Arwen Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Hvilken farge skal jeg male listene i? Har ikke lyst på helt hvitt, men nesten helt hvitt. Veggene skal være i latte. Vinduskarmene skal også males, men de bær vel være hvite.. eller kan de males i samme farge som listene?
Gjest HB Skrevet 24. januar 2006 #3 Skrevet 24. januar 2006 Eggeskall (0502-Y) er "standardhvit" som er vanlig å bruke på listverk, vinduer og dører, så jeg ville valgt den. Det er vel lister/gerikter rundt vinduet ditt og da bør karmen males i samme farge. Hilsen Lille meg
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2006 #5 Skrevet 24. januar 2006 Eggeskall (0502-Y) er "standardhvit" som er vanlig å bruke på listverk, vinduer og dører, så jeg ville valgt den. Det er vel lister/gerikter rundt vinduet ditt og da bør karmen males i samme farge. Hilsen Lille meg ← Pusset opp gangen for ikke så lenge siden, og da ble denne brukt.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #6 Skrevet 24. januar 2006 Jeg trodde at det var S0502-Y som var standard farge når man kjøper ferdigmalte dører, vinduer etc. Det har i hvertfall vært det på de dørene, vinduene og listene som vi har kjøp nå nylig.
Gjest HB Skrevet 24. januar 2006 #7 Skrevet 24. januar 2006 Jeg trodde at det var S0502-Y som var standard farge når man kjøper ferdigmalte dører, vinduer etc. Det har i hvertfall vært det på de dørene, vinduene og listene som vi har kjøp nå nylig. Den S'n foran fargekoden sier bare at det er en standardfarge. Gå inn under NCS Natural Color System og NCS Systemforklaring på venstre side på denne siden http://www.mlf.no/apps/pbcs.dll/misc?Url=/...ncsforside.pbs# og se aller nederst på forklaringen. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #8 Skrevet 24. januar 2006 Den S'n foran fargekoden sier bare at det er en standardfarge. Gå inn under NCS Natural Color System og NCS Systemforklaring på venstre side på denne siden http://www.mlf.no/apps/pbcs.dll/misc?Url=/...ncsforside.pbs# og se aller nederst på forklaringen. Hilsen Lille meg ← Trodde "s" stod for "second edition" og ble tatt i bruk da NCS systemet ble utvidet for en del år siden. S0502-Y og 0502-Y er ikke samme farge. Vet det for samboer kjøpte feil, og jeg kunne ikke bruke den pga. fargeforskjellen. 0502-Y er hvitere enn S0502-Y.
Gjest HB Skrevet 24. januar 2006 #9 Skrevet 24. januar 2006 Det er riktig at det sto second edition nederst på den siden jeg linket til, men det sto også "Standard" inne i en "forklaringsfirkant" (såvidt jeg klarte å lese). Beklager at jeg har sagt feil! Men så veldig stor forskjell kan det vel ikke være siden koden fortsatt er den samme? Koden sier jo hvordan fargen er satt sammen. Vet for øvrig at en farge ikke blir helt lik dersom man kjøper fra ulike produsenter, så helt trygg for å få noe likt er man tydeligvis ikke. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #10 Skrevet 24. januar 2006 Det er riktig at det sto second edition nederst på den siden jeg linket til, men det sto også "Standard" inne i en "forklaringsfirkant" (såvidt jeg klarte å lese). Beklager at jeg har sagt feil! Men så veldig stor forskjell kan det vel ikke være siden koden fortsatt er den samme? Koden sier jo hvordan fargen er satt sammen. Vet for øvrig at en farge ikke blir helt lik dersom man kjøper fra ulike produsenter, så helt trygg for å få noe likt er man tydeligvis ikke. Hilsen Lille meg ← Stor forskjell er det ikke, men forskjellen var såpass at jeg ikke brukte den som var feil men da var det jo i samme rom jeg skulle bruke den. Man ser ganske tydelig at den ene går mer mot gul, men det kan jo være meg som er litt pirketet også da De kom i fra samme produsent.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. januar 2006 #11 Skrevet 24. januar 2006 Jeg trodde at det var S0502-Y som var standard farge når man kjøper ferdigmalte dører, vinduer etc. Det har i hvertfall vært det på de dørene, vinduene og listene som vi har kjøp nå nylig. ← ja, det er det. vi skulle male et skap, og ville ha lik farge på det som på listene, og det var vel det eneste vi sa da vi kjøpte maling, standard list-farge. og da fikk vi den. oppdaget at det var den samme vi hadde malt rundt vinduene ute med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå