Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er spilling forbudt. De som kommer på besøk vet dette og lar være.

Anonymkode: 60579...140

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe noen som hater gaming, men litt uforståelig at noen har det så kjedelig i livet at de bare gamer. Er jo så uendelig mye mer fascinerende der ute, i virkeligheten. De fleste dager. At man gamer noen timer nå og da, why not. Men når det er det man stort sett gjør, da er det en sykdom. Spillegalskap…

Anonymkode: 98522...1ec

Skrevet

Neppe noen som hater gaming, men litt uforståelig at noen har det så kjedelig i livet at de bare gamer. Er jo så uendelig mye mer fascinerende der ute, i virkeligheten. De fleste dager. At man gamer noen timer nå og da, why not. Men når det er det man stort sett gjør, da er det en sykdom. Spillegalskap…

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg jobber i psykiatrien og vet om flere unge menn som sitter oppe hele natten og spiller, og sover om dagen. De går glipp av både familie og karriere. De lever på nav, og får etterhvert diagnoser som angst etc, for nav må kunne sette en diagnose for å kunne gi dem feks arbeidsavklaringspenger. De blir kalt inn til samtaler, møter, praksisjobber etc, men de møter ikke opp, for de ligger og sover. Da er det plutselig at de har søvnproblemer, men saken er at de har sittet oppe og spilt hele natten. Masse ressurser blir brukt på dette fra det offentlige og de får et begrenset liv.

Anonymkode: 0fd30...fd7

Jepp, mange er bare late, og spillegale, som sykdommen egentlig heter. 

Men så lenge Norge ikke tar seg råd til psykologene som skal til for å få de ut i livet, så må NAV betale for dem så lenge de lever. En mye dyrere løsning, men Norge liker de dårlige og på sikt, dyreste løsningene. 

Skrevet

Til dere som er skeptiske. Er dere like skeptiske til sjakk? Eller skeptisk til å lese bøker? Hva er forskjellen?

Skrevet
Visceral skrev (På 2.10.2023 den 18.31):

Hvorfor ser folk fortsatt ned på gamere og videospill i dag?
Er det ikke på tide å legge fra seg denne urgamle fordommen?

For det første, så har det blitt bevist flere ganger nå at videospill i seg selv ikke er ansvarlig
for voldelige og kriminelle barn/ungdommer. Dette er en fordomsfull myte og misforståelse
ofte gjort av huleboere med hjemmestrikkede gensere som ikke forstår seg på mediumet (jeg vet det, jeg er morsom og kul).

quote-video-games-are-bad-for-you-that-s-what-they-said-about-rock-n-roll-shigeru-miyamoto-20-21-16.jpg.3a92209a03a4594575d3aaabf2da962c.jpg

Puzzle videospill kan også være bra for barn (og voksne).
Ikke bare fordi de er mer innlevende enn gåtespill på papir,
men fordi de oppfordrer folk til å gjøre det som på engelsk kalles for 'lateral thinking'.
Dette vil si å løse utfordringer på en ukonvensjonell og nytenkende måte.
Et urivalisert eksempel på dette er spillet Portal
Du kan lese litt mer om spills effekt på hjernen her

På et litt mer mellommenneskelig plan, så er der en gammel studie som også hevder at
gamere er bedre i dating og forhold enn de som ikke spiller. Les artikkelen her
Man kan også si at sjangeren rollespill (RPG) kan være en pekepinn innen 
sosial omgang og lære om konsekvenser, siden valg og konsekvenser er et hovedelement i denne sjangeren

Så avslutter jeg med å si at: videospill er ikke barnslig.
Videospill er ikke bare ungdomslig blod, skyting og sex.
Der finnes mange spill som byr på meget emosjonelle og dype, seriøse dramaer og narrative opplevelser.
Her er noen av mine favoritter med Steam-links

Beyond: Two Souls
Heavy Rain
Life is Strange
Overclocked: A History of Violence
Gerda: The Flame in Winter
Lorelai

Så hvorfor er DU i mot gaming og gamere?

Late folk som bare tenker på seg selv som regel. Lar familie og barn seile sin egen sjø mens de leker med maskinen sin. Uoppdaget hjerneskade på mange. Synd. 

Anonymkode: 462e8...50b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hos oss er spilling forbudt. De som kommer på besøk vet dette og lar være.

Hadde de spilt hjemme hos dere hvis det var tillatt? Tatt med seg xboxen, liksom?

Anonymkode: 081e9...659

Skrevet
On 10/2/2023 at 7:38 PM, AnonymBruker said:

Akkurat som alkohol.

Må huske at i gamle dager var du sett på som lat og ubrukelig om du leste bøker eller så på filmer... dette har med utvikling å gjøre. 

Gaming er også fantastisk for bevegelseshemmede/ de med handicap/ sosial angst etc. med tanke på sport og gøy, sosialt samvær. 

Anonymkode: dfeda...45f

• Liker 2
Skrevet

Det må nok gå en generasjon til før fordommene forsvinner. Eller i det minste blir mindre.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde de spilt hjemme hos dere hvis det var tillatt? Tatt med seg xboxen, liksom?

Nei.

Skrevet

Er ikke i mot Gaming isolert sett.

Det jeg ikke takler, er voksne folk som gamer på bekostning av andre ting. Som normalt sosialt samvær, samliv, snu døgnet etc.

Det er utrolig uattraktivt.

Anonymkode: cb173...eaf

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei.

Nettopp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp.

Ingen spillmaskiner er tillatt hos oss. Hos oss er det samtaler som gjelder når vi får besøk. Spilling kan de drive med hjemme.

Det eneste vi tillater er brettspill og kortspill og liknende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen spillmaskiner er tillatt hos oss. Hos oss er det samtaler som gjelder når vi får besøk. Spilling kan de drive med hjemme.

Det eneste vi tillater er brettspill og kortspill og liknende.

Det er ingen grunn til å forby det om de likevel ikke hadde spilt. Sier seg vel selv.

Skrevet

Egentlig veldig enig. Det er alltids noen som utvikler et usunne vaner, men for de fleste er det harmløs avkobling virkelighetsflukt. Da jeg var ung var nok gaming for spesielt interesserte , men for dagens unge har jeg inntrykk av at det er ganske stuerent og mainstream.

Jeg gamer lite selv, jeg har rett og slett ikke tid, men når jeg går av med pensjon skal jeg definitivt ta opp gaming 🤓

Skrevet
AndreaJohan skrev (På 3.10.2023 den 23.28):

Til dere som er skeptiske. Er dere like skeptiske til sjakk? Eller skeptisk til å lese bøker? Hva er forskjellen?

Hvis man ikke ser forskjellen på gaming, bøker og sjakk, bør man lese litt historie; bøker har alltid vært synonymt med intellekt og kunnskap; hvem kjenner vel ikke til biblioteket i Alexandria. I tillegg til at de lenge har vært et statussymbol; før boktrykkerkunsten gjorde sitt inntog, var bøker mildt sagt verdifulle, noe de forble også etter Gutenberg - ethvert engelsk slott har et stort bibliotek, og etter hvert som bibliotekene inntok byene og bøkene ble tilgjengelige for allmennheten, er bibliotek blitt synonymt med kultur.

Sjakk er et gammelt spill som har utfordret intellektet på grunn av sin enkle utforming som samtidig tillater et hav av muligheter, og som følge av dette spilles sjakk verden over og konkurransen er stor, slik at det å hevde seg i sjakk på toppnivå er en bragd som krever mye, og å sammenligne Fischer, Kasparov eller Carlsen med en gamer, blir som å sammenligne Einstein med en deltager i Paradise Hotel.

Med mindre gamerne ender opp som evige incels, kan de havne i et forhold og få barn; la oss se hvor godt dette fungerer; her er noen få eksempler fra KG:

Anonymkode: 71d6b...b8e

• Nyttig 1
Skrevet
Visceral skrev (På 2.10.2023 den 18.31):

Hvorfor ser folk fortsatt ned på gamere og videospill i dag?
Er det ikke på tide å legge fra seg denne urgamle fordommen?

For det første, så har det blitt bevist flere ganger nå at videospill i seg selv ikke er ansvarlig
for voldelige og kriminelle barn/ungdommer. Dette er en fordomsfull myte og misforståelse
ofte gjort av huleboere med hjemmestrikkede gensere som ikke forstår seg på mediumet (jeg vet det, jeg er morsom og kul).

quote-video-games-are-bad-for-you-that-s-what-they-said-about-rock-n-roll-shigeru-miyamoto-20-21-16.jpg.3a92209a03a4594575d3aaabf2da962c.jpg

Puzzle videospill kan også være bra for barn (og voksne).
Ikke bare fordi de er mer innlevende enn gåtespill på papir,
men fordi de oppfordrer folk til å gjøre det som på engelsk kalles for 'lateral thinking'.
Dette vil si å løse utfordringer på en ukonvensjonell og nytenkende måte.
Et urivalisert eksempel på dette er spillet Portal
Du kan lese litt mer om spills effekt på hjernen her

På et litt mer mellommenneskelig plan, så er der en gammel studie som også hevder at
gamere er bedre i dating og forhold enn de som ikke spiller. Les artikkelen her
Man kan også si at sjangeren rollespill (RPG) kan være en pekepinn innen 
sosial omgang og lære om konsekvenser, siden valg og konsekvenser er et hovedelement i denne sjangeren

Så avslutter jeg med å si at: videospill er ikke barnslig.
Videospill er ikke bare ungdomslig blod, skyting og sex.
Der finnes mange spill som byr på meget emosjonelle og dype, seriøse dramaer og narrative opplevelser.
Her er noen av mine favoritter med Steam-links

Beyond: Two Souls
Heavy Rain
Life is Strange
Overclocked: A History of Violence
Gerda: The Flame in Winter
Lorelai

Så hvorfor er DU i mot gaming og gamere?

Du spør hvorfor VI er imot gaming og gamere, jeg vil heller spørre deg som forelder hva jeg skal være redd for når det gjelder barna våre som gamer og gaminger? Jeg spør som uvitende og naiv og vil gjerne ha svar 🤗

Skrevet

Bedre å være gamer enn å drikke seg drita for så å gå på byen. Jeg er veldig sunn og holder meg trent, men jeg gamer fordi hjernen trenger trim også. Tenk det dere!

Anonymkode: 857f1...d43

Skrevet
HuDer skrev (11 timer siden):

Du spør hvorfor VI er imot gaming og gamere, jeg vil heller spørre deg som forelder hva jeg skal være redd for når det gjelder barna våre som gamer og gaminger? Jeg spør som uvitende og naiv og vil gjerne ha svar 🤗

Beklager for at jeg svarer så sent!

Det viktigste er å finne en funksjonell balanse mellom gamingen og deres ytelse i skolen.
En fin regel som noen familier har, er at så lenge barnet gjør det bra på skolen og med lekser,
så kan de belønnes med noen timers gaming. Selv om timer, i flertall, kan høres skummelt ut.
Du vil da kanskje også spør; hva med tiden de kunne brukt på deres venner utenfor skjermen?
Det må til en viss grad være opp til barnet å bestemme spør du meg.
Barn er smarte, og uten at vi vet, så kan de ha en ordning med hverandre om hvilket dager/uker de
vil velge å være for seg selv (gaming etc) eller med dem (utenfor skjermen).
Hvordan vet jeg dette? Jeg var selv slik.
Men selvsagt, så skal man også legge merke til om barnet begynner å utvikle antisosiale trekk.
Men det er mer dommedagstenking :) det er alt jeg kan si

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis man ikke ser forskjellen på gaming, bøker og sjakk, bør man lese litt historie; bøker har alltid vært synonymt med intellekt og kunnskap; hvem kjenner vel ikke til biblioteket i Alexandria. I tillegg til at de lenge har vært et statussymbol; før boktrykkerkunsten gjorde sitt inntog, var bøker mildt sagt verdifulle, noe de forble også etter Gutenberg - ethvert engelsk slott har et stort bibliotek, og etter hvert som bibliotekene inntok byene og bøkene ble tilgjengelige for allmennheten, er bibliotek blitt synonymt med kultur.

Sjakk er et gammelt spill som har utfordret intellektet på grunn av sin enkle utforming som samtidig tillater et hav av muligheter, og som følge av dette spilles sjakk verden over og konkurransen er stor, slik at det å hevde seg i sjakk på toppnivå er en bragd som krever mye, og å sammenligne Fischer, Kasparov eller Carlsen med en gamer, blir som å sammenligne Einstein med en deltager i Paradise Hotel.

Med mindre gamerne ender opp som evige incels, kan de havne i et forhold og få barn; la oss se hvor godt dette fungerer; her er noen få eksempler fra KG:

Anonymkode: 71d6b...b8e

Selvsagt er det ikke vanskelig å finne problemer knyttet til gaming når så stor andel av befolkningen spiller, det vil da hos noen oppstå problemer. 
Ved å søke opp slike tilfeller driver du "confirmation bias", en lager ikke en post på KG får å si at jeg har en mann som gamer å vi har et flott forhold.

Det er også feil å likestille tiden en eventuelt ikke spiller med "produktiv" tid. Det vil eksempelvis være tilbakegang om en bruker 1 time mindre på gaming, men 1 time lengre på tiktok eller lignende. 

Jeg har bibliotek fylt med svært gamle bøker, jeg spiller også sjakk, men tar gjerne et game innimellom. Både bøker, sjakk og spill har med seg mange positive egenskaper, men alt kan bli noe destruktivt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...