frokosten startet, kom vi etter ble alt feil. Rutiner var veldig viktig. Gikk seg til rundt 4-5 års alder. Anonymkode: d8400...833 1
liil Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er redd han ikke vil tilbake. Han blir forferdelig klengete på meg etter sånne ferier. Fordi jeg jo finner på mye gøy med han og det trumfer sikkert å gå i bhg da… Som flere her har påpekt, hva bestemødrene mener, har lite med saken å gjøre. Men hva tenker far rundt at ungen bør i bhg? Bare gulper han opp bestemødrenes argumenter? Nå vet man at barn under 3 år har alt å tjene på tett og trygg kontakt med foreldrene. Så flott at du kan han han hjemme i skoleferiene! Er ikke sikker på at det har med å "finne på mye gøy" å gjøre. Jeg har min 2-åring hjemme en del, men holder et heller labert underholdningsnivå. Vi pusler rundt i huset, ordner mat, drar i butikken, leker og leser litt. Er sikker på at barnehagen er rene Disneyland i forhold til meg, men hen foretrekker hjemmetid og foreldretid likevel. Det er nå sånn de små er skrudd sammen. En annen interessant ting er hva som skjedde rundt om i landet under pandemien: da barnehagene stengte ned og barna måtte være hjemme, trodde man det ville bli krise når de skulle tilbake og at alle ville ha ødelagt alt de måtte hatt av tilvenning og hyle kontinuerlig. Men så skjedde det motsatte. Jevnt over ble det rapportert om trygge, rolige barn som hadde fått masse familietid. Så kos deg hjemme fem skarve ekstradager med kidden. Og snart er det jul 😄 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Hvorfor involverer du bestemødre i slike trivielle beslutninger? Tror noen trenger å bli satt på plass her. Anonymkode: 8854a...0a4 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 Hvor gammelt er barnet? Har det nettopp begynt i barnehage? Alle svarer bastant på at det er ikke noe problem å holde barnet hjemme - men, det kan faktisk være og bli et problem. Man har en innkjøringsperiode av en grunn, og hvis man støtt og stadig tar barnet ut, i ukesvis, må man forberede seg på nye runder. Det ødelegger rutiner for barnet. Hvis du planlegger å ha barnet i barnehagen ellers, ville jeg hvertfall heller levert litt på morgenen, og hentet han midt på dagen. Her er det morgenlek på morgenen 09:30-10:30 og spising 10:30-11:00 før soving for de som sover. Man kan levere til 09:00, la barnet leke litt, og hente etter soving for eksempel, gi korte dager, gi en form for rutiner og hverdag, samtidig som man kan være sammen. Da får dere kanskje 12- hele dagen sammen. Det står ingen steder man ikke kan hente halv dag eller kortere dager! Anonymkode: 2a96a...918 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har alltid holdt mine hjemme i skoleferiene. Litt ekstra gråt har det kanskje vært de første dagene etter ferien, men så har ting normalisert seg. Kos deg masse i høstferien med ungen din, du! Det var ikke før jeg fikk barn at jeg innså hvor utrolig heldig jeg er som har "lærerferiene". PS. Din svigermor høres slitsom ut, jeg hadde blitt drittlei 😆 Anonymkode: fa408...624 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå