FurryKvinne Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Spiser litt varierende sundt og prøver å drikke noe sukkerfri, vanligvis for eksempel Tronhjems brun lapskaus i boks, tomat og grønnsak supper i poser og kopp, egg, brød, peanøttsmør, litt fiskepinner, kjøttkake, kompe, kålerabistappe, tika masala med kylling i boks, litt frukt smoothie, litt vann og melk. Har ingen vitamin mangel, tar både kosttilskudd og samtidig prøver ikke ta for mye av de ikke-vannløselige vitaminene. Vasker håret vanligvis hver tredje dag. Tar hår kur en gang i uka når jeg dusjer. Tar milde silikon-frie sjampo og balsamer. Prøver å stusse håret i riktig tid i hver 4-5 måned. Styler ikke håret. Tar en trykt Zoloft 50mg medisin som skal stresse meg ned som jeg fikk fra en lege. Aldri røyker og drikker alkohol og vin. Prøver vanligvis å ikke like med hode på puta omtrent minst i tolv timer etter jeg har sovet. Kan disse påføre hårtap som jeg fortsatt gjør? Har en hel del junk food og godteri som is, sjokolade, ostepop og sukkerfri brus i mer en dag i noen uker, hadde fortsatt langt og tykkere hår da jeg var yngre enn 17-19 år gammel selv om jeg sannsynligvis uansett ikke hadde helt bedre kosthold da heller og jeg er nå 27 år gammel. Er sannsynlig overvektig igjen første gang på 6-7 år nå om det å være overvektig kan påføre hårtap og ujevnt hår, men jeg har sett en del kvinner har fortsatt langt hår selv om de ser overvektige ut, jeg fortsatt vanligvis hadde ikke bedre hår da jeg i hvert fall var slank da jeg var mellom 20-26 år gammel og uansett fortsatt hadde lengre og tykkere hår da jeg var yngre enn 17-19 år gammel selv om jeg vanligvis ikke var slank før jeg var 20 år gammel og er nå 27 år gammel. Jeg sannsynligvis drikker ikke nokk vann i de fleste dager siden jeg ikke er så lett tørst, men jeg hadde fortsatt lang og tykkere hår selv da jeg i hvert fall drakk lite vann da jeg var yngre enn 17-19 år gammel og er nå 27 år gammel. Masserer ikke hodebunnen og vanligvis gjør ikke fysisk aktivitet. Er litt sjeldent ute. Endret 6. oktober 2023 av FurryKvinne 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Hvorfor tar du kosttilskudd når du ikke har mangler? 😂 Driter du penger? Nei vent, du tisser penger. Anonymkode: a2095...438 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Ellers; det er frisører som mener du skal klippe håret så ofte, og det er fordi de trenger kunder. At du tar antidepressiva har da vel ingenting med håret å gjøre. Drikk mer vann, det kan faktisk ikke beskrives som "mektig". Anonymkode: a2095...438 1
FurryKvinne Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ellers; det er frisører som mener du skal klippe håret så ofte, og det er fordi de trenger kunder. At du tar antidepressiva har da vel ingenting med håret å gjøre. Drikk mer vann, det kan faktisk ikke beskrives som "mektig". Anonymkode: a2095...438 Du har kanskje rett at vann ikke er mektig og derfor har jeg endret og visket det vekk fra innlegget, men jeg er fortsatt ikke så lett tørst ofte og ikke drikker nokk vann de fleste dager og har det fortsatt så mye å si for å få sunnere, lengre og tykkere hår?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Hvor ofte sjekker du vitaminer, og når sjekket du sist? D vitamin trenger vi ganske mye av, og helst godt innenfor normalen. 100 mcg daglig er ansett som trygt som tilskudd. Jeg tar 120mcg i tillegg til fet fisk og egg regelemessig. Forøvrig er blodprøver bare øyeblikksbilder, jeg hadde normalt av alt hver gang jeg sjekket i flere år, men hadde likvel mye hårtap. D vitamin bør ligge på minst 75 nmol, men flere leger henger fortsatt igjen i at 50 nmol og opp er nok. Det stemmer ikke. Det jeg gjorde var å spise mer rødt kjøtt, mer fisk (både hvit og fet), og egg regelmessig. Rene råvarer, ikke bearbeidet som pølser osv. Dette er høyt biotilgjengelig næring som kroppen klarer å absorbere og bruke raskt. De inneholder rikelig med omega 3, jod, d vitamin, biotin, b-12, hemjern, sink, A vitamin retinol m.m, som er viktig for hår. Jeg klarer ikke få i meg nok magnesium i forhold til hva vi faktisk trenger, så jeg tar tilskudd. Magnesium er også viktig for hår, og viktig for at kroppen skal klare å nyttigjøre d vitamin. Godt med grønt hver dag. Du skriver du tar Zoloft, vit at f.eks magnesium er veldig viktig for nervesystemet, og det er vanskelig å få i seg nok av dette daglig over tid. Her kan du ikke stole på blodprøver. Zoloft i seg selv kan gi hårtap. Anonymkode: 4e61b...d3a
FurryKvinne Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor ofte sjekker du vitaminer, og når sjekket du sist? D vitamin trenger vi ganske mye av, og helst godt innenfor normalen. 100 mcg daglig er ansett som trygt som tilskudd. Jeg tar 120mcg i tillegg til fet fisk og egg regelemessig. Forøvrig er blodprøver bare øyeblikksbilder, jeg hadde normalt av alt hver gang jeg sjekket i flere år, men hadde likvel mye hårtap. D vitamin bør ligge på minst 75 nmol, men flere leger henger fortsatt igjen i at 50 nmol og opp er nok. Det stemmer ikke. Det jeg gjorde var å spise mer rødt kjøtt, mer fisk (både hvit og fet), og egg regelmessig. Rene råvarer, ikke bearbeidet som pølser osv. Dette er høyt biotilgjengelig næring som kroppen klarer å absorbere og bruke raskt. De inneholder rikelig med omega 3, jod, d vitamin, biotin, b-12, hemjern, sink, A vitamin retinol m.m, som er viktig for hår. Jeg klarer ikke få i meg nok magnesium i forhold til hva vi faktisk trenger, så jeg tar tilskudd. Magnesium er også viktig for hår, og viktig for at kroppen skal klare å nyttigjøre d vitamin. Godt med grønt hver dag. Du skriver du tar Zoloft, vit at f.eks magnesium er veldig viktig for nervesystemet, og det er vanskelig å få i seg nok av dette daglig over tid. Her kan du ikke stole på blodprøver. Zoloft i seg selv kan gi hårtap. Anonymkode: 4e61b...d3a Jeg har allerede sjekket gjennom blodprøve, har ingen vitamin mangel og tror jeg ikke trenger å sjekke det igjen på lenge når jeg tar kosttilskudd hver dag, men legen og andre som jeg kjenner som kjenner til Zoloft 50mg medisin sier at det skal gjøre meg mindre stresset og påfører ikke hårtap og ujevnt hår. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 Hva slags hår man har er i høy grad genetisk betinget. Det beste du kan gjøre selv, er å leve så sunt som mulig sånn at kroppen får de byggeklossene den trenger. Få i deg nok kjøtt (protein!) og kutt ned på kornprodukter og annen skadelig mat. Anonymkode: a78f6...ef0 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 1 hour ago, FurryKvinne said: Jeg har allerede sjekket gjennom blodprøve, har ingen vitamin mangel og tror jeg ikke trenger å sjekke det igjen på lenge når jeg tar kosttilskudd hver dag, men legen og andre som jeg kjenner som kjenner til Zoloft 50mg medisin sier at det skal gjøre meg mindre stresset og påfører ikke hårtap og ujevnt hår. Det høres ut som om du ikke selv vet at det er medisin mot depresjon og ocd du tar Anonymkode: a2095...438 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Ta deg minst ein tur ut per dag. Det skal ikkje mykje til før du merker det på kroppen. Og det som gjer kroppen glad, gjer håret glad Anonymkode: cc3c6...203
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg har lest alle de lange trådene om håret ditt og synes du har fått veldig mange gode svar.. For øvrig høres det ut som om du spiser mye halv- og helfabrikata, det er ikke variert eller sunt for håret. Og SSRI/antidepressiva (Zoloft) kan gi hårtap. Det som er bra: Kosttilskudd, hårkur og milde produkter. Begynn og tren litt/gå turer i frisk luft og drikk mer vann, så er du godt på vei. Anonymkode: 2bfd6...8b1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 Angrer på hvor mange tusener jeg har brukt på produkter som ikke funker. Har veldig tynt hår, og det er mest genetisk. Ingen produkter eller tilskudd har funket. Det eneste som udiskutabelt funker er: - Ikke farg håret. - Unngå varmebehandling - Regelmessig klipping. Ikke gidd å spar til langt hår om håret er tynt. Det ser bare pistrete ut. Valg en halvlang bob. - Spis sunt og hold deg normalvektig (overvekt og undervekt kan kludre med hormoner og næringsstoffer som påvirker håret) Anonymkode: b41b6...6fe 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg synes ikke dette var helt let tå skjønne. Men hvis hårtap er problemet ditt, bruk minoksidol. Kjøpes reseptfritt på apotek. Anonymkode: 1dd23...c63 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hår handler om gener. Alle kan ikke få langt hår. Alle kan ikke få tykt hår. Selv har jeg hatt alvorlig anoreksi i over 25 år og har langt og tykt hår. Bruker også x antall medisiner blant annet zoloft. Anonymkode: aaa6d...323 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hår handler om gener. Alle kan ikke få langt hår. Alle kan ikke få tykt hår. Selv har jeg hatt alvorlig anoreksi i over 25 år og har langt og tykt hår. Bruker også x antall medisiner blant annet zoloft. Anonymkode: aaa6d...323 Det første er til en viss grad sant, men man miste hår i forbindelse med emosjonelt stress, etter en god runde feber, skifte i medisiner, hudsykdommer osv. Det viktigst er å finne årsaken til at man mister hår, før man setter i gang tiltak. Anonymkode: 1dd23...c63 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det første er til en viss grad sant, men man miste hår i forbindelse med emosjonelt stress, etter en god runde feber, skifte i medisiner, hudsykdommer osv. Det viktigst er å finne årsaken til at man mister hår, før man setter i gang tiltak. Anonymkode: 1dd23...c63 Selvsagt kan man miste hår,men har man ikke anlegg for tykt hår vil man ikke få det uansett hvor mange såkalte «kjerringråd” man prøver. Anonymkode: aaa6d...323 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 12 hours ago, FurryKvinne said: Jeg har allerede sjekket gjennom blodprøve, har ingen vitamin mangel og tror jeg ikke trenger å sjekke det igjen på lenge når jeg tar kosttilskudd hver dag, men legen og andre som jeg kjenner som kjenner til Zoloft 50mg medisin sier at det skal gjøre meg mindre stresset og påfører ikke hårtap og ujevnt hår. Hvis du leser det jeg skrev så hadde ikke jeg heller vitaminmangler, men likevel fikk jeg tilbake håret med det jeg gjorde som jeg beskrev i forrige kommentar. Anonymkode: 4e61b...d3a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selvsagt kan man miste hår,men har man ikke anlegg for tykt hår vil man ikke få det uansett hvor mange såkalte «kjerringråd” man prøver. Anonymkode: aaa6d...323 Hvor har jeg kommet med kjerringråd? Minoksidil er et legemiddel. Det gjør ikke underverk, men noen har veldig god effekt. Jeg har heller ikker påstått at noen som "ikke har anlegg for tykt hår" kan få tykt hår. Mitt poeng, som du åpenbart misset, er at det er viktig å finne årsaken til håravfallet, og gjøre tiltak basert på dette. Anonymkode: 1dd23...c63
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Stresser du mye? Mister du mye hår? Anonymkode: b0fbe...a55
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 Ta Priorin kosttilskudd -2 om dagen - jeg garanterer at du vil oppleve å få lenger hår og mer hår. Men må taes daglig over TID. Jeg startet å se effekt etter ca 5-6 mnd - og nå etter 1,5 år har jeg hår ned til rompa. Mitt hår vokste ALDRI lenger enn til midt på ryggen før. Og selvsagt alt det andre du gjør nå; kure og behandle håret så pent som mulig (unngå slitasje) Anonymkode: cb371...3db
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 FurryKvinne skrev (På 2.10.2023 den 18.10): Spiser litt varierende sundt og prøver å drikke noe sukkerfri, vanligvis for eksempel Tronhjems brun lapskaus i boks, tomat og grønnsak supper i poser og kopp, egg, brød, peanøttsmør, litt fiskepinner, kjøttkake, kompe, kålerabistappe, tika masala med kylling i boks, litt frukt smoothie, litt vann og melk. Har ingen vitamin mangel, tar både kosttilskudd og samtidig prøver ikke ta for mye av de ikke-vannløselige vitaminene. Vasker håret vanligvis hver tredje dag. Tar hår kur en gang i uka når jeg dusjer. Tar milde silikon-frie sjampo og balsamer. Prøver å stusse håret i riktig tid i hver 4-5 måned. Styler ikke håret. Tar en trykt Zoloft 50mg medisin som skal stresse meg ned som jeg fikk fra en lege. Aldri røyker og drikker alkohol og vin. Prøver vanligvis å ikke like med hode på puta omtrent minst i tolv timer etter jeg har sovet. Kan disse påføre hårtap som jeg fortsatt gjør? Har en hel del junk food og godteri som is, sjokolade, ostepop og sukkerfri brus i mer en dag i noen uker, hadde fortsatt langt og tykkere hår da jeg var yngre enn 17-19 år gammel selv om jeg sannsynligvis uansett ikke hadde helt bedre kosthold da heller og jeg er nå 27 år gammel. Er sannsynlig overvektig igjen første gang på 6-7 år nå om det å være overvektig kan påføre hårtap og ujevnt hår, men jeg har sett en del kvinner har fortsatt langt hår selv om de ser overvektige ut, jeg fortsatt vanligvis hadde ikke bedre hår da jeg i hvert fall var slank da jeg var mellom 20-26 år gammel og uansett fortsatt hadde lengre og tykkere hår da jeg var yngre enn 17-19 år gammel selv om jeg vanligvis ikke var slank før jeg var 20 år gammel og er nå 27 år gammel. Jeg sannsynligvis drikker ikke nokk vann i de fleste dager siden jeg ikke er så lett tørst, men jeg hadde fortsatt lang og tykkere hår selv da jeg i hvert fall drakk lite vann da jeg var yngre enn 17-19 år gammel og er nå 27 år gammel. Masserer ikke hodebunnen og vanligvis gjør ikke fysisk aktivitet. Er litt sjeldent ute. Hvordan er søvnmønsteret ditt? Får du rundt 8 timers søvn hver dag? Søvnmangel eller uregulert søvn (11 timer en natt, 4 timer en annen, etc.) kan ha en del å si for hårtap. Legger også merke til at du spiser mye (ultra)prosessert mat, som ferdiglapskaus, posesuppe, fiskepinner, boks-tikka masala, is, ostepopp og sukkerfri brus. Tror du kan gjøre mye her for å få bukt med hormoner, vekt og generell helse!! Prøv å lage mer fra bunnen av, her er et par superenkle retter du kan starte med om du synes det er veldig vanskelig å lage mat fra bunnen selv: Frokost: Sverger til "over-natten-grøt" med havregryn, diverse frø, frukt, honning! Superenkelt og lages dagen før Middag - "tre ting på tallerkenen"-regelen: - Ren kjøttfilet, kylling eller ren fisk (ikke ultraprosessert kjøtt som kjøttboller, pølse eller fiskekaker) - Grønnsaker, hva som helst og i alle farger du vil (eller bare én grønnsak som agurk om du ikke orker) - Ris, pasta (like greit å kutte ut da) eller søtpotetstappe (bare kok biter av en skrellet søtpotet i ca. 20 min og mos i salt og pepper og evt en dæsj smør og melk). Søtpotet er en SUPERFOOD proppfull av gode vitaminer og smaker så godt! Hvis du prøver å holde deg til kun råvarer i over en måned, har jeg troen på at du vil merke en stor forskjell på både hår, fysisk og psykisk helse! ❤️ Anonymkode: 5dbfe...fff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå