Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre og trenger råd.

Jeg har et alvorlig medfødt syndrom som også er progredierende ifht synet. Det gjør at jeg blir sliten, utmattet og jeg tåler ikke så mye som alle andre «normale» folk. Jeg trenger mye ro og hvile. Jeg jobber 100 % ++ i en krevende jobb som krever at jeg er til stede. Har jobbet der i 3 år nå. Jeg trives godt og tror arbeidsgiver er fornøyd med jobben jeg gjør. I hjemmet er jeg 100 % alene med en gutt på 2 år. Når gutten sover på kvelden eller jeg får barnevakt, er jeg så utslitt at jeg klapper sammen. Et sosialt liv er knapt mulig. I tillegg til det hele har jeg en kvinnesykdom som gjør at jeg har endel smerter. Smertene har forverret seg i det siste. 

Tidligere var jeg i en jobb med mye mer fleksibilitet og leder der var helt super. Jeg byttet jobb fordi jeg ville prøve noe nytt. Ser nå at det ikke funker for meg, men er ingen ledige stillinger der jeg jobbet før og heller ikke sikkert jeg får sjanse igjen. I min situasjon er det ikke bare å søke ny jobb andre steder. 

Lederen min er en hyggelig person, men hen er verken fleksibel eller forståelsesfull. Arbeidsplassen mottar varig lønnstilskudd slik at de ikke skal tape på min reduserte arbeidsevne, men jeg får ingen tilrettelegging. Tilskuddet ble overført fra min forrige jobb. 

Nå kjenner jeg at jeg holder på å møte veggen. Har snakket med min leder om tilrettelegging flere ganger uten positive resultater. Jeg tror at jeg gjør en god jobb og utfører alle mine arbeidsoppgaver på en fin måte. Dessverre er det en jobb som krever tilstedeværelse. Likevel er jeg en som trenger tilrettelegging og har fått tilskudd nettopp av den grunnen. 

Har vurdert å sykemelde meg delvis, men får så dårlig samvittighet. Min leder er en hard type som kommer til å kjøre meg hardt dersom jeg sykemelder meg. Hen er ikke begistrert for sykemeldte. Det vil også påvirke andre i noe grad om jeg jobber redusert en periode. 

Flere med samme diagnose som meg er uføretrygde, men jeg vil absolutt ikke dette nå. Jeg har god arbeidskapasitet, men har behov for fleksibilitet og tilrettelegging i mindre grad som f eks hjemmekontor, en fridag i uka osv. dette er absolutt ikke en mulighet hos min leder. Hva kan

Anonymkode: 59f68...2cf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med verneombud på jobben, og fagforeningen din. Du har krav på tilrettelegging. 

Anonymkode: e1499...8fd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ta kontakt med verneombud på jobben, og fagforeningen din. Du har krav på tilrettelegging. 

Anonymkode: e1499...8fd

En sannhet med modifikasjoner - tilretteleggingen skal ikke gå ut over jobben i for stor grad. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge så sant det går, men det er de som har siste ordet om hva som er gjennomførbart. Å kreve hjemmekontor i en stilling som i følge arbeidsgiver krever tilstedeværelse, kan man for eksempel ikke kreve. Jeg hadde fastlege, spesialist og bedriftslege, i tillegg til både fagforening og nav, på min side i en situasjon hvor alternativene var hjemmekontor eller sykemelding, og jobben sto på at hjemmekontor ikke var forenelig med arbeidsoppgavene mine. De tilbød alternative tilretteleggingstiltak, som jeg ikke hadde bedt om og som ikke utgjorde noen forskjell, og da hadde de sitt på det tørre.

• Liker 2
Skrevet

Eneste måten er vel å sykemelde deg da. Med bakgrunn i mangel på tilrettelegging. 

Så kommer tilrettelegging på plass, og du kan igjen jobbe 100,%. Er så enkelt, men akk så vanskelig. Hvis du ikke ønsker å bli uføretrygdet så har du vel ikke noen andre valg når han ikke hører på deg. 

Anonymkode: 1009a...b4c

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (54 minutter siden):

En sannhet med modifikasjoner - tilretteleggingen skal ikke gå ut over jobben i for stor grad. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge så sant det går, men det er de som har siste ordet om hva som er gjennomførbart. Å kreve hjemmekontor i en stilling som i følge arbeidsgiver krever tilstedeværelse, kan man for eksempel ikke kreve. Jeg hadde fastlege, spesialist og bedriftslege, i tillegg til både fagforening og nav, på min side i en situasjon hvor alternativene var hjemmekontor eller sykemelding, og jobben sto på at hjemmekontor ikke var forenelig med arbeidsoppgavene mine. De tilbød alternative tilretteleggingstiltak, som jeg ikke hadde bedt om og som ikke utgjorde noen forskjell, og da hadde de sitt på det tørre.

Du fikk med deg at arbeidsgiver får varig lønnstilskudd nettopp pga ts ikke kan yte maks? Her er det sjefen som ikke forstår hvilke krav som møter arbeidsgiver ved denne ordningen. Sånne arbeidsgivere må ofte ha det i klartekst da de kjører på med skylapper. Hvis de må ha en ansatt som yter 100% så får de formidle dette til ts og navveileder og ikke bare dure på.

Anonymkode: 08783...231

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Vanligvis enig, men nå er jo dette en arbeidsgiver som får lønnstilskudd av det offentlige, og da er plikten til å tilrettelegge ennå større (Hvis ikke har man ikke krav på lønnstilskuddet). Vil anbefale TS å ta kontakt med fagforeningen eller den instansen som administrerer lønnstilskuddet hvis h*n mistenker at arbeidsgiver ikke tar det seriøst. 

Anonymkode: bcd9a...640

• Nyttig 1
Skrevet

Her syntes jeg ikke du skal tenke for mye på sjefen og de andre ansatte.  For det gjorde jeg, og ble så dårlig st jeg endte opp 100% ufør. Og hensyn til andre bør faktisk ikke gå så langt. Ditt hovedansvar er din helse. Både pga barnet ditt og hensynet til å hokde deg selv i jobb.

Så her må du snu litt ting på hodet. Det er ikke deg det er noe feil med, det er din sjef som med viren og vilje ikke legger til rette for at din helse ikke skal bli værre. 

Så jeg vil anbefale deg å ta en sykmelding , først helt og så gradert. Helt er fordi det høres ut som du allerede har kjørt deg litt langt. Og i den hele sykmeldingaperuoden skal du bruke til å snu formen.  Det betyr at du skal både hvile å gå tur og ikke ta på deg ekstra ting fordi du er hjemme. Når du har vært sykmeldt en stund så vil det uansett via nav bli et temaå tilrettelegge.  Og du kan også si fra at formen du jobber i nå bidrar til dårlig form, men at ved tilrettelegging kan det gå bra, når du er i bedre form igjen.   Her tar du først og fremst hensyn til deg. 

Anonymkode: 3f895...d3a

Skrevet

Jeg hadde først sendt en e-post til sjefen der jeg skrev hvilken tilrettelegging jeg har behov for. Skriv gjerne også at tilretteleggingen må på plass innen f.eks. 14 dager, ellers blir du sykemeldt. Da har du det skriftlig. Hvis han ikke kommer deg i møte så kan du ta det videre når de 14 dagene er gått. 

Anonymkode: 85732...fac

• Nyttig 1
Skrevet

Har du sjekket om du kan ha rett på funksjonsassistent? Så du ikke blir så sliten mhe synsnedsettelsen

Skrevet

Du har krav på tilrettelegging i 3 mnd.

Anonymkode: 0a573...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...