AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Gruer meg til resultat. Om det ikke er NOK funksjonssvikt? Sliter med impulskontroll (shopping, prater fort, mye, avbryter dessverre) har kredittkortgjeld og er dårlig på sparing. Dårlig med relasjonsbygging, opprettholde kontakt og har alltid følt meg underverdig i relasjoner. Sliter med konsentrasjonsvansker på jobb men har heldigvis en aktiv jobb. Klarer ikke ta videreutdanning (har prøvd å starte men meldte meg av). Har dog en bachelor, med ekstremt mye slit bak. Glemmer ekstremt mye og er ganske humørsyk.. Psykolog må prate med kollega for å sette diagnose, vanlig? Hun mener jeg er "høytfungerende". Må man være sykemeldt for å få fastsatt adhd? Har gått til nevropsykolog, rundt 5 timer. Hun har ikke spurt om bilkjøring, selvbilde, alkoholinntak etc. Trodde det var vanlig..? Har gått helt privat. Anonymkode: 47ecf...e89 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg er akkurat som du beskriver, men fikk ikke diagnosen fordi jeg har fungert for bra 🤷♀️ De skulle jo bare visst hvilket slit som ligger bak det. Anonymkode: a5b64...902 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er akkurat som du beskriver, men fikk ikke diagnosen fordi jeg har fungert for bra 🤷♀️ De skulle jo bare visst hvilket slit som ligger bak det. Anonymkode: a5b64...902 sa du det siste? Anonymkode: b5402...24e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): sa du det siste? Anonymkode: b5402...24e Sa ingenting egentlig, var så ung og trodde på det, men har selvsagt angret i ettertid. Anonymkode: a5b64...902
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #5 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er akkurat som du beskriver, men fikk ikke diagnosen fordi jeg har fungert for bra 🤷♀️ De skulle jo bare visst hvilket slit som ligger bak det. Anonymkode: a5b64...902 Stygt redd for det der selv...ts Anonymkode: 47ecf...e89
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Stygt redd for det der selv...ts Anonymkode: 47ecf...e89 Huff, krysser fingrene for deg! Håper du har vett til å klage om du er uenig, i motsetning til meg. Anonymkode: a5b64...902
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Skrevet 3. oktober 2023 Hvorfor er det viktig å få diagnosen nå i voksen alder? For å få en knagg å henge ting på? Anonymkode: 85bd2...811 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har fått diagnosen nylig. Måtte ikke overbevise henne engang, ganske tydelig tegn hos meg. Måten jeg gjngerer i hverdagen på er et mirakel. Jeg falt ut av arbeidslivet før jeg fant ut av diagnosen, men jeg har flere diganoser, den siste diagnosen som ble satt var ADHD. Og nei, jeg fungerer ikke i hver dagen. Det er faktisk imponerende hvordan jeg har stått opp gang på gang etter så mange fall. Anonymkode: 0687f...225 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått diagnosen nylig. Måtte ikke overbevise henne engang, ganske tydelig tegn hos meg. Måten jeg gjngerer i hverdagen på er et mirakel. Jeg falt ut av arbeidslivet før jeg fant ut av diagnosen, men jeg har flere diganoser, den siste diagnosen som ble satt var ADHD. Og nei, jeg fungerer ikke i hver dagen. Det er faktisk imponerende hvordan jeg har stått opp gang på gang etter så mange fall. Anonymkode: 0687f...225 Fungerer* Anonymkode: 0687f...225
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff, krysser fingrene for deg! Håper du har vett til å klage om du er uenig, i motsetning til meg. Anonymkode: a5b64...902 Takk. Kan man klage når det er gjort privat? Dumt spm kanskje, men har aldri gjort det. Anonymkode: 47ecf...e89
