Gå til innhold

Få barn nr to med donor når første har en far?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er singel og har lenge hatt lyst på et barn nummer to. Vurderer donor,men mitt nåværende barn har en far. 

Noen som har valgt å få barn med donor når de har et barn fra før som har en far? Lurer på hvordan det vil gå det for barna hvis en har en far og en ikke. 

Det som har holdt meg tilbake er at hvis jeg skulle fått barn med en donor ville jo dette vel kunnet skape berettiget misunnelse og noen vonde følelser hos barnet? Jeg har også vurdert å få barn med en god venn av meg, homo, som jeg vet vil bli en god pappa. Men han bor i en annen by. 

Jeg klarer ikke helt å lande i hva som er riktig. Noen tanker og eventuelt erfaringer? 

Endret av Utopisk
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange år blir det mellom barna? Hvis de ikke er så jevngamle er det ikke sikkert den yngste vil sammenligne seg med den eldste og at det barnet har en pappa.

Anonymkode: 075e6...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange år blir det mellom barna? Hvis de ikke er så jevngamle er det ikke sikkert den yngste vil sammenligne seg med den eldste og at det barnet har en pappa.

Anonymkode: 075e6...b51

De ville blitt i ganske tett alder, kanskje 3-4 år. Førstefødte er bare to nå. 

Skrevet
Utopisk skrev (11 minutter siden):

Min førstefødte er 40 % hos far

Ønsker han flere barn?
Det hadde vært mitt førstevalg. Du vet allerede at dere klarer å samarbeide. 

Anonymkode: 98ea6...d84

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ønsker han flere barn?

Må legge til at jeg ikke mener du skal ha sex med eksen din, han kan «donere» og du kan fikse resten selv på badet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ønsker han flere barn?

Jeg skjønner forslaget ditt og ville nok ha foreslått det samme. Men det er uaktuelt. Han har samboer og vi samarbeider ok nå, men det har vært full krise. 

• Liker 2
Skrevet
Utopisk skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner forslaget ditt og ville nok ha foreslått det samme. Men det er uaktuelt. Han har samboer og vi samarbeider ok nå, men det har vært full krise. 

Selv om han har ny kjæreste så kan det hende han likevel heller ønsker et helsøsken til barnet sitt. Jeg hadde spurt ham. Så slipper du å angre. 
Det er mye lettere å samarbeide med én barnefar enn to, og med ham har du i tillegg fordelen av at dere allerede har vært gjennom ting og kjenner hverandre godt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville 100% spurt eksen og gitt barnet mitt et helsøsken. Men spør på en måte så han ikke føler seg presset, gi han god betenkningstid og vær forståelsesfull om han ikke ønsker dette. Hadde jeg vært han ville jeg for øvrig lett sagt ja 😜 men om nei- så er det ikke stress å bruke donor heller. Årdner seg ;) 

Anonymkode: 0de6b...e94

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du har to gode alternativ. I forhold til homofil venn så ville jeg vært sikker på at dere var enige om ting som vil være viktig for barneoppdragelse, samvær osv. Dersom det ikke føles helt riktig ut hadde jeg gått for donor. Har selv barn med donor og ønsker en til, og funderer mye på hvordan det vil bli om jeg får nr.2 med en kjæreste eller venn. I forhold til misunnelse som du sier at en har far og en ikke. Men igjen, om du får barn med donor så vil jo dette barnet igjen få mer alenetid med deg som igjen kan gjøre den som drar til far misunnelig. Og det e å lære deg å takle den følelsen og være takknemlig og fornøyd med det man har er jo noe som alle trenger både voksne og barn. Du kommer nok ikke til å angre uansett, synes du skal lytte til magefølelsen din og hjertet

Anonymkode: 2b824...e98

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Selv om han har ny kjæreste så kan det hende han likevel heller ønsker et helsøsken til barnet sitt. Jeg hadde spurt ham. Så slipper du å angre. 
Det er mye lettere å samarbeide med én barnefar enn to, og med ham har du i tillegg fordelen av at dere allerede har vært gjennom ting og kjenner hverandre godt. 

Hadde vært optimalt om barna kunne fått samme far. Men prosessen med å få barn med ham og tiden etterpå var  vond. Masse konflikt og vi kjente hverandre ikke så godt viste det seg. Samarbeidet nå funker kollegialt greit, fordi begge har skjerpet seg pga. barnet. Men der stopper det også. Tvilsomt at vi kommer til å bli venner på ekte. Det er utelukket å vurdere flere med ham. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenker at du har to gode alternativ. I forhold til homofil venn så ville jeg vært sikker på at dere var enige om ting som vil være viktig for barneoppdragelse, samvær osv. Dersom det ikke føles helt riktig ut hadde jeg gått for donor. Har selv barn med donor og ønsker en til, og funderer mye på hvordan det vil bli om jeg får nr.2 med en kjæreste eller venn. I forhold til misunnelse som du sier at en har far og en ikke. Men igjen, om du får barn med donor så vil jo dette barnet igjen få mer alenetid med deg som igjen kan gjøre den som drar til far misunnelig. Og det e å lære deg å takle den følelsen og være takknemlig og fornøyd med det man har er jo noe som alle trenger både voksne og barn. Du kommer nok ikke til å angre uansett, synes du skal lytte til magefølelsen din og hjertet

Tusen takk for dine refleksjoner. Ha ikke tenkt over at for endel så går det også andre veien, at man får første med donor og nummer to med en annen. Men da blir vel kanskje også det mer sannsynlig at far til nummer to tar på seg en farsrolle til barn nummer en...

Jeg er i grunn livredd for å havne i et lignende kinkig foreldresamarbeid som jeg har vært i med nummer en, og at jeg igjen skal velge feil mann. Derfor frister det å bruke donor. Samtidig har jeg lyst til at nummer to skal få en far og at han kan stille opp innimellom, ta barnet med på ferier ect. 

Min homofile venn har jeg kjent i flere år og vi kjenner hverandre bedre enn jeg noengang kjente barnefar. Vi står hverandre nær, har vært der for hverandre i vanskelige tider, og han er generelt en fin, klok og varm fyr. Skulle inderlig ønske han var far også til førstemann, men jeg får jo desverre ikke hoppet inn i den tidsmaskinen...;/

Skrevet

Jeg hadde ikke valgt å få et barn til uten en far ihvertfall, synes det blir helt feil at et barn skal ha en pappa og den andre ikke når dere er en liten familie. Det kommer selvfølgelig ungene til å merke godt. Jeg har selv hatt en fraværende far mens min bror hadde en veldig delaktig far og det var mye sårt i oppveksten. Man kan si at man klarer seg godt uten en pappa i livet, men det er annerledes når et søsken har en far. 

Anonymkode: 97bd2...a5b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å spørre barnefar når han er i et nytt forhold er jo ren og skjær idioti. Du kan jo risikere å ødelegge det gode samarbeidet dere har nå hvis samboeren til barnefar klikker pga forespørselen. 

Jeg ville valgt den homofile vennen. Rett og slett for at barnet skal kunne kjenne sitt opphav. For en god del betyr nettopp dette veldig mye. Og barnet vil jo miste en hel side med familie uten en far i bildet. Farmor og farfar og tanter og onkler og søskenbarn som kan være ressurser i ditt barns liv i fremtiden. Som voksen kan det også være godt å ha slekt å støtte seg på. 

Så så lenge ikke din homofile venn har arvelige psykiske eller fysiske vansker så ville jeg gått for han for barnets del.

Anonymkode: c2869...731

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere kan da ikke seriøst mene at hun skal spørre eksen om å få et barn til? Han har jo ny kjæreste. Om dere samarbeider ok nå ts så kan du nok bare glemme det om du spør om noe sånn! 
Livet er sjelden som en romantisk komedie med happy ending, så å få barn med en homofil venn høres nok mer ut som et eventyr enn det ville vært i realiteten. Ikke fordi han er homofil, men det å få et barn sammen krever så mye samarbeid.

Om du virkelig ønsker barn ville jeg gått for donor. Men hvorfor ønsker du flere barn? Kan du klare å være fornøyd med det barnet du har? Er det mulig at far og ny kjæreste kan gi barnet ditt søsken?

Anonymkode: 7713c...a18

• Liker 1
Skrevet

Ville i alle fall aldri ha spurt eksen, både fordi han har ny dame (som er grunn nok), men også fordi du skriver dere har hatt mye konflikt. Usikker på hva du ellers bør velge. Tror du er den eneste som virkelig kan kjenne på hva som er riktig for deg. 

Anonymkode: 05024...7e5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke valgt å få et barn til uten en far ihvertfall, synes det blir helt feil at et barn skal ha en pappa og den andre ikke når dere er en liten familie. Det kommer selvfølgelig ungene til å merke godt. Jeg har selv hatt en fraværende far mens min bror hadde en veldig delaktig far og det var mye sårt i oppveksten. Man kan si at man klarer seg godt uten en pappa i livet, men det er annerledes når et søsken har en far. 

Anonymkode: 97bd2...a5b

Takk for det du deler din opplevelse. Jeg skjønner absolutt det, og det er der som holder meg tilbake fra donor. Jeg vokste opp uten en tilstedeværende far selv, men det gjorde jo også mine helsøsken. Så vi var i samme situasjon. 

Skrevet

Jeg hadde gått for donor. Det er mindre problematisk, og du vil ha barnet 100% uten innblanding fra faren. Mange barn mister en forelder da de er små og vokser opp med bare en, det går bra det også. 

Anonymkode: 7a6c7...85d

Skrevet

Hvorfor vil du skape halv søsken ? Det blir mer sjalusi og bitterhet mellom halv søsken og der den ene får mer fordeler enn den andre uten far. Far er viktig i ens liv. Det å kjenne sitt opphav og bakgrunn. Å være donorbarn med ukjent opphav er ikke bare bare. Alle som leter etter sin ukjente far kjenner på den desperasjonen om å finne sitt opphav og ukjent slekt....

Anonymkode: 05d60...edc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du bør velge den mee best personlighet og lavest risiko for sykdom. Ikke bruk en tilfeldig donor fra en klinikk. Da kan du ende opp med hva som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor vil du skape halv søsken ? Det blir mer sjalusi og bitterhet mellom halv søsken og der den ene får mer fordeler enn den andre uten far. Far er viktig i ens liv. Det å kjenne sitt opphav og bakgrunn. Å være donorbarn med ukjent opphav er ikke bare bare. Alle som leter etter sin ukjente far kjenner på den desperasjonen om å finne sitt opphav og ukjent slekt....

Anonymkode: 05d60...edc

Det er ikke gitt at den ene får flere fordeler fordi den har en far. Mange vokser opp med fraværende fedre som er lite delaktig og lite støttende for mor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...