Gå til innhold

Må ta barnet til lege, bruke sykt barn dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta med barnet til lege pga eksem, bruker jeg sykt barn dag til det og drar på jobben når timen er ferdig og levert i barnehage?

Anonymkode: 7a41e...bea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal ta med barnet til lege pga eksem, bruker jeg sykt barn dag til det og drar på jobben når timen er ferdig og levert i barnehage?

Nei. Du tar velferdspermisjon den tiden det tar 

Anonymkode: 720eb...550

• Liker 3
Skrevet

De fleste skikkelige arbeidsgivere gir lønnet permisjon for å følge barnet til lege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg var nylig i samme situasjon. Ga beskjed til jobben at jeg måtte ta noen timer fri med sykt barn. Det var imidlertid ikke lov. Måtte enten ta ut en hel dag sykt barn eller avspasere. Da valgte jeg å ta en hel dag sykt barn.

Anonymkode: 317a5...3d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg var nylig i samme situasjon. Ga beskjed til jobben at jeg måtte ta noen timer fri med sykt barn. Det var imidlertid ikke lov. Måtte enten ta ut en hel dag sykt barn eller avspasere. Da valgte jeg å ta en hel dag sykt barn.

Fordi sykt barn - dager går som egenmelding og de taes normalt ut i hele dager. Følge til lege går ikke under egenmelding… 

Skrevet

Hos oss søker vi velferdspermisjon, timer, med lønn. Får betalt fri de timene det tar å dra til helsestasjon, lege, etc. Får også fri for å feks være med min syke mor til lege eller da jeg var i parterapi. Totalt 10 dager i året 

Anonymkode: e0852...21e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hos oss søker vi velferdspermisjon, timer, med lønn. Får betalt fri de timene det tar å dra til helsestasjon, lege, etc. Får også fri for å feks være med min syke mor til lege eller da jeg var i parterapi. Totalt 10 dager i året 

Anonymkode: e0852...21e

Ti dager (?) i året? Du mener vel timer?!

er dette i staten?

Anonymkode: 033eb...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er dette i staten?

Det har vi også i fylkeskommunen. Jeg har aldri hørt om at noen bruker i nærheten av ti dager, med unntak av en som mistet en forelder i et annet land, og måtte reise og ordne med begravelse og alt slikt som eneste barn.

Anonymkode: 8e393...6bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et rart opplegg. Bedriften din må jo tjene på at dere er borte 1-2 timer fremfor en hel dag?

Anonymkode: 3bbd4...1e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi sykt barn - dager går som egenmelding og de taes normalt ut i hele dager. Følge til lege går ikke under egenmelding… 

Barnet var sykt. Her var det snakk om en infeksjon som krevde antibiotikabehandling. Derfor måtte vi til legen. Planen var at far skulle avløse meg etter legetimen slik at jeg kunne ta resten av arbeidsdagen på hjemmekontor, men siden jeg ikke kunne ta ut disse timene ble det en full sykt barn dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For et rart opplegg. Bedriften din må jo tjene på at dere er borte 1-2 timer fremfor en hel dag?

Anonymkode: 3bbd4...1e5

Ja, det tenkte jeg også...Ville jo bare vise at jeg var villig til å jobbe så snart vi var tilbake fra legen og hadde fått hentet ut medisin fra apoteket. Men neida, det gikk ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barnet var sykt. Her var det snakk om en infeksjon som krevde antibiotikabehandling. Derfor måtte vi til legen. Planen var at far skulle avløse meg etter legetimen slik at jeg kunne ta resten av arbeidsdagen på hjemmekontor, men siden jeg ikke kunne ta ut disse timene ble det en full sykt barn dag.

Var du hjemme med sykt barn så skal du ta egenmelding (sykt barn dag), og da en hel dag. Skal du følge barnet til lege/sykehus tar du ut den tiden det tar (da er det likegyldig om barnet er sykt eller ikke). 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Var du hjemme med sykt barn så skal du ta egenmelding (sykt barn dag), og da en hel dag. Skal du følge barnet til lege/sykehus tar du ut den tiden det tar (da er det likegyldig om barnet er sykt eller ikke). 

Ifølge NAV kan man bruke omsorgsdag på å ta med barn til legen

https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger#bruke-omsorgsdager:~:text=Barnet skal til lege%2C selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.

Det kan ikke brukes ved rutinekontroll hos feks helsestasjon og tannlege.

På min jobb kan man ta "sykt barn" timesbasert, så plusser de det sammen til en dag når man har 8 timer. Men hos andre så har de ikke system for det og man må ta hel dag. Da tenker jeg man kan se an litt fra gang til gang om man bruker en hel dag eller om man bruker avspasering eller velferdsperm.

1 hour ago, AnonymBruker said:

er dette i staten?

Vi har det samme i privat bedrift og hadde det de to forrige private bedriftene jeg jobbet i også. Det er 10 dager til sammen, men det inkluderer alle ting man får velferdsperm med lønn til, både lovpålagt og ikke. Hos oss er det feks barnehagetilvenning, flyttedag, begravelser, legetimer og tannlegetimer. Man tar ikke fri en hel dag for å gå til legen man skriver jo bare 1-2 timer (den tiden det tar) men om du til sammen overskrider 10 dager får du ikke lenger med lønn. 

Anonymkode: 81a37...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...