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det viktig å få diagnosen nå i voksen alder? For å få en knagg å henge ting på? Anonymkode: 85bd2...811 Ja, blant annet. Mange av oss er feildiagnostisert med angst, depresjon ++. Går runder på runder inn i stressperioder som utløser nær utbrenthet. Anser ikke det som normalt Anonymkode: 47ecf...e89 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det viktig å få diagnosen nå i voksen alder? For å få en knagg å henge ting på? Anonymkode: 85bd2...811 fordi man kan få hjelp, og eventuelt medisiner, når man har fått diagnosen?? Anonymkode: a76ba...5d5 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): fordi man kan få hjelp, og eventuelt medisiner, når man har fått diagnosen?? Anonymkode: a76ba...5d5 Medisinar hjelp ikkje på dårleg økonomistyring, å avbryte andre andre, sjølvbilde osv. Kurs og gruppetimar kan vere betre, men det kan ein alltids delta på utan diagnosar óg. Mange som ikkje forstår at mange adhd symptom er heilt normale ting å stri med i kvardagen for dei fleste, forskjellen på "vanlege" og oss med adhd er kor mange slike ting ein har, og kor mykje det faktisk påverkar kvardagen. Det er faktisk eit krav for å få diagnosen, både at det har vore tydelege symptom I frå barndommen av, i tillegg til at symptoma er av såpass grad at "dei har ein uheldig innvirkning på funksjonen i kvardagen". Anonymkode: a09a6...9bd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Medisinar hjelp ikkje på dårleg økonomistyring, å avbryte andre andre, sjølvbilde osv. Kurs og gruppetimar kan vere betre, men det kan ein alltids delta på utan diagnosar óg. Mange som ikkje forstår at mange adhd symptom er heilt normale ting å stri med i kvardagen for dei fleste, forskjellen på "vanlege" og oss med adhd er kor mange slike ting ein har, og kor mykje det faktisk påverkar kvardagen. Det er faktisk eit krav for å få diagnosen, både at det har vore tydelege symptom I frå barndommen av, i tillegg til at symptoma er av såpass grad at "dei har ein uheldig innvirkning på funksjonen i kvardagen". Anonymkode: a09a6...9bd Hvilke kurs kan du delta på da tenker du? Uten diagnose? Dessverre føler hvertfall jeg at norsk helsevesen er en vits med mindre du står med en fot i graven. De skulle hatt et lavterskel tilbud med slike kurs Dårlig økonomi - dårlig råd. Skyldes nok en miks av dårlig impulskontroll, dårlige valg. Dårlig selvbilde, avbryter andre og sier upassende ting = Dårlig kontakt med venner, familie etc. Du ender opp med å bli dårlig likt i verste fall. Og hva er vel vi uten god kontakt med andre? Feks har jeg nå et ganske overfladisk forhold til familie, klarer ikke opprettholde vennskap. Har havnet i rimelige traumatiske hendelser pga dårlig dømmekraft i min ungdom. Klarer ikke spare særlig med penger. Huset er rotete og det føles overveldende ut, det er like rotete uansett hvor mye jeg rydder. Dobbelt booker avtaler konsekvent. Glemmer nøkler, regninger som må betales ++. Utsetter ting til det ikke kan utsettes mere. Føler livet er ekstremt utfordrende.. Og ingenting av det hjelper medisiner mot da?😐 Dessverre føler jeg at man MÅ ha en diagnose før det utløser tilbud. Anonymkode: 47ecf...e89 1
I Grosny Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilke kurs kan du delta på da tenker du? Uten diagnose? Dessverre føler hvertfall jeg at norsk helsevesen er en vits med mindre du står med en fot i graven. De skulle hatt et lavterskel tilbud med slike kurs Dårlig økonomi - dårlig råd. Skyldes nok en miks av dårlig impulskontroll, dårlige valg. Dårlig selvbilde, avbryter andre og sier upassende ting = Dårlig kontakt med venner, familie etc. Du ender opp med å bli dårlig likt i verste fall. Og hva er vel vi uten god kontakt med andre? Feks har jeg nå et ganske overfladisk forhold til familie, klarer ikke opprettholde vennskap. Har havnet i rimelige traumatiske hendelser pga dårlig dømmekraft i min ungdom. Klarer ikke spare særlig med penger. Huset er rotete og det føles overveldende ut, det er like rotete uansett hvor mye jeg rydder. Dobbelt booker avtaler konsekvent. Glemmer nøkler, regninger som må betales ++. Utsetter ting til det ikke kan utsettes mere. Føler livet er ekstremt utfordrende.. Og ingenting av det hjelper medisiner mot da?😐 Dessverre føler jeg at man MÅ ha en diagnose før det utløser tilbud. Anonymkode: 47ecf...e89 Hva slags tilbud kan diagnosen utløse? Er det noen med ADHD som kan fortelle om god hjelp de har fått i kjølvannet av en diagnose?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 I Grosny skrev (14 minutter siden): Hva slags tilbud kan diagnosen utløse? Er det noen med ADHD som kan fortelle om god hjelp de har fått i kjølvannet av en diagnose? Vet at DPS tilbyr pegasus kurs. For å lære seg å leve med ADHD. Anonymkode: 47ecf...e89 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet at DPS tilbyr pegasus kurs. For å lære seg å leve med ADHD. Anonymkode: 47ecf...e89 Pluss, hjelpemidler fra NAV tror jeg? Gratis lydbøker blant annet også. Anonymkode: 47ecf...e89 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke kurs kan du delta på da tenker du? Uten diagnose? Dessverre føler hvertfall jeg at norsk helsevesen er en vits med mindre du står med en fot i graven. De skulle hatt et lavterskel tilbud med slike kurs Dårlig økonomi - dårlig råd. Skyldes nok en miks av dårlig impulskontroll, dårlige valg. Dårlig selvbilde, avbryter andre og sier upassende ting = Dårlig kontakt med venner, familie etc. Du ender opp med å bli dårlig likt i verste fall. Og hva er vel vi uten god kontakt med andre? Feks har jeg nå et ganske overfladisk forhold til familie, klarer ikke opprettholde vennskap. Har havnet i rimelige traumatiske hendelser pga dårlig dømmekraft i min ungdom. Klarer ikke spare særlig med penger. Huset er rotete og det føles overveldende ut, det er like rotete uansett hvor mye jeg rydder. Dobbelt booker avtaler konsekvent. Glemmer nøkler, regninger som må betales ++. Utsetter ting til det ikke kan utsettes mere. Føler livet er ekstremt utfordrende.. Og ingenting av det hjelper medisiner mot da?😐 Dessverre føler jeg at man MÅ ha en diagnose før det utløser tilbud. Anonymkode: 47ecf...e89 Kommunen her tilbydde meg ulike kurs via familiens hus, samarbeidsteneste mellom helsestasjon, ppt, barnevern ++. Eg har adhd, men gått umedisinert heilt til for 2 år sidan. Samtidig var dei ærlege på at eg var for "god" for kursa dei kunne tilby då eg allereie har mykje av dei tinga på plass, går mest ut på korleis danne seg rutinar for å meistre dagen, ikkje trykke seg sjølv ned så mykje osv. Hugsar ikkje kva kurs det var snakk om, men dei presiserte at det var eit lavterskel tilbod for alle småbarnsforeldre som følte dei ikkje heilt meistra kvardagen Så høyr på helsestasjonen om du har born, eventuelt via fastlegen om dei kan sjekke opp I kva kommunen din tilbyr! Eg byrja på medisinar for 2 år sidan utelukkande pga temperament som ikkje var levbart med. Mange oppnår ein viss effekt av medisinar når det kjem til psyken, men medisinane dempar deg eigentleg berre litt (dersom du er heldig og får den effekten i det heile tatt). Sjå på det som ei krykkje dersom du har hatt eit alvorleg brot i foten: den støttar deg litt men du vil aldri bli bra igjen utan trening, sjølvkontroll og mykje fysioterapi. Eg har fått det vanskelegare på medisinar då alle strategiane mine for å håndtere kvardagen har blitt viska ut og hodet mitt er tilbake til kaos. I tillegg til at eg er kronisk utslitt og trøytt som bivirkning. Så for meg er livet vanskelegare no, men må ha det slik ei stund for at resten av familien skal ha det bra og så er målet å slutte når borna er eldre og evnar å ta meir gjensidig hensyn samt har forståelse for meir (yngste er 3, eldste 8). Mange opplev det same, at ein må byrje på nytt når ein får medisinar og det gjer eigentleg livet vanskelegare. Så om du klarar å finne din meistringsstrategi sjølv så er du langt på veg. Gå tur for å få ut energi og føle deg betre, skriv ned alt, beregn alltid for god tid, slutt å shoppe osv. (Når det gjeld shopping kjennar eg forøvrig berre personar med adhd som nektar å ta ansvar for noko i livet som vel å leggje skyld på adhd for økonomiske problem der). Men igjen, ingenting av det du strevar med er unormalt heller. Kan hende du har adhd, kan hende ikkje. Det er det berre psykologen som kan bedømme, men er like mange "friske og normale" mennesker som slit med dei same tinga. Og det kan like gjerne vere dei traumatiske handelsane du har opplevd som gjer at du "koplar av" no og ikkje tar ansvar for ting (misforstå meg rett, seier ikkje at det er ei bevisst handling om so er). Og nei, fint lite av dei tinga vil medisin hjelpe mot av seg sjølv. Adhd medisin er ingen magisk pille slik mange trur, den dempar støyen, kaoset innvendig og hyperaktiviteten men sjølve jobben må du gjere sjølv. For å sei det slik, medisinen hjelper meg å ha berre 5 stemmar i hodet kontra 38, og då greier eg å sile ut dei siste 4 dersom eg konsentrerer meg hardt Men eg har mange vener som slit med same tinga som deg, og les til stadigheit om folk som strevar med det same i alle moglege forum og grupper. Så det beste rådet eg kan gi, uavhengig av eventuell diagnose, er å byrje med å eige kven du er og ta ansvar for deg sjølv. Høyrast frekt ut, men er oppriktig meint som positiv oppmuntring 😂 ta grep, søk hjelp til å ordne opp i økonomien om du ikkje greier det sjølv, lag diskusjonstrådar om tips og råd for rutiner i kvardagen, prøv deg fram til du finn noko som fungerer for deg. Og begynn å sei at "eg er meg" med stoltheit framfor skam, prøv å løft deg sjølv opp og ha trua på at du er god nok som du er! Ingen er perfekte, og alle treng litt hjelp i livet av og til Anonymkode: a09a6...9bd
rullgardinen Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg har andre diagnoser; autisme, ocd osv osv... Ble henvist for å få en ADHD diagnose da jeg sliter med ekstremt mye av det samme du snakker om. Fikk avslag i dag... Hvis du får avslag så er det ikke verdens undergang selv om det føles sånn og som om hele verden er i mot deg. Bare prøv igjen og igjen til noen ser hvordan du har det. Jeg skal hvert fall ikke gi opp!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det viktig å få diagnosen nå i voksen alder? For å få en knagg å henge ting på? Anonymkode: 85bd2...811 For meg var det vel noe sånt, ja. Medisiner hjelper litt på noen av utfordringene, men de er der jo fortsatt, og jeg må fortsatt bruke diverse triks og strategier for å kompensere. Samtidig er det godt å vite at utfordringene er der av en grunn, på lik linje med nærsynthet og pollenallergi som jeg også har. Jeg er ikke lat, dum og egoistisk, slik jeg har trodd og fått høre fra andre i mange år. Anonymkode: 3f0ab...eb4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå