Gå til innhold

Ammeslutt - 14 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente på snart 15 mnd som er veldig (VELDIG) glad i puppen. Hun ber om pupp hele _tiden_, og de siste 2-3 mnd har hun blitt så utrolig lei seg hver gang jeg sier nei. Det blir rasing, hyling - og jeg får ikke avledet henne. Hver gang jeg sier nei, så føler jeg meg så fæl. Men, nå begynner det å gå over stokk og styr, og jeg er så demotivert og lei av ammingen. Hun sover hele natta, så nattammingen kuttet hun ut selv når hun var 10 mnd. Spiser masse mat, og er ei blid og fornøyd jente.

Jeg har lyst til å slutte nå, omså trappe ned, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Hadde det vært som før (at hun diet 3 ganger om dagen) så hadde det vært helt greit, men nå etterspør hun minst en gang i timen. 

Noen tips her? Har i utgpkt. Ikke lyst til å «bytte ut» puppen med en flaske melk osv, da jeg ikke ønsker å tilegne en ny vane. 

Anonymkode: b4f1d...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Nei. Her har du en brødskive."

Anonymkode: 271fd...3d0

Skrevet

Tror nok man må stå i situasjonen og heller forsøke å tilby trøst.

Anonymkode: 4cd8f...d1c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan si du ikke er mor uten å si du ikke er mor. 

Anonymkode: c80a3...8c7

• Nyttig 4
Skrevet

Min yngste var helt puppegal, men her var det et størst problem på natta. Kuttet rett og slett ammingen helt til slutt, nyttet ikke trappe ned for hun ble bare forvirret. Det tok ca 3 dager med mye styr, så gikk det over. 

Anonymkode: bf8c7...322

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min yngste var helt puppegal, men her var det et størst problem på natta. Kuttet rett og slett ammingen helt til slutt, nyttet ikke trappe ned for hun ble bare forvirret. Det tok ca 3 dager med mye styr, så gikk det over. 

Ts her!

Hvor gammelt var barnet når du sluttet? Hvordan klarte du å stå i det (dersom det var mye etterspørsel?). Og tilbydde du noe annet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«Fikk du ikke til» ammingen eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her!

Hvor gammelt var barnet når du sluttet? Hvordan klarte du å stå i det (dersom det var mye etterspørsel?). Og tilbydde du noe annet?

16 mnd. Måtte bare stå i det, rett og slett, hadde bestemt meg. Nei tilbød ikke noe annet for det handlet ikke om sult eller tørst for vår del, men tilbød nærhet og trøst (som hun ble enda mer sint av 😅😶)Men hun var mer med far de første dagene for hun ble veldig frustrert om jeg var tilgjengelig, roet seg lettere med han.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

16 mnd. Måtte bare stå i det, rett og slett, hadde bestemt meg. Nei tilbød ikke noe annet for det handlet ikke om sult eller tørst for vår del, men tilbød nærhet og trøst (som hun ble enda mer sint av 😅😶)Men hun var mer med far de første dagene for hun ble veldig frustrert om jeg var tilgjengelig, roet seg lettere med han.

Trappet du ned da, eller kuttet du på dagen? ☺️ Samme her, prøver å trøste så godt jeg kan, men blir enda sintere da😅 Det er bare kos, nærhet og trøst, det er jo ikke for maten sin skyld, men jeg kjenner at jeg frarøver henne noe når jeg sier nei.. Aaah, det er så himla vanskelig!! Nesten så jeg skulle ønske at jeg sluttet når hun var ca. Året, da hadde det nok gått så fint..

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei!

Jeg har ei jente på snart 15 mnd som er veldig (VELDIG) glad i puppen. Hun ber om pupp hele _tiden_, og de siste 2-3 mnd har hun blitt så utrolig lei seg hver gang jeg sier nei. Det blir rasing, hyling - og jeg får ikke avledet henne. Hver gang jeg sier nei, så føler jeg meg så fæl. Men, nå begynner det å gå over stokk og styr, og jeg er så demotivert og lei av ammingen. Hun sover hele natta, så nattammingen kuttet hun ut selv når hun var 10 mnd. Spiser masse mat, og er ei blid og fornøyd jente.

Jeg har lyst til å slutte nå, omså trappe ned, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Hadde det vært som før (at hun diet 3 ganger om dagen) så hadde det vært helt greit, men nå etterspør hun minst en gang i timen. 

Noen tips her? Har i utgpkt. Ikke lyst til å «bytte ut» puppen med en flaske melk osv, da jeg ikke ønsker å tilegne en ny vane. 

Ammes hun lenge om gangen? Er mye mas her også (snart 14 mnd) men er ikke noe problem for det er maks 5 minutter så er hun fornøyd eller glemt det. Så om det er hyppig så er det ikke noe krise. Men natta.. der er det oppvåkninger ørten ganger og laaaangvarig amming. Det er jeg ganske sliten av. 

Anonymkode: bdf37...06c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trappet du ned da, eller kuttet du på dagen? ☺️ Samme her, prøver å trøste så godt jeg kan, men blir enda sintere da😅 Det er bare kos, nærhet og trøst, det er jo ikke for maten sin skyld, men jeg kjenner at jeg frarøver henne noe når jeg sier nei.. Aaah, det er så himla vanskelig!! Nesten så jeg skulle ønske at jeg sluttet når hun var ca. Året, da hadde det nok gått så fint..

Kuttet på dagen da ja, trappe ned hjalp ingenting her. Skjønner følelsene dine, hadde dem jeg og, men om du gjerne vil slutte nå så er det bare å stå I det. Det kommer flere slike kamper, mine er 9 og 5 nå 😅 det går jo bra med de selv om det høres ut som man tar fra de det beste og tryggeste de vet, så lenge man er der for barnet ❤️ mange går jo gjennom dette ved smokkeavenning også. Det går over og da er puppen glemt, men mamma er god å ha hele veien likevel ☺️

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg sluttet med minstemann da han var 14 mnd. Det gikk litt bråere enn planlagt. Jeg sa «nå er det tomt». «Det er ikke mer melk». Så gjorde jeg noe som kanskje virker litt slemt, men som fungerte veldig bra. Jeg sa at puppen var æsj og at det var tomt for melk. Så tok jeg på litt god-negl på brystvorten før han skulle die. Han så litt overrasket på meg, prøvde en gang til også ville han ikke mer. Gjorde det en dag eller noe. Da aksepterte han og var ferdig med det. 

Anonymkode: d7226...d6f

• Liker 1
Skrevet

Hva hadde dere gjort om dere fikk en unge til, latt den få flaske, og ammet den største som hyler, skriker og krever det? 

Anonymkode: 1b451...b0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ammes hun lenge om gangen? Er mye mas her også (snart 14 mnd) men er ikke noe problem for det er maks 5 minutter så er hun fornøyd eller glemt det. Så om det er hyppig så er det ikke noe krise. Men natta.. der er det oppvåkninger ørten ganger og laaaangvarig amming. Det er jeg ganske sliten av. 

Anonymkode: bdf37...06c

Det varierer veldig, men ja - det kan være ganske langdryge amminger.. Etter barnehagen kan hun ligge i minst 10-15 min, før natta 15 min +. Hun liker best æ bare ligge (sitte, stå, turne🤣) å sutte leeenge.. men, alltid superfornøyd etterpå🥰 det skjønner jeg såå godt, det er slitsomt!  Hadde hun fortsatt ville diet på natterstid så tror jeg kanskje at jeg hadde prøvd å kutte nattammingen? Her flyttet hun over på eget rom når hun var 7 mnd, og etter det har hun sovet (stort sett) fra 7-5 uten oppvåkninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva hadde dere gjort om dere fikk en unge til, latt den få flaske, og ammet den største som hyler, skriker og krever det? 

Anonymkode: 1b451...b0e

Ja, selvfølgelig hadde jeg gitt flaske til babyen da..

For et idiotisk spørsmål ☺️ Man kan fint tandem-amme, altså amme både en på feks. To år og en nyfødt, dersom man ønsker det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...