AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Del Skrevet 2. oktober 2023 Er det andre som opplever allergisymptomer innendørs om høsten og/eller vinteren? De siste 4-5 årene har jeg blitt forkjølet for deretter å hoste i flere uker/måneder. I tillegg kommer typiske allergisymptomer som kløing i nese og øyne, tett/snørrete nese, nysing mange ganger på rad, osv. Jeg tok flere allergitester i fjor og sjekket en hel masse greier (bl.a. ulike dyr, støvmidd, sopp, diverse pollen, hvete og andre matvarer, osv.), det eneste de fant var mild allergi mot bjørk, men den har jo ikke pollen nå. Samboeren min opplever forøvrig det samme, bare uten hostingen. Allergien og forkjørelsen begynner ikke på samme tidspunkt hvert år, men kommer i løpet av høsten eller vinteren en gang. Allergisymptomene kommer ikke når jeg er utendørs eller i andre hus/på kontoret, så det er et eller annet i leiligheten vår. Det samme skjedde på det forrige stedet vi bodde, så jeg tror ikke det er selve bygningen. Det rare er at jeg ikke har noen symptomer utenom de 2-3 månedene i vinterhalvåret, så det er noe som kommer og går. Jeg har aldri vært allergisk mot noe før dette begynte. Jeg skal til legen igjen denne uka og be om flere tester, hvis noen har forslag til ting jeg bør testes for blir jeg veldig glad, for dette gjør meg gal!! 🤧 Anonymkode: 0263d...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 2. oktober 2023 #2 Del Skrevet 2. oktober 2023 Løsningen er rimelig enkel, selv om den er en godt bevart hemmelighet blant leger. Du kan jo begynne med å bla litt i de vitenskapelige artiklene du finner i dette Google-søket: https://www.google.com/search?q=allergy+and+vitamin+d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Del Skrevet 2. oktober 2023 Lonehill skrev (1 minutt siden): Løsningen er rimelig enkel, selv om den er en godt bevart hemmelighet blant leger. Du kan jo begynne med å bla litt i de vitenskapelige artiklene du finner i dette Google-søket: https://www.google.com/search?q=allergy+and+vitamin+d Takk for tips! Jeg har sjekket vitamin D-nivåene tidligere og tar både tran og multivitamin, så jeg tror i utgangspunktet nivåene skal være greie, men jeg skal be legen sjekke nivåene på nytt nå. Det er en stund siden siste test. Anonymkode: 0263d...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 2. oktober 2023 #4 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for tips! Jeg har sjekket vitamin D-nivåene tidligere og tar både tran og multivitamin, så jeg tror i utgangspunktet nivåene skal være greie, men jeg skal be legen sjekke nivåene på nytt nå. Det er en stund siden siste test. Anonymkode: 0263d...0b0 Anbefalingen fra Helsedirektoratet om D-vitamin gjelder bare for å forebygge osteoporose. Når legen måler D-vitaminnivå og sier at nivået er ok, sier han bare at du har høyt nok D-vitaminnivå til å unngå benskjørhet. Artiklene om D-vitamin og allergi handler om immunforsvaret, ikke om benskjørhet. Hvor mye D-vitamin immunforsvaret trenger for å opptre regulert sier ikke Helsedirektoratets anbefaling noen ting om. Så når du tester D-vitaminnivå og får tommel opp fra legen, vet du at du neppe vil få osteoporose. Om immunforsvaret ditt er happy med det nivået, det kan ikke legen si noe om. Helsedirektoratet selv anbefaler 10 mikrogram D-vitamin daglig mot benskjørhet, men sier også at daglige doser på 100 mikrogram D-vitamin er trygg daglig dose for alle over 11 år. Det er fordi 100 mikrogram D-vitamin daglig er ufarlig selv for barn at det er lov til å selge doser på 80 mikrogram D-vitamin over disk. Myndighetene tillater heldigvis ikke salg av farlige kosttilskudd i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Del Skrevet 3. oktober 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Jeg har sjekket vitamin D-nivåene tidligere og tar både tran og multivitamin, så jeg tror i utgangspunktet nivåene skal være greie, men jeg skal be legen sjekke nivåene på nytt nå. Det er en stund siden siste test. Anonymkode: 0263d...0b0 Tran og multivititamin gir tilsammen 20 mcg, dvs veldig lave doser. D vitamin bør ligge over 75 nmol, og ikke bare 50 nmol som noen leger dessverre fortsatt hevder. Jeg tar over 100 mcg daglig, i tillegg til å spise fet fisk og egg regelmessig. Viktig å ta d vitamin med litt fett for opptak, også viktig med magnesium for opptak. Men d vitamin er ikke løsningen for alt, flere ting spiller inn. Lymfesystem er viktig for å styrke immunforsvar og kvitte kroppen med allergener. Lymfesystemet er avhengig av aktivitet/stimuli for å fungere godt. Selv om jeg går mye tur, så tar jeg innimellom lymfedrenasjer som går dypere i systemet. Utrolig bra. Flere måter å stimulere lymfer på hjemme: lett hopping på trampoline/minitrampoline, tørrbørsting, m.m I o m at det er innendørs så tenker jeg først og fremst på at noe er med inneklimaet. Men spørsmålet er om det er pga tørr luft og dårlig sirkulering, eller om det er motsatt (fukt, muggsopp). Så, hva slags type bolig bor du i? Kjeller, nyere bygg, balansert ventilasjon, gammelt, etc? Anonymkode: 0a690...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Del Skrevet 3. oktober 2023 Takk! Jeg har bestilt D-vitamintilskudd nå, det kraftigste jeg fant. Skal også prøve å spise sunnere igjen, jeg ble aldri syk eller allergisk de årene jeg spiste mer "naturlig"/ordentlig mat. Det har sklidd veldig ut de siste årene mtp kosthold 😅 Boligen vi bor i nå er en sokkelleilighet, den forrige (hvor vi opplevde de samme allergisymptomene) var en tomannsbolig. Begge nye bygninger, med balansert ventilasjon. Jeg har spekulert i om ventilasjonssystemet kan ha noe med luftveissymptomene å gjøre, jeg blir ihvertfall tørr på øynene av det, men gudene vet. Jeg har ikke opplevd allergien i noen av kontorene jeg har jobbet i, men der bruker man kanskje en annen type ventilasjon? I dag har forøvrig verken jeg eller samboeren min allergisymptomer (bare hosten er der for min del, men den har jeg uavhengig av hvor jeg befinner meg). Jeg fjernet en bjørkefiken i går, som jeg hadde stående i stua. Jeg har lest at denne kan trigge allergier. Jeg krysser fingrene for at planta var syndebukken, men tør ikke å ha for store forhåpeninger. Det virker for enkelt! Anonymkode: 0263d...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Del Skrevet 4. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Jeg har bestilt D-vitamintilskudd nå, det kraftigste jeg fant. Skal også prøve å spise sunnere igjen, jeg ble aldri syk eller allergisk de årene jeg spiste mer "naturlig"/ordentlig mat. Det har sklidd veldig ut de siste årene mtp kosthold 😅 Boligen vi bor i nå er en sokkelleilighet, den forrige (hvor vi opplevde de samme allergisymptomene) var en tomannsbolig. Begge nye bygninger, med balansert ventilasjon. Jeg har spekulert i om ventilasjonssystemet kan ha noe med luftveissymptomene å gjøre, jeg blir ihvertfall tørr på øynene av det, men gudene vet. Jeg har ikke opplevd allergien i noen av kontorene jeg har jobbet i, men der bruker man kanskje en annen type ventilasjon? I dag har forøvrig verken jeg eller samboeren min allergisymptomer (bare hosten er der for min del, men den har jeg uavhengig av hvor jeg befinner meg). Jeg fjernet en bjørkefiken i går, som jeg hadde stående i stua. Jeg har lest at denne kan trigge allergier. Jeg krysser fingrene for at planta var syndebukken, men tør ikke å ha for store forhåpeninger. Det virker for enkelt! Anonymkode: 0263d...0b0 Det er et kjent problem at mange sliter med luftveier i slike nyere bygg, jeg gjorde også det. Fikk også veldig tørr hud. Dette er bakdelen med slike ventilasjonsanlegg, det blir tørr luft, og ekstra ille om høst/vinter pga varmeovner. Løsningen på det er ikke luftfukter, men luftrenser. Kjøp en som har nok kapasitet i forhold til antall m2, og en som er såpass stillegående at det går an å ha den på hele tiden. Jeg har denne, og er veldig fornøyd https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492 Jeg bor i en eldre bolig nå uten ventilasjon, men bruker den likevel året rundt. Huden elsker det Anonymkode: 0a690...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Del Skrevet 4. oktober 2023 Har dere planter inne? Gulvtepper? Hvordan lufter dere nå i forhold til sommeren? Hvilke varmekilder bruker dere? Anonymkode: 3527b...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere planter inne? Gulvtepper? Hvordan lufter dere nå i forhold til sommeren? Hvilke varmekilder bruker dere? Anonymkode: 3527b...3ef Ja har masse inneplanter, inkl. en bjørkefiken som nå er fjernet (og vi føler oss begge bedre). Har noen tepper på gulvet. Lufter på samme måte som om sommeren, vi har som regel et vindu eller to på gløtt siden leiligheten blir veldig varm så fort det kommer litt sol. Eneste varmekilde er vannbåren varme i gulvet. Anonymkode: 0263d...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå