Gå til innhold

Ferdig med ADHD utredning

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke kurs kan du delta på da tenker du? Uten diagnose? Dessverre føler hvertfall jeg at norsk helsevesen er en vits med mindre du står med en fot i graven. De skulle hatt et lavterskel tilbud med slike kurs :)

Dårlig økonomi - dårlig råd. Skyldes nok en miks av dårlig impulskontroll, dårlige valg. Dårlig selvbilde, avbryter andre og sier upassende ting = Dårlig kontakt med venner, familie etc. Du ender opp med å bli dårlig likt i verste fall. Og hva er vel vi uten god kontakt med andre? 

Feks har jeg nå et ganske overfladisk forhold til familie, klarer ikke opprettholde vennskap. Har havnet i rimelige traumatiske hendelser pga dårlig dømmekraft i min ungdom. Klarer ikke spare særlig med penger. Huset er rotete og det føles overveldende ut, det er like rotete uansett hvor mye jeg rydder. Dobbelt booker avtaler konsekvent. Glemmer nøkler, regninger som må betales ++. Utsetter ting til det ikke kan utsettes mere. Føler livet er ekstremt utfordrende.. Og ingenting av det hjelper medisiner mot da?😐 Dessverre føler jeg at man MÅ ha en diagnose før det utløser tilbud. 

Anonymkode: 47ecf...e89

Trening, trening, trening!! Hard fysisk aktivitet hver dag hjelper aller best for ADHD. Medisiner KAN hjelpe som et verktøy, men dessverre er bivirkningene over tid utrolig kjipe, snakker av erfaring over 10+ år. Hukommelsestap, kronisk søvnmangel og depresjon, evig anspent kjeveparti, hårtap og utslett, gnissing av tenner, pirking på huden... Det er en grunn for at det er som metamfetamin :( PLUSS at det bare føles som at du har blitt bedre når du tar de, fordi det mekanisk stopper tankekjøret. Muligens er det en kobling mellom ADHD-medisiner og demens også... Trening, kostholdsendring og daglige to do-lister er bedre i mine øyne. Bedre for kroppen og hodet, og din naturlige ADHD-personlighet (hvis det er det du har da). Ville ikke falt i medisin-fella, det er du selv som må jobbe med de "dårlige" kortene du har blitt utdelt. Dessverre!

Anonymkode: ce84e...685

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trening, trening, trening!! Hard fysisk aktivitet hver dag hjelper aller best for ADHD. Medisiner KAN hjelpe som et verktøy, men dessverre er bivirkningene over tid utrolig kjipe, snakker av erfaring over 10+ år. Hukommelsestap, kronisk søvnmangel og depresjon, evig anspent kjeveparti, hårtap og utslett, gnissing av tenner, pirking på huden... Det er en grunn for at det er som metamfetamin :( PLUSS at det bare føles som at du har blitt bedre når du tar de, fordi det mekanisk stopper tankekjøret. Muligens er det en kobling mellom ADHD-medisiner og demens også... Trening, kostholdsendring og daglige to do-lister er bedre i mine øyne. Bedre for kroppen og hodet, og din naturlige ADHD-personlighet (hvis det er det du har da). Ville ikke falt i medisin-fella, det er du selv som må jobbe med de "dårlige" kortene du har blitt utdelt. Dessverre!

Kjipt at du får disse bivirkningene, hukommelsestap er ikke rapporter inn som bivirkning i felleskatalogen? Uansett, depresjon og angst, rusmisbruk er dessverre ofte utfallene for ikke å behandle adhd sin… men helt enig, daglig trening og variert sunt kosthold er rådene for alle menneskers helse ❤️

Anonymkode: afe04...3d7

Skrevet

Jeg har en runde med utbrenthet bak meg, men er i full jobb nå, og fikk diagnosen i vår.

Hos meg var de veldig tydelig på at det å klare fullføre en bachelorgrad på ingen måte var automatisk avskrivning av diagnosen. Jeg har også fungert svært bra i de fleste jobber jeg har hatt, helt frem til jeg begynte jobbe med noe utdanningsrelatert. Jeg har heller aldri hatt økonomiske problemer og har egen bolig. Hos meg er det alle de små problemene i hverdagen som til sammens sier noe om hvordan jeg fungerer.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Medisinar hjelp ikkje på dårleg økonomistyring, å avbryte andre andre, sjølvbilde osv. Kurs og gruppetimar kan vere betre, men det kan ein alltids delta på utan diagnosar óg.

Mange som ikkje forstår at mange adhd symptom er heilt normale ting å stri med i kvardagen for dei fleste, forskjellen på "vanlege" og oss med adhd er kor mange slike ting ein har, og kor mykje det faktisk påverkar kvardagen. Det er faktisk eit krav for å få diagnosen, både at det har vore tydelege symptom I frå barndommen av, i tillegg til at symptoma er av såpass grad at "dei har ein uheldig innvirkning på funksjonen i kvardagen".

Anonymkode: a09a6...9bd

"Uheldig innvirkning på funksjon " er et veldig diffust begrep. Og mange av oss klarer kamuflere symptomene i svært stor grad fra barndommen av.

Medisiner kan absolutt hjelpe på f.eks økonomistyring, selvbilde og og slikt. Jeg kan i allefall si med hånda på hjertet at det å sitte på ett kurs eller gruppetime gjentatte ganger, med så lite fokus at jeg hadde glemt alt før jeg gikk ut døra, det hjalp ikke mitt selvbilde. Det å ha glemt alt til neste time hjalp ikke meg. Jeg har fått uendelig mange hjemmeoppgaver på slikt, det hjelper ikke om man ikke har ro eller konsentrasjon til å gjennomføre det.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Pluss, hjelpemidler fra NAV tror jeg? Gratis lydbøker blant annet også. 

Ååh... det å klare følge med på en lydbok i mer enn 5-10 minutter er en drøm jeg håper skal blir virkelig med medisiner!

Anonymkode: 179ec...8e0

• Hjerte 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Trening hjelper absolutt, men når man får diagnosen, så er det lettere å få tilgang til andre ressurser enn medisiner også. Som f.eks. hjelp til å stokke om kortstokken man har fått utdelt. Cbt og dbt behandling og kurs, (pegasus kurs feks, som noen har nevnt). I tillegg til at du gjennom lokallagene til adhd Norge kan møte andre som har eller har hatt de samme utfordringene som en, slik at man både føler seg mindre alene OG man kan snakke med a andre med erfaring og få hjelp og tips på de møtene. 

Har diagnosen selv, hadde et sunt kosthold og god fysisk helse før diagnosen også, men ved mer alvorlig grad av adhd, i en fase hvor livet er for mye, så er det ikke alltid nok med to do lister likevel. :)

De anbefaler dessuten de med store psykiske utfordringer å starte med medisiner, for å få drahjelp i starten. Og når man så kommer over det vanskeligste psykiske, så kan man heller se om man kan gi slipp på medisiner og forsøke å finne noe som fungerer bra for en. :)

Anonymkode: a3e19...a23

• Liker 1
Skrevet
On 10/2/2023 at 7:04 PM, AnonymBruker said:

Gruer meg til resultat. Om det ikke er NOK funksjonssvikt?

Sliter med impulskontroll (shopping, prater fort, mye, avbryter dessverre) har kredittkortgjeld og er dårlig på sparing. Dårlig med relasjonsbygging, opprettholde kontakt og har alltid følt meg underverdig i relasjoner. Sliter med konsentrasjonsvansker på jobb men har heldigvis en aktiv jobb. Klarer ikke ta videreutdanning (har prøvd å starte men meldte meg av). Har dog en bachelor, med ekstremt mye slit bak. Glemmer ekstremt mye og er ganske humørsyk..

Psykolog må prate med kollega for å sette diagnose, vanlig? Hun mener jeg er "høytfungerende". Må man være sykemeldt for å få fastsatt adhd? 

Har gått til nevropsykolog, rundt 5 timer. Hun har ikke spurt om bilkjøring, selvbilde, alkoholinntak etc. Trodde det var vanlig..? Har gått helt privat. 

Helt normalt at de ikke får sette diagnosen alene. Jeg har min diagnose gjennom DPS, hvor funnene blir diskutert i team med psykologer og psykiatere før diagnosen evt. stilles. 

Bilkjøring ble aldri nevnt, før det ble snakk om medisinering. Men det ble spurt om alkoholinntak. Selvbildet var vel forsåvidt delvis kartlagt, i og med at jeg endte opp hos DPS for ADHD etter at jeg i utgangspunktet ble behandlet for angst og depresjon. Men det ble nok også kartlagt under samtalene vi hadde underveis i utredningen. 

Trenger ikke å være sykemeldt for å få diagnosen. 

Anonymkode: a3e19...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...