Gå til innhold

Skal snart få valp i hus. Pusser man tennene på hunden nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man gjorde ikke det da jeg hadde hund sist for nær ti år siden. Gjør man det nå? Hver dag? Hvordan?

Anonymkode: 3d4f1...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man gjør visst det. Får sånn børste som man putter på fingeren. 3-4 dager i uken mener jeg å ha hørt. Jeg vurderer også ny valp, og ser jeg må oppdatere meg på nye praksiser, tydeligvis 🙈

Anonymkode: 58221...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man bør pusse tennene på hunden for å unngå tannstein. Du kan kjøpe tannbørste og tannkrem til hund i dyrebutikker. Greit med gradvis tilvenning fra de er valp av siden de fleste hunder ikke vil synes det er greit at man styrer i munnen deres i utgangspunktet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, man gjør visst det. Får sånn børste som man putter på fingeren. 3-4 dager i uken mener jeg å ha hørt. Jeg vurderer også ny valp, og ser jeg må oppdatere meg på nye praksiser, tydeligvis 🙈

Finnes tannbørste for hunder, jeg har sånn med vinkla hoder for å nå jekslene bak, det hadde jeg ikke nådd med noe på fingeren. Pluss at det hadde blitt stort og klumpete 

Anonymkode: 99e46...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 21.28):

Man gjorde ikke det da jeg hadde hund sist for nær ti år siden. Gjør man det nå? Hver dag? Hvordan?

Anonymkode: 3d4f1...4ce

Ja, tennene bør pusses en gang daglig. Fortrinnsvis ved hjelp av tannbørste (alternativt fingervott) med tannpasta ment for dyr. Det viktigste er at du pusser utsiden av tannkronene, dvs. du trenger ikke presse deg på innsiden av tennene dersom dette er en kamp.

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 21.32):

Det er ikke noe annerledes for hunder/katter enn det er for mennesker. Vi får tannsten like fort. Det vil si, vi mennesker drar til tannlegen kanskje 1 gang i året for å fjerne tannsten, og vi pusser som regel 2 ganger daglig. Hunder som kun pusser tenner 1 gang daglig må kanskje fjerne tannsten 2 ganger i året for å motvirke videre utvikling av tannsykdom. DAGLIG tannpuss gjelder like mye for mennesker som for dyr :)

Og det beste er å bruke tannbørste, da børsten lettere når inn i lommene rundt tennene der hvor betennelsen sitter. En fingervott renser kun kronen på tannen.

NinaLisa skrev (På 3.10.2023 den 17.58):

Jeg har aldri pusset tenner på hund. Har hatt hund i 30 år.

Det har veldig lite å si hvor lenge du har hatt hund, veterinærmedisinen går fremover heldigvis :)

Anonymkode: 4a444...51e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 0.15):

Ja, tennene bør pusses en gang daglig. Fortrinnsvis ved hjelp av tannbørste (alternativt fingervott) med tannpasta ment for dyr. Det viktigste er at du pusser utsiden av tannkronene, dvs. du trenger ikke presse deg på innsiden av tennene dersom dette er en kamp.

Det er ikke noe annerledes for hunder/katter enn det er for mennesker. Vi får tannsten like fort. Det vil si, vi mennesker drar til tannlegen kanskje 1 gang i året for å fjerne tannsten, og vi pusser som regel 2 ganger daglig. Hunder som kun pusser tenner 1 gang daglig må kanskje fjerne tannsten 2 ganger i året for å motvirke videre utvikling av tannsykdom. DAGLIG tannpuss gjelder like mye for mennesker som for dyr :)

Og det beste er å bruke tannbørste, da børsten lettere når inn i lommene rundt tennene der hvor betennelsen sitter. En fingervott renser kun kronen på tannen.

Det har veldig lite å si hvor lenge du har hatt hund, veterinærmedisinen går fremover heldigvis :)

Anonymkode: 4a444...51e

Jeg vil jo si det er litt forskjell på hund og mennesker her da. En hund spiser ikke sukker eller drikker etsende væske. De har tyggebein og de lever ikke særlig lenge (vi skal tross alt ha tennene i 80-90 år). Er likevel lurt å pusse over tennene til hunden jevnlig. Dyrlegen min anbefalte en gang i uken, og sa at man ikke skulle stresse med det daglig. Men om man er av typen som gir hunden menneskemat med sukker, is o.l. burde man nok passe bedre på. Små hunder har også lettere for å få problemer med tennene enn store hunder. 

Anonymkode: 7abcb...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder er visstnok mer plaget med tennene enn store.

Har stor hund. Gir aldri noe søtt. Pusser ikke tenner.

Anonymkode: b0be8...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil jo si det er litt forskjell på hund og mennesker her da. En hund spiser ikke sukker eller drikker etsende væske. De har tyggebein og de lever ikke særlig lenge (vi skal tross alt ha tennene i 80-90 år). Er likevel lurt å pusse over tennene til hunden jevnlig. Dyrlegen min anbefalte en gang i uken, og sa at man ikke skulle stresse med det daglig. Men om man er av typen som gir hunden menneskemat med sukker, is o.l. burde man nok passe bedre på. Små hunder har også lettere for å få problemer med tennene enn store hunder. 

Anonymkode: 7abcb...6a5

Da bør dyrlegen din oppdatere seg kraftig på tannhelse hos hund. Alle anbefaler daglig tannpuss hos hund også nå.

Hunder spiser ikke mye sukker og etsende mat nei, men de har mye svakere tannemalje enn mennesker. De får også ofte mat som er for myk til å hjelpe å holde munnen frisk, mye tørrfôr pakker seg og blir liggende på tennene, mye av våtmaten er så myk at det ikke hjelper det heller.

Hunder bør få et variert kosthold med ting å gnage på for tennenes del i tilegg til daglig  tannpuss. 

Jeg bruker elektrisk tannbørste på min hund, den jobber raskt og effektivt, har sensor for om presset blir for hardt og er mye mindre i hodet enn de fleste tannbørster beregna på hund.

Soft tannbørste beregna på barn er også et godt tips. Mange tror stiv bust fjerner mer men det stemmer altså ikke.

Anonymkode: 9c519...72b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...