Gå til innhold

Hjelp til Jul på enkelte hjelpegrupper på fb allerede i oktober.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem i noen hjelpegrupper på fb, og ser at enkelte søker julehjelp allerede nå i starten av oktober. Så er tydelig at dette blir en tøff jul for mange i landet vårt. Har aldri sett slike annonser så tidlig før. Jeg tror det vil bli den største økningen i år ang julehjelp. Men det vil vel bare bli verre og verre i årene fremover hvis ikke noe gjøres for å hjelpe de som trenger det. 

Anonymkode: 1c076...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alltid skeptisk til "Hjelp til Jul" på Finn. Hvis det da ikke utelukkende dreier seg om mat, eller noe livsnødvendig som varme klær osv. Oppfordrer folk til å gi til veldedige organisasjoner i stedet.

Anonymkode: 76878...547

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn er ikke lov før i nov, sånn burde det i grunn vært overalt. 

Anonymkode: 69a5b...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert mange som har svært dårlig råd i år. Håper de som faktisk trenger hjelp får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd er at det er flere og flere som bruker disse sidene, ikke har bruk for det. Det gjør det vanskelig for de som faktisk trenger det å nå frem. I år har vi såpass trang økonomi selv, at vi kommer ikke til å hjelpe noen andre. 

Anonymkode: 8bceb...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok en tøff jul for mange. Forskjellen har økt mye mellom fattig og rik. Men en ting som er felles er at julen kommer tidligere for alle sammen. Slik samfunnet har utviklet seg i de senere årene har julen blitt den nye høsten og da er det jo klart at det merkes tidligere også. Se bare her på kg, det er jo juletråder hele året og de som holder på med juleforberedelser starter jo i august som er reine galskapen, men på den måten begynner jo også de som har mindre å rutte med også å planlegge. Sånn er det blitt dessverre 

Anonymkode: ceea6...da8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nok en del som reelt sliter, men hvis man f.eks ser på Spleis, er det enkelte som gjennom hele året ber om penger og har utallige spleiser gående. En har for eksempel hatt flere forskjellige bursdagsspleiser for seg selv i år, der hun ber om 10.000 i hver av dem.

Det kan være litt vanskelig å finne ut hvem som faktisk behøver pengene, og hvem som bare tigger. 

Anonymkode: c538c...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rekordmange vil slite i år til jul, og som sagt tror jeg det blir bare verre med årene hvis ikke noe gjøres for å redusere forskjellene mellom folk økonomisk. Jeg forstår mange søker hjelp og trenger hjelp, men så er dem alle dem som utnytter dette og gjør det for å få gratis mat og div ting og penger, for å lure til seg ekstra. Så da er det ikke lett å vite hvem som faktisk er sann eller løgner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 17.12):

Det som er synd er at det er flere og flere som bruker disse sidene, ikke har bruk for det. Det gjør det vanskelig for de som faktisk trenger det å nå frem. I år har vi såpass trang økonomi selv, at vi kommer ikke til å hjelpe noen andre. 

Anonymkode: 8bceb...70b

Akk ja. Der har vi den sedvanlige arrogansen igjen. Den hvor man tror man vet noe om andres økonomi, men egentlig ikke har den fjerneste anelse.

Anonymkode: 9c183...b34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å være tidlig ute slik at ikke andre stjeler hjelpen fra en.

Hadde vært skeptisk til de som starter nå, det er faktisk mange som ikke trenger hjelp, men som bare utnytter dette. Da er det nok lettere å få når man ikke er en i mengden.

Ikke dumt å være litt skeptisk og våken.

Anonymkode: 8c1a9...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akk ja. Der har vi den sedvanlige arrogansen igjen. Den hvor man tror man vet noe om andres økonomi, men egentlig ikke har den fjerneste anelse.

Anonymkode: 9c183...b34

Jeg skal ikke si at mange ikke har behov for hjelpen, det har de sikkert, men jeg vet også at en del bruker disse sidene for å komme i kontakt med mennesker som de kan utnytte.

Og grunnen til at jeg kan si det med sikkerhet er fordi jeg er en av de som har blitt lurt, og forsøkt utnyttet.

Det er grunnen til at jeg nå bare gir gjennom organisasjoner ( Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen osv).

Hjelpetrengende skal ikke få min private kontaktinformasjon flere ganger! 

Anonymkode: 6f49e...29e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hjalp ei som hadde datteren i fosterhjem med litt i fjor. Etter hun fikk pakken i posten fra meg holdt hun kontakt og bad om hjelp til det ene og det andre lenge etterpå. Så hun trodde jeg var banken hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var faktisk inne på Finn for å gå gjennom annonser nå. Vi har mye fint vi har ryddet unna fordi vi ikke har bruk for det eller barna har vokst fra. Så tenkte det kunne vært hyggelig å gitt bort gratis om noen vil ha til gaver, julepynt m.m. Men der er ikke slike annonser tillatt før november. Mulig noen legger ut under ønskes gis bort eller hva det heter utenom julehjelpen. Men tenk så frustrerende for de som har et behov og ikke kunne få forsøkt å få dekket behovet tidlig og må vente til siste innspurt før en vet om det er mulig å få ordnet noe. Tenker da spesielt på de med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder grupper som samler inn og deler ut gaver til jul så trenger man å starte nå. For det tar tid, det kan jeg fortelle med erfaring. Først skal man få inn alt man trenger, så sortere og så dele ut. Er ikke gjort på ei uke! 

Anonymkode: 1ad8a...e28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (På 9.10.2023 den 22.13):

Jeg var faktisk inne på Finn for å gå gjennom annonser nå. Vi har mye fint vi har ryddet unna fordi vi ikke har bruk for det eller barna har vokst fra. Så tenkte det kunne vært hyggelig å gitt bort gratis om noen vil ha til gaver, julepynt m.m. Men der er ikke slike annonser tillatt før november. Mulig noen legger ut under ønskes gis bort eller hva det heter utenom julehjelpen. Men tenk så frustrerende for de som har et behov og ikke kunne få forsøkt å få dekket behovet tidlig og må vente til siste innspurt før en vet om det er mulig å få ordnet noe. Tenker da spesielt på de med barn. 

1 nov er da ikke siste innspurt 

Anonymkode: 69a5b...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikket på Finn og såg et par annonser allerede, men ikke under julehjelp. Men det begynner for fullt i november da. Skrekk og gru dette blir fælt for mange familier og enslige i år og til jul som trenger hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...