Gå til innhold

Fornyelse av vedtak saxenda/wegovy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det jeg hører?? At folk som søker om å fornye vedtaket på saxenda og wegovy stortsett får avslag , selv om de innfrir kravene som ble innført i februar i år. Er dette LOV? Hvorfor?

Anonymkode: a8395...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint om du kan legge ved en link med hva du har "hørt" sånn at folk forstår hva du snakker om.

Anonymkode: f7a77...6a4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det jeg hører?? At folk som søker om å fornye vedtaket på saxenda og wegovy stortsett får avslag , selv om de innfrir kravene som ble innført i februar i år. Er dette LOV? Hvorfor?

Fordi det er ikke registrert som en slankemedisin men mot diabetes. 

Man får ingen av de på blå resept. Hvis noen gjør det er det leger som bryter mange regler her for å si det sånn. 

Anonymkode: e1390...a5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ingen av de på blå resept. Hvis noen gjør det er det leger som bryter mange regler her for å si det sånn. 

Hverken Wegovy eller Saxenda er diabetesmedisin. 

Anonymkode: 9eb90...eb5

• Liker 2
Skrevet

Er ingen som får det på blå lenger.

Anonymkode: 33f12...a41

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi halve befolkningen er tykke og derfor fikk veldig mange refusjon og statens utgifter eksploderte. De har vel ikke regnet så veldig på hvor mye overvekt koster samfunnet. Det er nå nesten umulig å få refusjon, man må ha minst 50 i BMI og det må søkes fra sykehuset. Og selv da må man ha en spesiell grunn til å søke som skal skal skille seg ut fra "de fleste" overvektige. Lege på overvektsavdeling fortalte hun hadde fått godkjent 2 søknader på et år.

Anonymkode: 1cd46...1c6

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går på wegovy som er skrevet ut mot overvekt. Det er godkjent grunn for å skrive ut wegovy 

Anonymkode: 7f22e...f7b

• Nyttig 2
Skrevet

Legen min sier at det er stor pågang på søknader på slankepreparatene samt at behandlingstiden kan være lang. Er sikkert mange som får avslag på det, uten at jeg vet.

Anonymkode: 0cad5...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fint om du kan legge ved en link med hva du har "hørt" sånn at folk forstår hva du snakker om.

Anonymkode: f7a77...6a4

Jeg har ikke link med dokumentasjon på det jeg har hørt, fordi jeg bare har sett det på forum

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ozempic som er diabetes medisin. Saxenda og wegovy har blitt skrevet ut på blåresept. Selv om det ble innskrenkning på blåreseptene i februar, så har man kunnet søke om å få de på blå om man innfrir noen krav, men nå ser det ut som det ikke har noe å si om man innfrir lengre

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ozempic som er diabetes medisin. Saxenda og wegovy har blitt skrevet ut på blåresept. Selv om det ble innskrenkning på blåreseptene i februar, så har man kunnet søke om å få de på blå om man innfrir noen krav, men nå ser det ut som det ikke har noe å si om man innfrir lengre

Stemmer, en får ikke de på blå resept nå 

Anonymkode: 4d2ef...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg går på wegovy som er skrevet ut mot overvekt. Det er godkjent grunn for å skrive ut wegovy 

Anonymkode: 7f22e...f7b

På blå resept?

Skrevet
tonebelinda skrev (2 minutter siden):

På blå resept?

Det er ingen som får det på blå resept lenger , dette er jo allment kjent.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen som får det på blå resept lenger , dette er jo allment kjent.

Så folk kan fortsatt få det, men må betale alt sjølv?

Anonymkode: 78831...2f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så folk kan fortsatt få det, men må betale alt sjølv?

Anonymkode: 78831...2f0

JA!!

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke fått med meg at ingen fikk det på blå lenger, jeg trodde du kunne få det om du innfridde kravene som ble satt etter innskrenkningen i februar. Er det noen som vet hvorfor ingen får det på blå lenger?

Ts

Skrevet

Jeg brukte saxenda i 5 måneder i fjor, gikk ned mange kg. Så sluttet jeg pga mye kvalme som plagde meg så fælt. Men så fortsatte jeg med livsstilen min, og gikk ned til normal vekt, så gikk ned 56 kg til sammen. Holder vekten og har et godt og sunt kosthold. Så glad for at jeg ikke er avhengig av den medisinen for å gå ned i vekt og holde vekten.

Anonymkode: aad52...57c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 17.21):

Det er kun Saxenda som har slikt vedtak. Wegovy er ikke på blå og har aldri vært.

Anonymkode: ebf97...8a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 17.34):

Er ingen som får det på blå lenger.

Ozempic gis på blå resept i til de med diabetes 2 som ikke får god nok blodsukkerkontroll på høyeste dose metformin alene.

Les på felleskatalogen

Anonymkode: f29e5...010

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal de ta vekk muligheten for mange for å få et hjelpemiddel mot overvekt som fungerer? Det er ikke alle som har råd til å betale selv, og det er ikke like enkelt for alle å komme ut av overvekt, som mange tror.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...