AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Sønnen vår har melkeproteinallergi og da han begynte i barnehage var det selvsagt noe vi tok opp med pedlederen. De skulle tilrettelegge og passe på at han ikke fikk i seg noe med melk. Vi sa også at vi skjønner at han av og til kan få i seg melkeprodukter ved en feil og at vi setter pris på at vi får informasjon om de mistenker at han har fått i seg noe sånn at vi kan følge med. I samråd med barnelege tester vi kontrollert provokasjon innimellom for å se om det har bedret seg. Han får ikke blod i bleien eller umiddelbar reaksjon, så det kan være vanskelig å vite om det er melk eller noe annet når han har magesmerter, han er generelt mye plaget med magen. Han har hatt mye vondt i høst, spesielt på natten, så det har vært veldig tungt for oss alle tre med mye våkenetter. Vanskelig å kombinere den nye hverdagen på minimalt med søvn etter netter med magesmerter, full jobb og barnehagelogistikk. Mannen min ble på et tidspunkt sykemeldt fordi det var så hardt. I dag fortalte en som jobber deltid på avdelingen at han hadde fått tak i en yoghurt fra et av de andre barna og at de tror han kanskje spiste noe av det. Jeg sa at det er sånn som skjer og takket for beskjed, kan jo ikke bli sint over et uhell. Så fortalte hun at hun ikke har vært så nøye med det tidligere, men at hun skjønte på reaksjonen til pedlederen at dette var viktig at han ikke får i seg melk. Hun fortalte videre at hun sikkert noen ganger kan ham gitt ham andres brødskiver hvis noe har falt på gulvet og hun har plukket opp og ikke helt visst hvem de tilhørte. Hun snakket også om smør i varmmaten de lager og jeg tolket det som om hun også kan ha gitt ham pålegg med melk i. Hun spurte også om det er laktose eller melk han ikke tåler og forsikret meg videre om at de andre på avdelingen var veldig nøye. Da jeg kom hjem var jeg helt forfjamset og har byttet på å være sjokkert, lei meg og forbannet. Er det ikke fryktelig dårlig av barnehagen å ha vært så lite på ballen? Burde ikke alle de ansatte på avdelingen være klar over alle allergier til enhver tid? Og om hun slurvet med det, hvordan fanget ikke de opp at hun gjorde det? Jeg jobbet som vikar i barnehage for mange år siden og selv jeg fikk beskjed om allergier, og nå snakker vi om en fast (deltids)ansatt som tydeligvis ikke hadde forstått alvoret. Vi fulgte også godt med under måltider så det var ikke så vanskelig å få med seg hvem sin mat som havnet på gulvet eller om noen tok mat fra hveradre. På tampen av kvelden ble jeg sittende å gråte. Jeg lever melkefritt (gjort det i snart ett år) for å kunne amme. Det har til tider vært dritkjipt, men jeg har gjort det fordi amming har vært så viktig for ham (og etterhvert meg). Jeg har lenge hatt dårlig samvittighet fordi jeg har tenkt at det kanskje har vært min feil at han har vondt i magen fordi jeg har lurt på om det var jeg som hadde fått i meg noe jeg ikke skulle, men nå viser det seg sannsynligvis at høstens plager kommer fra barnehagen. Jeg vil ta det opp med pedleder, men ønsker ikke å lage noe stor sak selv om jeg koker innvendig. Det er viktig for meg at det ikke blir noen konflikt, vil ikke at dette skal gå utover sønnen vår. Vet at kravstore foreldre fort blir upopulære hos de ansatte og selv om dette selvsagt er helt innafor å reagere på (ikke sant?) så er det ikke sikkert hun ser det på samme måte. Merker at tilliten min til barnehagen ikke er på topp. Hvis ikke en gang de på avdelingen hans klarer å følge det opp, hvordan blir det med vikarer, eller når de spiser på andre avdelinger ? Er det jeg som overreagerer? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4d1c2...9be 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Du burde nok droppet den biten med «det er ikke så farlig om han får i seg litt» fordi det SKAL ikke skje, og det er dems ansvar. Men når du tilrettelegger for at det er greit så har du liksom lagt lista litt der selv😬 Urolig nattesøvn / hyppige oppvåkninger er et av symptomene på melkeproteinallergi , så det er ikke alltid at barnet mitt får vondt i magen men vi merker at barnet får urolig søvn og våkner om natten når vi har hatt provokasjon hjemme. Be legen om legeerklæring på at barnet har allergi og ikke må få i seg melk i det hele tatt, og ta en prat med styrer eller ped.leder om at barnet er såpass plaget at han ikke kan få i seg melkeprotein i det hele tatt, derfor må de være veldig nøye med håndvask før og etter måltid, observasjon ved matbordet (en voksen ved siden av ditt barn), og passe på at de bruker melkefrie produkter i tilbereding av maten, samt melkefritt pålegg til barnet. Hos mitt barn har de brukt en egen boks i kjøleskapet til smør og pålegg som er melkefritt Egen kniv må også brukes til smøring av pålegg. Anonymkode: 8d79e...c99
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Nei, synes ikke du overdriver. Når det er barn med allergi på avdelingen, bør alle som jobber der vite om det og hva allergien går ut på. Dette skal ikke slurves med. Noen barn blir skikkelig dårlige. Uhell kan skje, men dette høres ut som slurv. Ta der opp med ped.leder i første omgang slik at de kan ha en gjennomgang med de ansatte. Jeg har selv vært vikar i barnehage hvor et barn hadde allergi og dette var noe jeg ble informert om med en gang og også hva barnet ikke måtte få i seg, det skal være rutiner på dette selv for vikarer. Anonymkode: 38fed...970 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde nok droppet den biten med «det er ikke så farlig om han får i seg litt» fordi det SKAL ikke skje, og det er dems ansvar. Men når du tilrettelegger for at det er greit så har du liksom lagt lista litt der selv😬 Urolig nattesøvn / hyppige oppvåkninger er et av symptomene på melkeproteinallergi , så det er ikke alltid at barnet mitt får vondt i magen men vi merker at barnet får urolig søvn og våkner om natten når vi har hatt provokasjon hjemme. Be legen om legeerklæring på at barnet har allergi og ikke må få i seg melk i det hele tatt, og ta en prat med styrer eller ped.leder om at barnet er såpass plaget at han ikke kan få i seg melkeprotein i det hele tatt, derfor må de være veldig nøye med håndvask før og etter måltid, observasjon ved matbordet (en voksen ved siden av ditt barn), og passe på at de bruker melkefrie produkter i tilbereding av maten, samt melkefritt pålegg til barnet. Hos mitt barn har de brukt en egen boks i kjøleskapet til smør og pålegg som er melkefritt Egen kniv må også brukes til smøring av pålegg. Anonymkode: 8d79e...c99 Alle kan gjøre feil og jeg sa jo det for at de skulle tørre å være ærlige med oss hvis det skjedde noe. Jeg har på ingen måte tilrettelagt for at de skal gi barnet mitt noe jeg ikke tåler, men åpnet for dialog hvis uhellet er ute. Takk for tips, skal be barnelegen om erklæring på det og ta en prat med pedleder Anonymkode: 4d1c2...9be 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, synes ikke du overdriver. Når det er barn med allergi på avdelingen, bør alle som jobber der vite om det og hva allergien går ut på. Dette skal ikke slurves med. Noen barn blir skikkelig dårlige. Uhell kan skje, men dette høres ut som slurv. Ta der opp med ped.leder i første omgang slik at de kan ha en gjennomgang med de ansatte. Jeg har selv vært vikar i barnehage hvor et barn hadde allergi og dette var noe jeg ble informert om med en gang og også hva barnet ikke måtte få i seg, det skal være rutiner på dette selv for vikarer. Anonymkode: 38fed...970 Takk for svar. Ja det er rett og slett slurv og ignoranse. Merkelig fordi de tok det opp på første foreldremøte også at det var flere barn med allergier på avdelingen så det har jo blitt snakket om. Synes fremdeles det er rart at de ikke har fanget opp at hun har surret så mye. Anonymkode: 4d1c2...9be 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg ville først pustet. Ta det som noe positivt at hun stiller spørsmål. Det er ikke riktig at de skal slurve, men det er ikke alltid lett med allergier, hvis du ikke har forklart det til dem før? Hun spør om det er laktose eller melk, og da sier det seg selv de ikke har nok kunnskap - men det kan de få! Snakk med pedleder; lag et skriv / lite kort som du har i matpakken - eller med barnet på plassen - hvor det står tydelig barnet ikke skal ha dette og dette. Dette kommer til å løse deg, stå på ditt og bare husk og puste! Ikke vær redd for å være tydelig Anonymkode: 7311b...7cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville først pustet. Ta det som noe positivt at hun stiller spørsmål. Det er ikke riktig at de skal slurve, men det er ikke alltid lett med allergier, hvis du ikke har forklart det til dem før? Hun spør om det er laktose eller melk, og da sier det seg selv de ikke har nok kunnskap - men det kan de få! Snakk med pedleder; lag et skriv / lite kort som du har i matpakken - eller med barnet på plassen - hvor det står tydelig barnet ikke skal ha dette og dette. Dette kommer til å løse deg, stå på ditt og bare husk og puste! Ikke vær redd for å være tydelig Anonymkode: 7311b...7cd Takk for svar Vi har fortalt det til dem, flere ganger muntlig og skriftlig. Men det er ikke sånn at vi har fått samlet alle ansatte og fått deres utdelte oppmerksomhet og gått gjennom allergener. Vi hadde oppstarsmøte med pedleder hvor vi snakket om det, vi skrev det i infoarket vi fylte ut første dag og jeg fortalte det under tilvenningen. Første tilvenningsdag så jeg hvilket pålegg de hadde og sa hva kan kunne spise. Da nikket de anerkjennende og det virket som om de hadde god kjennskap til de noe de bekreftet ved å si at de hadde hatt flere med melkeallergi tidligere. Mulig hun ikke var tilstede da, men om det er vårt ansvar å informere om hver detalje når det kommer til allergien hans må de nesten tilrettelegge for det. Gir jo mer mening at pedleder tar den praten med dem. Hvis ikke må de samle alle på huset så vi kan fortelle det. De spiser av og til på andre avdelinger og ved sykdom avlaster de hverandre.. Det er en praksiselev på avdelingen som jeg enda ikke har møtt fordi han jobber 10-14, så da må jeg ta fri fra jobb for å komme og informere ham om hva melkeallergi er. Da jeg jobbet i barnehage fikk vi alle viktige beskjeder fra pedleder. Jeg stusset over at hun spurte om det var laktose eller melk, vi har aldri vært uklar på hva han har. De snakket om at det var melkeallergi på første foreldremøte hvor hun var tilstede så hun har åpenbart ikke fulgt med i timen. Og hvis hun lurte, hvorfor har hun ikke snakket med de andre ansatte eller oss tidligere? Han har gått i barnehagen i to måneder. Uansett bør ikke barn med allergier få andre barns mat, man vet jo ikke hva det er i deres mat. Jeg er veldig glad for at hun fortalte det og vi må bare gå videre. Kommer til å ta en prat med pedleder for å høre om de trenger mer informasjon, og vi kommer ikke til å lage noe bråk. Ønsker ikke anspent stemning som kanskje kan gå ut over sønnen vår. Samtidig er tilliten min til barnehagen er svekket. Sønnen vår har hatt magesmerter nesten hver dag i sitt korte liv og det at en ansatt i to måneder potensielt har gitt ham melkeprodukter flere ganger i uka som har ført til grusomme netter for oss mens vi febrilsk har prøvd å finne ut om det er flere ting han er allergisk mot siden han har vært mye plaget i høst er ikke greit. Nå sitter jeg her med en pjusk gutt i fanget som har hatt en vanskelig natt og er veldig utilpass. Mulig jeg bare blir hjemme med ham i dag. God ide om å lage et kort. Det skal vi gjøre. Anonymkode: 4d1c2...9be 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Et helt konkret tips: et vennepar av oss har et barn med flere allergier. De har bestilt klistrelapper (tilsvarende navnelapper, bare at de har den største typen) hvor det står "Allergier: melk, egg, soya", som de har klistret på alle matbokser (oppå lokket og inni matboksen). Det er jo i alle fall en tydelig og grei påminnelse til de ansatte, og særlig praktisk når det er vikarer i barnehagen. Anonymkode: 63a95...04b 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Et helt konkret tips: et vennepar av oss har et barn med flere allergier. De har bestilt klistrelapper (tilsvarende navnelapper, bare at de har den største typen) hvor det står "Allergier: melk, egg, soya", som de har klistret på alle matbokser (oppå lokket og inni matboksen). Det er jo i alle fall en tydelig og grei påminnelse til de ansatte, og særlig praktisk når det er vikarer i barnehagen. Anonymkode: 63a95...04b Takk, det var veldig smart! Anonymkode: 4d1c2...9be
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Vår reagerte i barnehagealderen på melk ved å få svære blødende sår på hele kroppen. (I tillegg til magesmerter osv) Barnehagen gjorde feil ved en glipp en gang, og hadde ei skje rømme i suppa hans. Da han et par dager etter møtte med blødende sår (måtte være hjemme et par dager grunnet smerter), og de spurte hva som hadde skjedd, så måtte jeg jo si at det var slik han blir når han fikk i seg melk. Etter det skjedde det aldri uhell igjen. Jeg var hele tiden klar på at uhell selvfølgelig kan skje, men at han tåler uhell svært dårlig. Og som mor til en som reagerer så sterkt så er det et problem at flere og flere sier de har intoleranse mot ditt og datt. For det gjør at folk blir mer lempferdige med uhell. Man må rett og slett bare være ekstremt tydelig på at barnet blir skikkelig dårlig. Heldigvis ble vår allergi svakere med årene. Nå tåler han et uhell uten å bli satt ut i dagesvis. Anonymkode: e8c2b...6af 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 Dette bør ikke skje, og du overdriver ikke! Mitt barn fikk alvorlig melkeprotein allergi da hun var 2 mnd. Ble fulgt opp på Rikshospitalet. Vi fikk epipenn fordi hun reagerte alvorlig (utslett, oppkast, pusten) på bare 4 ml melk (kostprovokasjon). Vi fikk legeerklæring fra sykehuset, og i barnehagen fikk de en ekstra ansatt som skulle passe ekstra godt på at det ikke var melkesøl, yoghurter i søppelet, eller at det skjedde «uhell», for så alvorlig kan det faktisk være. Og dette er barnehagen sitt ansvar, vi foreldre skal oppleve at vi er trygge når barna er i barnehagen. jeg fikk informere på et personalmøte, og foreldremøte. Og de ansatte fikk opplæring om allergien. Anonymkode: 37565...503 1
gjest:) Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Sønnen vår har melkeproteinallergi og da han begynte i barnehage var det selvsagt noe vi tok opp med pedlederen. De skulle tilrettelegge og passe på at han ikke fikk i seg noe med melk. Vi sa også at vi skjønner at han av og til kan få i seg melkeprodukter ved en feil og at vi setter pris på at vi får informasjon om de mistenker at han har fått i seg noe sånn at vi kan følge med. I samråd med barnelege tester vi kontrollert provokasjon innimellom for å se om det har bedret seg. Han får ikke blod i bleien eller umiddelbar reaksjon, så det kan være vanskelig å vite om det er melk eller noe annet når han har magesmerter, han er generelt mye plaget med magen. Han har hatt mye vondt i høst, spesielt på natten, så det har vært veldig tungt for oss alle tre med mye våkenetter. Vanskelig å kombinere den nye hverdagen på minimalt med søvn etter netter med magesmerter, full jobb og barnehagelogistikk. Mannen min ble på et tidspunkt sykemeldt fordi det var så hardt. I dag fortalte en som jobber deltid på avdelingen at han hadde fått tak i en yoghurt fra et av de andre barna og at de tror han kanskje spiste noe av det. Jeg sa at det er sånn som skjer og takket for beskjed, kan jo ikke bli sint over et uhell. Så fortalte hun at hun ikke har vært så nøye med det tidligere, men at hun skjønte på reaksjonen til pedlederen at dette var viktig at han ikke får i seg melk. Hun fortalte videre at hun sikkert noen ganger kan ham gitt ham andres brødskiver hvis noe har falt på gulvet og hun har plukket opp og ikke helt visst hvem de tilhørte. Hun snakket også om smør i varmmaten de lager og jeg tolket det som om hun også kan ha gitt ham pålegg med melk i. Hun spurte også om det er laktose eller melk han ikke tåler og forsikret meg videre om at de andre på avdelingen var veldig nøye. Da jeg kom hjem var jeg helt forfjamset og har byttet på å være sjokkert, lei meg og forbannet. Er det ikke fryktelig dårlig av barnehagen å ha vært så lite på ballen? Burde ikke alle de ansatte på avdelingen være klar over alle allergier til enhver tid? Og om hun slurvet med det, hvordan fanget ikke de opp at hun gjorde det? Jeg jobbet som vikar i barnehage for mange år siden og selv jeg fikk beskjed om allergier, og nå snakker vi om en fast (deltids)ansatt som tydeligvis ikke hadde forstått alvoret. Vi fulgte også godt med under måltider så det var ikke så vanskelig å få med seg hvem sin mat som havnet på gulvet eller om noen tok mat fra hveradre. På tampen av kvelden ble jeg sittende å gråte. Jeg lever melkefritt (gjort det i snart ett år) for å kunne amme. Det har til tider vært dritkjipt, men jeg har gjort det fordi amming har vært så viktig for ham (og etterhvert meg). Jeg har lenge hatt dårlig samvittighet fordi jeg har tenkt at det kanskje har vært min feil at han har vondt i magen fordi jeg har lurt på om det var jeg som hadde fått i meg noe jeg ikke skulle, men nå viser det seg sannsynligvis at høstens plager kommer fra barnehagen. Jeg vil ta det opp med pedleder, men ønsker ikke å lage noe stor sak selv om jeg koker innvendig. Det er viktig for meg at det ikke blir noen konflikt, vil ikke at dette skal gå utover sønnen vår. Vet at kravstore foreldre fort blir upopulære hos de ansatte og selv om dette selvsagt er helt innafor å reagere på (ikke sant?) så er det ikke sikkert hun ser det på samme måte. Merker at tilliten min til barnehagen ikke er på topp. Hvis ikke en gang de på avdelingen hans klarer å følge det opp, hvordan blir det med vikarer, eller når de spiser på andre avdelinger ? Er det jeg som overreagerer? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4d1c2...9be Ville hvertfall bedt de melde avvik og bedt om å lese avviksmeldingen, så du kan forsikre deg om at det fremkommer at dette har skjedd gjentatte ganger 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vår reagerte i barnehagealderen på melk ved å få svære blødende sår på hele kroppen. (I tillegg til magesmerter osv) Barnehagen gjorde feil ved en glipp en gang, og hadde ei skje rømme i suppa hans. Da han et par dager etter møtte med blødende sår (måtte være hjemme et par dager grunnet smerter), og de spurte hva som hadde skjedd, så måtte jeg jo si at det var slik han blir når han fikk i seg melk. Etter det skjedde det aldri uhell igjen. Jeg var hele tiden klar på at uhell selvfølgelig kan skje, men at han tåler uhell svært dårlig. Og som mor til en som reagerer så sterkt så er det et problem at flere og flere sier de har intoleranse mot ditt og datt. For det gjør at folk blir mer lempferdige med uhell. Man må rett og slett bare være ekstremt tydelig på at barnet blir skikkelig dårlig. Heldigvis ble vår allergi svakere med årene. Nå tåler han et uhell uten å bli satt ut i dagesvis. Anonymkode: e8c2b...6af Det høres helt grusomt ut! 😥 Sant nok at det er blitt litt "mote" å ha allergier, men mener uansett at barnehagen må ta det på alvor om foreldre sier at barna har allergier selv om det ikke virker like legitimt i alle tilfeller. De ansatte vet at vfølges vi opp av barnelege som er spesialist på allergier så det bør ha kommet tydelig frem at det ikke er noe vi bare fabulerer med selv. Vi fortalte også på velkomstsamtalen at det første året av livet hans har vært fryktelig tøft for alle tre pga kolikk og magetrøbbel blant annet grunnet allergi. Da er det rart de ikke passer på at alle de ansatte er godt kjent med melkeallergi. Godt å høre at sønnen deres er bedre ❤️ Anonymkode: 4d1c2...9be
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette bør ikke skje, og du overdriver ikke! Mitt barn fikk alvorlig melkeprotein allergi da hun var 2 mnd. Ble fulgt opp på Rikshospitalet. Vi fikk epipenn fordi hun reagerte alvorlig (utslett, oppkast, pusten) på bare 4 ml melk (kostprovokasjon). Vi fikk legeerklæring fra sykehuset, og i barnehagen fikk de en ekstra ansatt som skulle passe ekstra godt på at det ikke var melkesøl, yoghurter i søppelet, eller at det skjedde «uhell», for så alvorlig kan det faktisk være. Og dette er barnehagen sitt ansvar, vi foreldre skal oppleve at vi er trygge når barna er i barnehagen. jeg fikk informere på et personalmøte, og foreldremøte. Og de ansatte fikk opplæring om allergien. Anonymkode: 37565...503 Oj, det høres virkelig fælt ut. Veldig fint at barnehagen tok det på alvor. For vår del er det ikke i nærheten av like ille, men det betyr ikke at det er greit at de slurver. Enig i at det er barnehagens ansvar og at vi må oppleve å være trygge. Det kan jo dukke opp andre situasjoner hvor det er viktig at vi har tillit til at de følger opp og tar det vi sier på alvor. Vi skal prate med pedleder og høre om vi skal gi dem mer veiledning. Nå skal barnehagene i Oslo bli kjøttfrie så da utgår jo det ene pålegget han kan spise (leverpostei), skal følge opp at de har alternativer til ham. Anonymkode: 4d1c2...9be 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 gjest:) skrev (52 minutter siden): Ville hvertfall bedt de melde avvik og bedt om å lese avviksmeldingen, så du kan forsikre deg om at det fremkommer at dette har skjedd gjentatte ganger Det er sånne ting jeg egentlig ikke ønsker å gjøre. Vil ikke at de skal oppleve oss som vanskelige eller storforlangende. Vil heller spille på lag med dem, selv om jeg inni meg helst vil kjefte på dem 😅 Husker selv sa jeg jobbet i barnehage at foreldre som var litt krasse/harde ofte ble oppfattet som vanskelige som igjen gikk utover dialogen mellom foreldrene og barnehagen. Anonymkode: 4d1c2...9be
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 Hadde tatt det opp med ped.leder og styrer. Å fortalt hvor mye vondt han har hatt om natten i det siste, og at dere nå forstår hvorfor. Du har sagt at du forstår at uhell kan skje, og at du da vil ha beskjed. Men her har hun med vilje hatt smør i maten, gitt pålegg hun er usikker på, og gitt han skiver hun ikke viste om var hans. Samt at hun ikke har gitt beskjed når han har fått i seg noe med melk. Det er overhode ikke greit, og hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt mildt sagt forbanna! Helt enig i at man skal spille på lag med de ansatte, men her går grensen for hva jeg hadde funnet meg. Å jeg har jobbet som ped.leder i 12år nå. Anonymkode: 4971d...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde tatt det opp med ped.leder og styrer. Å fortalt hvor mye vondt han har hatt om natten i det siste, og at dere nå forstår hvorfor. Du har sagt at du forstår at uhell kan skje, og at du da vil ha beskjed. Men her har hun med vilje hatt smør i maten, gitt pålegg hun er usikker på, og gitt han skiver hun ikke viste om var hans. Samt at hun ikke har gitt beskjed når han har fått i seg noe med melk. Det er overhode ikke greit, og hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt mildt sagt forbanna! Helt enig i at man skal spille på lag med de ansatte, men her går grensen for hva jeg hadde funnet meg. Å jeg har jobbet som ped.leder i 12år nå. Anonymkode: 4971d...cb3 Takk for svar. Ja. Jeg er forbannet. Vi kommer definitivt til å fortelle at dette forklarer hvorfor høsten har vært så vanskelig. Det er nettopp den opplevelsen av at hun har gitt litt f som plager meg, hadde det vært en misforståelse som bunnet i dårlig kommunikasjon hadde det vært noe annet, selv om det også hadde vært kritikkverdig. Vi kommer i hvert fall til å være årvåkne nå og følge opp hva de får til varmmat og at de har alternativer til ham. De har selvsagt sagt at de har alternativer, men nå tviler jeg på om de faktisk følger opp. Lurer på om de bytter på å lage varmmat for flere avdelinger så kan være flere ansatte som ikke bryr seg om allergier som lager maten. Anonymkode: 4d1c2...9be 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Tiltak vi har gjort i min barnehage når det kommer til allergier; -egen boks med helt eget pålegg. Selv om barnet kan ha fisk eller kaviar, så har det helt egen tube. Da er det lettere å huske på og man risikerer ikke at tuben har vært i kontakt med smør med melk. -barnet skal sitte ved en voksen på sia seg som passer på at barnet ikke får i seg andres mat (på småbarns så deler barna ofte med hverandre) -jeg pleier ofte å si «husk at Gunnar har melkeallergi» til de som har måltidet. Sikkert litt irriterende fordi alle på avdelingen er klar over det, men syns det er viktig å minnes på det ofte for noen ganger går ting så på autopilot og Gunnar fikk skive med smør med melk. -den voksne skal være en fast ansatt og aller helst den med størst stillingsprosent (altså heller en som jobber 80% enn 20%). Dette har vært så viktig for oss, da de gangene uhell har skjedd så har det vært noen som ikke jobber så mye på avdelingen eller vikar. -være nøye med å feie under bordene etter måltid, da det kan ligge skorper eller pålegg som barnet kan få i seg. Dette er tiltak som du kan ta med til barnehagen. Anonymkode: 5e53e...742 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå