AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg var på et treningssenteret i dag som tilbyr Sfo og fritidsklubb for barn i ferier. I garderoben var det flere jenter i 3-5 kl alder, og to jenter holdt på å sparke og kaste en håndball til hverandre akkurat der jeg stod å kledde av meg. Den ene jenten satt på en stol og tok imot med beina eller hendene, men ballen spratt veggimellom og holdt på å treffe meg flere ganger. Jeg spurte høflig om de kunne slutte å spille ball i garderoben, og sa jeg ikke hadde lyst å få en håndball i hodet. Jenten som satt på stolen sa at hun hadde skadet kneet så hun kunne ikke stå på gulvet å kaste ball, og da sa jeg at det var synd at hun hadde skadet kneet men at det ikke var lov å hverken kaste eller spille ball i garderoben og at de fikk gå ut i salen. Jenta sa da at jeg var dum og at jeg bare kunne holde kjeften min og pelle meg ut av garderoben, for de gjorde akkurat som de ville! Jeg sa til henne at sånn snakker man ikke til andre mennesker og ihvertfall ikke voksne, og spurte om hun svarte like frekt til læreren og foreldrene sine, og da sa hun ja. Så sa hun at jeg var frekk som som turte å snakke til henne på den måten. Da jeg var på vei ut garderoben sa jenten at jeg var en drittkjerring! Hva i alle dager har skjedd med småjenter i dag? Finnes det ikke respekt for andre mennesker eller voksne? Mvh Lettere sjokkert mor. Anonymkode: 2a1a5...b6f 11 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Ja gud bedre alt var sååå mye bedre før. Anonymkode: fa725...47f 15
Tatja Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Diagnose, tenker jeg. Likevel absolutt ikke akseptabel oppførsel. Heldigvis er dette ikke noe man vil oppleve ofte, hun var utrolig frekk. 9 1 6
Gjest MUSK! Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Mange barn har lite oppdragelse og foreldre som oppfører seg like frekt mot andre. Barn lærer fra de voksne, enkelt og greit. Om ett barn sier noe stygt til meg så bare ler jeg og sier «så søtt». Blir ikke fornærmet i det hele tatt. Det er som sagt ikke barnas feil. Det er de voksne. Endret 2. oktober 2023 av MUSK!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 Du har dårlig erfaring med én småjente og lurer på hva som har skjedd med småjenter idag? Hva med alle de som oppfører seg normalt? Anonymkode: 7c06e...25b 20 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 Det er en del barn i dag som ikke har møtt motstand noen gang hjemme, foreldre er redd for å gjøre feil, og å påføre barn noe som helst av negative følelser. Hos noen blir resultatet en form for berettigelse og bortskjemthet, som kan gå over til alvorlige atferdsproblemer. Den jenta har ikke blitt satt grenser for. Det er en del av å være i et samfunn å si fra til slike barn, på en ok men tydelig måte, akkurat slik du gjorde. Takk for at du sa fra! Anonymkode: 884cc...6b3 18 2 11
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 Tatja skrev (5 minutter siden): Diagnose, tenker jeg. Likevel absolutt ikke akseptabel oppførsel. Heldigvis er dette ikke noe man vil oppleve ofte, hun var utrolig frekk. Noen er rett og slett bare frekke i kjeften, ikke alt er en diagnose. Anonymkode: 3bd8f...524 37 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har dårlig erfaring med én småjente og lurer på hva som har skjedd med småjenter idag? Hva med alle de som oppfører seg normalt? Anonymkode: 7c06e...25b De aller fleste oppfører seg normalt, men blir satt ut når småjente ber deg omtrent å dra til helvete når jeg høflig påpeker at de må slutte å kaste ball. Håper hun nesten har en diagnose og at dette ikke er resultat av dårlig oppdragelse. De andre jentene i garderoben så bort og syntes nok situasjonen var flaut. Ts Anonymkode: 2a1a5...b6f 4
blui89 Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 Voksne dame, kom deg videre. Ikke vær en Karen. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 Åj sjukt. Tenker at det er sånn de snakker til hverandre hjemme så det er litt synd i henne. Hun bor nok med større søsken som er skikkelig fæle. Anonymkode: 149d5...b73 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 blui89 skrev (Akkurat nå): Voksne dame, kom deg videre. Ikke vær en Dette er et diskusjonsforum om barn og familier, og jeg skriver akkurat det jeg vil. Du trenger ikke delta i diskusjonen hvis du ikke liker temaet. Ts Anonymkode: 2a1a5...b6f 26 6
Phoenix Heart Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 Sånn unger blir med fri oppdragelse... 7 1 9
Tatja Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen er rett og slett bare frekke i kjeften, ikke alt er en diagnose. Anonymkode: 3bd8f...524 Har ikke sagt at alt er en diagnose. Men meg bekjent, så er det ytterst uvanlig at så store unger bruker sånn munn på fremmede. Da er det iallefall nærliggende å tenkte at det kan være adhd eller lign. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Om du skulle bli utsatt for dette en annen gang, diskuterer du ikke videre etter at du har bedt dem gå ut i hallen, du stiller deg bare opp, med et nøytralt ansikt og sier « ok, nå venter jeg at dere går ut i salen og spiller, i steden for her inne» ..så står du der bare og ser på henne. Dersom dette ikke får henne til å gi seg, så gå et skritt nærmere og si i en nøytral tone at « sånn, nå er det på tide å legge ballen på hylla eller spille der det er lov» .. ( stirr, med nøytralt blikk, gå enda et skritt nærmere og vis veldig tydelig at du venter på at de skal gi seg) Du trenger ikke å ha øyekontakt, men se likevel fast på vedkommende. Når de gir seg, viser du tommel opp og sier « takk, det var bra» ! Anonymkode: 0b922...308 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja gud bedre alt var sååå mye bedre før. Anonymkode: fa725...47f Ikke alt,men når det gjelder respekt og disiplin var det faktisk det. Ikke rart det blir fler og fler privatskoler. Norsk offentlig skole har silt fallit- Anonymkode: 1b7f5...acd 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #16 Skrevet 2. oktober 2023 Hørtes litt ut som datteren til en venninne av meg. Hun har kraftig adhd og er fryktelig frekk med alt av voksne. De sliter enormt med henne da hun er i opposisjon mot alt av autoriteter. Har kjent henne siden hun var 3 år og hun har alltid vært sånn. Uansett hvor mye konsekvenser hun fikk så prellet det av som vann på gåsa. Dessverre har det ført til at hun har færre og færre venner fordi de andre orker ikke å være sammen med henne til slutt fordi hun setter dem i ubehagelige og flaue situasjoner. Anonymkode: b7cf4...8bf
Maleficenta Skrevet 2. oktober 2023 #17 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg var på et treningssenteret i dag som tilbyr Sfo og fritidsklubb for barn i ferier. I garderoben var det flere jenter i 3-5 kl alder, og to jenter holdt på å sparke og kaste en håndball til hverandre akkurat der jeg stod å kledde av meg. Den ene jenten satt på en stol og tok imot med beina eller hendene, men ballen spratt veggimellom og holdt på å treffe meg flere ganger. Jeg spurte høflig om de kunne slutte å spille ball i garderoben, og sa jeg ikke hadde lyst å få en håndball i hodet. Jenten som satt på stolen sa at hun hadde skadet kneet så hun kunne ikke stå på gulvet å kaste ball, og da sa jeg at det var synd at hun hadde skadet kneet men at det ikke var lov å hverken kaste eller spille ball i garderoben og at de fikk gå ut i salen. Jenta sa da at jeg var dum og at jeg bare kunne holde kjeften min og pelle meg ut av garderoben, for de gjorde akkurat som de ville! Jeg sa til henne at sånn snakker man ikke til andre mennesker og ihvertfall ikke voksne, og spurte om hun svarte like frekt til læreren og foreldrene sine, og da sa hun ja. Så sa hun at jeg var frekk som som turte å snakke til henne på den måten. Da jeg var på vei ut garderoben sa jenten at jeg var en drittkjerring! Hva i alle dager har skjedd med småjenter i dag? Finnes det ikke respekt for andre mennesker eller voksne? Mvh Lettere sjokkert mor. Anonymkode: 2a1a5...b6f fytti for en snotty drittunge 7
Entern Skrevet 2. oktober 2023 #18 Skrevet 2. oktober 2023 MUSK! skrev (36 minutter siden): Mange barn har lite oppdragelse og foreldre som oppfører seg like frekt mot andre. Barn lærer fra de voksne, enkelt og greit. Om ett barn sier noe stygt til meg så bare ler jeg og sier «så søtt». Blir ikke fornærmet i det hele tatt. Det er som sagt ikke barnas feil. Det er de voksne. Athena Freyja skrev (27 minutter siden): Sånn unger blir med fri oppdragelse... Enig med begge dere to 👍👍 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #19 Skrevet 2. oktober 2023 De gangene barn og ungdom har vært frekke på det nivået der, gjerne når de er sammen en gjeng, så svarer jeg frekt tilbake og gjør gjerne narr av utseende deres. Store ører, tenner, overvektig eller beinrangel, you name it. Blir fort stille, og noen har begynt å gråte. Bryr meg nada, unger i dag tror de kan si og gjøre hva de vil uten konsekvenser, og voksne er redd for å sette de på plass. Er de shitkids får de lære seg at ikke alle tar i mot dritten deres. Anonymkode: d61d6...6ec 6 11
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #20 Skrevet 2. oktober 2023 Det vil alltid være noen, heldigvis er ikke dette normen. Det var barn uten impulskontroll den dagen jeg vokste opp også. Som voksen hadde jeg sagt i fra sånn du gjorde, deretter hadde jeg hevet meg over og gått videre. Anonymkode: b7db3...99c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå