Gå til innhold

Flytte til Fredrikstad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjenner byen godt og har en liten drøm om å flytte innen et par år. Vi har to barn hvor et har spesielle behov, og vi er avhengig av en god skole, hvor de voksne ser og møter elevene med forståelse og ikke bare adferdskorrigering.  Jeg ønsker å høre erfaringer fra dere som har barn i barneskole … men også ungdomsskole som snart er rett rundt hjørnet😉 

Anonymkode: d14c2...542

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Har et barn med autisme og moderat PU. Bodde i Bærum, solgte alt og flyttet til Fredrikstad, kun fordi vi ikke var fornøyd med spesialskoletilbudet i Bærum.  H*n startet på Råkollen på ungdomstrinnet og for en skole med fantastiske ansatte. De så barnet  og dennes behov. I Bærum skulle de følge læreplanen slavisk selv om vi sa ifra. En av tingene vi sa ifra om var om de ikke kunne fokusere mer på lesing og skriving. Men nei, h*n skulle gjennom både det ene og det andre av ting som h*n ikke hadde noe utbytte av. . Husker læreren sa en gang i 6 klasse at når barnet ikke har klart å lese/skrive til nå, lærer h*n det aldri. I dag både skriver og leser h*n, ikke perfekt men det går fremover. Barnet mitt har blomstret opp, har mindre utagering og fått et nytt liv. 

Anonymkode: 06682...316

Skrevet

Hei!! Tusen takk for svar. Det skal jeg sjekke ut. Hvor ligger Råkollen?! Bor dere i nærheten av skolen? Er det vanlig skole eller er den tilrettelagt for barn med diagnoser ? Igjen takk for svar- og så godt p høre om den gode opplevelsen deres. 

Skrevet

Leser nå at du ikke var fornøyd med spesialskoletilbudet i Bærum. Da regner jeg med Råkollen er en spesialskole. 

Skrevet

Ja, Råkollen er en spesialskole. 

Skrevet

Bare hyggelig. Det var skummelt å gjøre som vi gjorde, det kunne hende ting ikke falt på plass også men det har det gjort 😊. Råkollen ligger på Nabbetorp. Det er vedtatt bygget ny skole men det tar vel noen år. Vi bor et stykke fra skolen men har vedtak på skyss

• 1 måned senere...
Skrevet
Habiba skrev (På 5.10.2023 den 23.15):

Bare hyggelig. Det var skummelt å gjøre som vi gjorde, det kunne hende ting ikke falt på plass også men det har det gjort 😊. Råkollen ligger på Nabbetorp. Det er vedtatt bygget ny skole men det tar vel noen år. Vi bor et stykke fra skolen men har vedtak på skyss

Hei igjen. Kan jeg spørre deg om hvilke hvilke barn som kan søke plass på Råkollen. Jeg tenker på diagnoser og hjelpebehov. Vår har « bare « adhd foreløpig, men går i 5. klasse og leser bare korte ord og skriver enkle ord på PC. Så vår  har tilleggsvansker både når det gjelder fag og det sosiale ( ligger noen år bak, men henger litt med;)) 

Tenkte å ta en telefon dit, men kanskje du vet litt mer om elevsammensetningen der? 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 11/15/2023 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Hei igjen. Kan jeg spørre deg om hvilke hvilke barn som kan søke plass på Råkollen. Jeg tenker på diagnoser og hjelpebehov. Vår har « bare « adhd foreløpig, men går i 5. klasse og leser bare korte ord og skriver enkle ord på PC. Så vår  har tilleggsvansker både når det gjelder fag og det sosiale ( ligger noen år bak, men henger litt med;)) 

Tenkte å ta en telefon dit, men kanskje du vet litt mer om elevsammensetningen der? 

På Råkollen er autisme og PU to dominerende diagnoser. 

Hilsen tidligere ansatt ved skolen. 

Anonymkode: afc67...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...