Gå til innhold

Bytte barnehage (eller ikke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi hadde barn i en barnehage som ble lagt ned og måtte finne ny (kommunalt besluttet). Valgte den vi ble anbefalt (med kriterier som vi ble lovet - som ikke blir dekket). Angrer på at vi ikke gikk for eget valg…

Barnet har også 100% dekning fra ppt og kommune, men her svikter barnehage.

Lurer på barnehagebytte og «regler» rundt dette.

Vi ønsket jo aldri å bytte barnehage, men dette var «tvang» og måtte skje. Betyr det noe rundt et bytte og regler og lover? At barnehage ble lagt ned, vi hadde ikke valg og løftene våre overholdes ikke - må vi betale for to barnehager? Har man ekstra rettigheter når beslutninger er tatt over oss og lager mye problemer flere steder? Er det lett å få ny plass nå når barnehager relativt nylig har startet? Det er tillitsbrudd i nåværende barnehage så ny barnehage kan bare bli bedre…

Tar imot all hjelp og erfaring dere måtte sitte inne med med tanke på et bytte og lovene rundt det hele!

Anonymkode: 8e85d...d5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på reglene i din kommune. Men her jeg bor, kan man søke om overflytting til en annen barnehage. Hvis det er ledig plass, får man bytte over. 

Man må ikke betale for 2 barnehager. Når man får plass i en ny barnehage, mister man automatisk plassen i den gamle barnehagen. 

Man trenger ikke oppgi grunn for å bytte barnehage. Her søker man gjennom kommunens nettsider. 

Anonymkode: 609e6...21b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei,

Vi hadde barn i en barnehage som ble lagt ned og måtte finne ny (kommunalt besluttet). Valgte den vi ble anbefalt (med kriterier som vi ble lovet - som ikke blir dekket). Angrer på at vi ikke gikk for eget valg…

Barnet har også 100% dekning fra ppt og kommune, men her svikter barnehage.

Lurer på barnehagebytte og «regler» rundt dette.

Vi ønsket jo aldri å bytte barnehage, men dette var «tvang» og måtte skje. Betyr det noe rundt et bytte og regler og lover? At barnehage ble lagt ned, vi hadde ikke valg og løftene våre overholdes ikke - må vi betale for to barnehager? Har man ekstra rettigheter når beslutninger er tatt over oss og lager mye problemer flere steder? Er det lett å få ny plass nå når barnehager relativt nylig har startet? Det er tillitsbrudd i nåværende barnehage så ny barnehage kan bare bli bedre…

Tar imot all hjelp og erfaring dere måtte sitte inne med med tanke på et bytte og lovene rundt det hele!

Hvis dere får plass i en annen barnehage midt i året, og velger å bytte må dere betale for to plasser i 3 mnd. Oppsigelsestid. Eller kanskje det ikke er slik lenger?

Dere valgte jo selv å følge anbefaling? Hva er det du mener ikke blir gjort rett da? Du skriver at dere har 100% dekning noe som jeg tenker er 37,5 timer i uka? Altså 7,5 time hver dag. Ei 100% stilling. Er barnet ditt i barnehagen lengre enn dette har han ikke ressurs, men inngår i det allmennpedagogiske. 

Er du klar over hvor heldig dere er som har 100% dekning? Det skal mye til i disse dager.

Var det ingen av de ansatte fra den gamle barnehagen som fulgte med? Regner med de også ble overflyttet siden barnehagen ble lagt ned. 

Endret av shab
Skrevet
shab skrev (22 minutter siden):

Hvis dere får plass i en annen barnehage midt i året, og velger å bytte må dere betale for to plasser i 3 mnd. Oppsigelsestid. Eller kanskje det ikke er slik lenger?

Dere valgte jo selv å følge anbefaling? Hva er det du mener ikke blir gjort rett da? Du skriver at dere har 100% dekning noe som jeg tenker er 37,5 timer i uka? Altså 7,5 time hver dag. Ei 100% stilling. Er barnet ditt i barnehagen lengre enn dette har han ikke ressurs, men inngår i det allmennpedagogiske. 

Er du klar over hvor heldig dere er som har 100% dekning? Det skal mye til i disse dager.

Var det ingen av de ansatte fra den gamle barnehagen som fulgte med? Regner med de også ble overflyttet siden barnehagen ble lagt ned. 

Ja, det var det jeg lurte på, oppsigelsestid…

Ja, vi valgte å høre på kommunen. Ble lovet samvær med et annet barn som barnet mitt kjenner, derfor sa vi ja. Disse barna er ikke sammen på samme avdeling som lovet. Vet at 100% er 37,5 timer og er en full stilling.

Ja, vi føler oss veldig heldige som har fått 100% full dekning, syns synd på alle som ikke har funksjonshemmede barn - dere går glipp av mye moro…

Alle ansatte ble flyttet rundt i barnehager overalt, men ikke til denne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi valgte å høre på kommunen. Ble lovet samvær med et annet barn som barnet mitt kjenner, derfor sa vi ja. Disse barna er ikke sammen på samme avdeling som lovet. Vet at 100% er 37,5 timer og er en full stilling.

Ja, vi føler oss veldig heldige som har fått 100% full dekning, syns synd på alle som ikke har funksjonshemmede barn - dere går glipp av mye moro…

Ja, jeg forstår. 

Jeg mente ikke det ang full dekning som ironisk og at dere var heldige som hadde et funksjonshemmet barn. Jeg vet av erfaring at barn som sliter veldig (men som ikke er funksjonshemmet/har en tung diagnose) ikke får 100%. Det er til og med barn med autisme som kun får 50%. Samme med barn med epilepsi og diabetes fordi kommunene har strammet inn. Disse trenger 100%,  men får det ikke. Det var derfor jeg mente at dere var heldige. 

Endret av shab
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke oppsigelsestid når man søker overflytting til en annen barnehage. Man kan ikke ha plass i 2 barnehager på en gang. Hvertfall ikke i min kommune. 

Anonymkode: 609e6...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...