Martelè Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Hvorfor ser folk fortsatt ned på gamere og videospill i dag? Er det ikke på tide å legge fra seg denne urgamle fordommen? For det første, så har det blitt bevist flere ganger nå at videospill i seg selv ikke er ansvarlig for voldelige og kriminelle barn/ungdommer. Dette er en fordomsfull myte og misforståelse ofte gjort av huleboere med hjemmestrikkede gensere som ikke forstår seg på mediumet (jeg vet det, jeg er morsom og kul). Puzzle videospill kan også være bra for barn (og voksne). Ikke bare fordi de er mer innlevende enn gåtespill på papir, men fordi de oppfordrer folk til å gjøre det som på engelsk kalles for 'lateral thinking'. Dette vil si å løse utfordringer på en ukonvensjonell og nytenkende måte. Et urivalisert eksempel på dette er spillet Portal Du kan lese litt mer om spills effekt på hjernen her På et litt mer mellommenneskelig plan, så er der en gammel studie som også hevder at gamere er bedre i dating og forhold enn de som ikke spiller. Les artikkelen her Man kan også si at sjangeren rollespill (RPG) kan være en pekepinn innen sosial omgang og lære om konsekvenser, siden valg og konsekvenser er et hovedelement i denne sjangeren Så avslutter jeg med å si at: videospill er ikke barnslig. Videospill er ikke bare ungdomslig blod, skyting og sex. Der finnes mange spill som byr på meget emosjonelle og dype, seriøse dramaer og narrative opplevelser. Her er noen av mine favoritter med Steam-links Beyond: Two Souls Heavy Rain Life is Strange Overclocked: A History of Violence Gerda: The Flame in Winter Lorelai Så hvorfor er DU i mot gaming og gamere? 3 1
Kipling Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Er ikke imot gaming som sådan, jeg gamer selv, men jeg er skeptisk til hvilken effekt det har på unge menn og deres ambisjonsnivå og eventyrlyst. Tror alle de som sitter og mer eller mindre "jobber hardt" med å prestere noe i et mmorpg hadde fått det mye bedre om den innsatsen ble kanalisert mot fysisk trening og karriere/kjærlighets liv for eksempel. Så kommer helt an på hvordan du bruker det, hvis du har et instinktuelt ønske om å sloss, og så spiller du det nyeste ufc og blir enda mer gira av det så du melder deg på og begynner å trene mma, da er det supert. Men hvis du i samme situasjon ender opp med å spille ufc i stedet for å begynne med mma, så er det ikke bra. Så spørsmålet om det er bra eller ikke kommer helt an på om du bruker det som et tilskudd eller som en krykke, er vel egentlig poenget. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Gaming er fantastisk såfremt det ikke tar over livet til en person. Har mange fordeler. Gammeldags å hate gaming. Anonymkode: dfeda...45f 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gaming er fantastisk såfremt det ikke tar over livet til en person. Har mange fordeler. Gammeldags å hate gaming. Anonymkode: dfeda...45f Akkurat som alkohol. Anonymkode: 081e9...659 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg er imot gaming når det tar over livet til folk, dvs. at de sitter i den gamingstolen sin dag ut og dag inn uten å ha omtrent noen form for sosialt liv utenfor internett, samtidig som kroppen dovner bort fordi den ikke får noe trim. Anonymkode: a61ae...9bc 4 2
Perle Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Problemet er jo ikke hva de gjør i spillet, men hva de IKKE gjør i livet. Endret 2. oktober 2023 av Perle 4 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 Eksen min gamet og det var bare helt vanvittig uattraktivt med en voksen mann som satt i bokser foran en skjerm i timesvis. Tok seg knapt tid til å spise. Ble irritert om jeg snakket til han. Han satt oppe for lenge, sov for lite. Lite sosial fordi han ville heller game. Tviler ikke på at man bruker hjernen og har givende opplevelser der og. Men for meg er det mye mer spennendes å leve i den virkelige verden. Det er jo veldig inaktivt og, bruker ikke kroppen. Dersom noen spiller litt her og der og har kontroll på det så er det okei, men ikke når det går så langt at man anser seg selv om en gamer. Anonymkode: ac1dc...a3d 10
Martelè Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ikke når det går så langt at man anser seg selv om en gamer Anonymkode: ac1dc...a3d Det går ann å kvalifiseres som en 'gamer' uten å kaste vekk tid og helse på spilling
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er imot gaming når det tar over livet til folk, dvs. at de sitter i den gamingstolen sin dag ut og dag inn uten å ha omtrent noen form for sosialt liv utenfor internett, samtidig som kroppen dovner bort fordi den ikke får noe trim. Anonymkode: a61ae...9bc Må legge til at eksen min (da jeg var 18) var en skikkelig svettgamer. Han var fisker og var borte 6 uker i strekk og sto på, det skal han ha, men når han kom hjem satt han ved dataen omtrent hele frituren i strekk. Gamet hele natta mens han trykte i seg masse junkfood, sjokolade og cola og ble tjukkere og tjukkere utover i forholdet, og lå ofte fortsatt og sov i senga da jeg var ferdig på skolen 15.30 😵💫 Noe så sinnssykt turn off har jeg ikke vært borti før, er en grunn til at han er en eks. Anonymkode: a61ae...9bc
ValarMorghulis Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksen min gamet og det var bare helt vanvittig uattraktivt med en voksen mann som satt i bokser foran en skjerm i timesvis. Tok seg knapt tid til å spise. Ble irritert om jeg snakket til han. Han satt oppe for lenge, sov for lite. Lite sosial fordi han ville heller game. Tviler ikke på at man bruker hjernen og har givende opplevelser der og. Men for meg er det mye mer spennendes å leve i den virkelige verden. Det er jo veldig inaktivt og, bruker ikke kroppen. Dersom noen spiller litt her og der og har kontroll på det så er det okei, men ikke når det går så langt at man anser seg selv om en gamer. Anonymkode: ac1dc...a3d Dersom man spiller online er gaming definitivt sosialt. Men det du beskriver om eksen din er også et prakteksempel på at gaming har tatt over livet til en person. Man kan fint være gamer uten at dette er tilfelle. Jeg har barn, studerer, jobber, er sammen med familie og venner, og jeg spiller alt fra 0 til 10 timer i uka. Jeg er gamer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 Vi er eit nerdepar som gamer. Begge er i full jobb, to barn, katt, stasjonsvogner. Blir fredag frå kl 20:00-00:00. Før barn gamet vi meir, men vi var også på eit av Bergens sju fjell ein gong i veka. F.eks opp Lyderhorn, takeout og gaming til rett over midnatt. Det holdt oss begge vesentlig unna nattklubblivet, vi såg liksom ikkje heilt poenget med bråk, dyr drikke, dunkemusikk og skitne dassar. Stå i kebabkø med promille mista sjarmen fort 😆 Man må da ikkje ete potetgull og godteri når man gamer heller, det er eit teit stereotypisk bilde skapt av South Park o.l. Eg drikker grønn te og ete rista kikerter f.eks. Eg skjønner også at gaming ikkje alltid er positivt. Husker nokon byrja spele Everquest for "hundre" år sidan, har ikkje høyd noko frå dei igjen 😅🥴. Same med det nye Baldurs gate i 2023. Viktig med ein god balanse. Anonymkode: 85f43...fb9 1
Martelè Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eg drikker grønn te og ete rista kikerter Anonymkode: 85f43...fb9 Haha! 🤣du spiser kikkerter! Nam nam! XD
Gjest MUSK! Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 Helt enig. Drive å hate gaming, hva er poenget?Folk har sine interesser og det er ingenting galt i å game så lenge det ikke går utover det sosiale livet, jobb, familie, atferd osv. Å game av og til er dritgøy😍Blir aldri for voksen for det.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Vel, jeg har vært i lange forhold med tre "gamere", og jeg kommer iallefall aldri til å slutte å hate gaming... Jeg anbefaler ingen å bli sammen med en selverklært gamer, og den påstanden om at gamere klarer seg bedre i forhold - jeg vet ikke om jeg skal gapskratte eller grine. Dessuten sammenlignes stillesitting nå med røyking. Det er virkelig ikke sunt, og ikke noe å romantisere! Anonymkode: 28f75...198 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Gaming er bra i moderate doser, som veldig mye annet stimuli. Anonymkode: e0d45...e3c
Trolltunge Skrevet 2. oktober 2023 #16 Skrevet 2. oktober 2023 Kan ikke si jeg hater gaming, men jeg har overhodet ingen interesse for gaming, og det er vel ganske normalt å ønske venner og partner som har noenlunde samme interesser som man selv har? Iallefall ikke har veldig interesse for og bruker svært mye tid på noe man selv ikke ser noe artig ved, og det også på tidspunkter og steder man gjerne tilbringer tiden sammen om det ikke var en slik interesse hos ene. Min mann trener to timer dagen. Joda han kunne gjerne for min del gamet to timer dagen istedenfor, eller skrudd på bil, eller dykket ,eller hva som helst egentlig, bare han: - Gjorde det steder jeg verken kan se eller høre det. (Iallefall ikke mye/dominerende/forstyrrende for meg og barna.) - Kunne tilpasse når og hvor i forhold til hva som passer vårt familieliv. - Ikke på noen måter lot dette gå utover andres ro i hjemmet, forholdet, meg, barna og vår tid sammen. Jeg hater ikke gaming, men ut fra det jeg vet angående folk som gamer er det at gaming stort sett foregår når andre typer interesser er ferdige for dagen, og hvor vi som ikke gamer ønsker familietid og partid. At akkurat den interessen krasjer med samtlige nevnte punkter. Så nei jeg hater ikke gaming, men jeg hadde hatet å ha en partner som gamet når jeg ønsker ro, familietid og partid, og det er visst stort sett da de fleste gamere gamer. Det er ikke interessen gaming det er noe galt med. Enhver interesse som går svært mye utover familietid og partid er det nok mange som helst vil styre unna i en partner/gå lei av, Ikke for hva det er, men på grunn av når det gjøres, hvor det gjøres og hva interessen går på bekostning av. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 Tenker gaming er direkte skadelig for unge. I stedet for å være ute og får erfaring med det andre kjønn, og sosiale normer i det hele tatt, kaster de bort tida på gaming. I verste fall ender disse opp som type incels med store mangler i sosiale ferdigheter. Ellers er gaming som alle andre hobbyer/tidsfordriv, helt kurant så lenge en ikke blir manisk og at det går ut over andre ting i livet. Faktisk anser jeg gaming som bedre enn å være passiv mottaker gjennom TV- og strømming, lesing av underholdningslitteratur, osv. Anonymkode: f65d9...b9d 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Akkurat som alkohol. Anonymkode: 081e9...659 Og jobb. Og mat. Og trening. Og egentlig alt annet i verden Anonymkode: 44ae5...e84 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og jobb. Og mat. Og trening. Og egentlig alt annet i verden Anonymkode: 44ae5...e84 Gaming er en stillesittende aktivitet og man vet at å sitte er forbundet med alvorlige sykdommer. Anonymkode: 2115b...434
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg jobber i psykiatrien og vet om flere unge menn som sitter oppe hele natten og spiller, og sover om dagen. De går glipp av både familie og karriere. De lever på nav, og får etterhvert diagnoser som angst etc, for nav må kunne sette en diagnose for å kunne gi dem feks arbeidsavklaringspenger. De blir kalt inn til samtaler, møter, praksisjobber etc, men de møter ikke opp, for de ligger og sover. Da er det plutselig at de har søvnproblemer, men saken er at de har sittet oppe og spilt hele natten. Masse ressurser blir brukt på dette fra det offentlige og de får et begrenset liv. Anonymkode: 0fd30...fd7 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå