Gå til innhold

Hente pakke for nabo, hva skal jeg ta betalt?

Dekning av kjøreutgifter  

179 stemmer

1. 1. Hva skal jeg ta?

• Kun drivstoff
      37
    • Statens satser
      1
    • Rundt beløp, kr 200
      11
    • Rundt beløp, mer enn kr 200
      16
    • Bør gjøre det gratis
      111
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen, som ikke har bil, spurte om jeg har kan hente noe han har kjøpt. Liten pakke på 5 kg, men kan ikke sendes i posten.
Det er ca 5 mil hver vei.
Hva er det rimelig å ta? Kjenner ham ikke utover å være nabo.

(Anonym avstemming)

Anonymkode: c79ac...5a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører du turen frem og tilbake ens ærend for å hente den?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt noe, plutselig er det du som trenger noe og har en dør å banke på. 

Anonymkode: 87786...c41

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet

Ja.

Anonymkode: c79ac...5a7

Skrevet
Ananas. skrev (Akkurat nå):

Kjører du turen frem og tilbake ens ærend for å hente den?

Tenker dette er helt essensielt å vite, i alle fall ville det vært det for meg. Og, må du betale bompenger? 

Anonymkode: b0361...71e

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Statens satser? 

Anonymkode: ac484...b15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

5 mil er jo et godt stykke da. Avhengig av hvor det er, kan det ta et par timer. Skal du noe annet der, eller drar du dit kun for å hente pakken?

Anonymkode: 34346...eb1

• Liker 1
Skrevet

Vel, om du alt har takket ja så er jo svaret «intet». Dersom du krever penger for en tjeneste må du spesifisere dette før du takker ja, sum inkludert. 

Et alternativ er å si «jeg kan ta det med på *valgt dag* når jeg likevel skal forbi» og altså gjøremålet gratis, eller å si «det har jeg ikke anledning til». 

Trenger du arbeide, naboen vet dette og hen tilbyr deg med dette egentlig en strøjobb? Ta 4,50 per kilometer pluss den timesats du krever av andre typer oppdrag av samme art og eventuelle bompenger, parkeringsutgifter etc.

Anonymkode: 93d28...562

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

hadde alle fall avtalt bet på forhånd. evt bytte tjenester, eller tatt det som en tur og hadd det til  gode hos naboen ;)

Anonymkode: a2f73...651

• Liker 4
Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt bensin og evt bompenger. Å hjelpe noen uten å kreve helt de store beløpene er å være et godt menneske.

Anonymkode: 91ec5...08b

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg likevel skulle til det stedet hadde jeg ikke krevd betaling. For å kun kjøre dit for å hente pakken for naboen ville jeg ha bedt om å få dekket drivstoff og eventuelt bompenger/ferge/parkering.

Og hvis jeg var naboen hadde jeg betalt uten at du måtte be meg om det.

Anonymkode: feaf9...2ad

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, om du alt har takket ja så er jo svaret «intet». Dersom du krever penger for en tjeneste må du spesifisere dette før du takker ja, sum inkludert. 

Et alternativ er å si «jeg kan ta det med på *valgt dag* når jeg likevel skal forbi» og altså gjøremålet gratis, eller å si «det har jeg ikke anledning til». 

Trenger du arbeide, naboen vet dette og hen tilbyr deg med dette egentlig en strøjobb? Ta 4,50 per kilometer pluss den timesats du krever av andre typer oppdrag av samme art og eventuelle bompenger, parkeringsutgifter etc.

Anonymkode: 93d28...562

4,50 pr kilometer pluss alt annet? Det blir ei dyr pakke 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på hvorfor den ikke kan sendes i posten 😅 og verdien av pakken, hvis du skal ta betalt bør den jo ha stor verdi. Hvis du skal forbi eller i nærheten uansett synes jeg ikke du skal ta betalt. 

• Liker 1
Skrevet

Oi, det blir jo faktisk en tur på 10 mil dette, for noe du selv ikke trenger..... Synes egentlig det er en ganske lang tur, og det koster jo litt å kjøre denne strekningen, samt tar en del tid..... Selv mine venner hadde tilbudt meg betaling for en slik tur, så synes faktisk naboen din skulle gitt deg en pris samtidig som han spurte deg. Synes egentlig ikke det er så greit at han liksom bare spør om en slikt tjeneste, også lar deg være opp til deg hva du skal ha for det. Egentlig litt uhøflig, spør du meg.....

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare lurer litt på hvor gammel denne naboen er? Ung, rik, frisk og i jobb, eller det motsatte? 

Anonymkode: 4f700...44c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

4,50 pr kilometer pluss alt annet? Det blir ei dyr pakke 

Sikkert 5 kg kokain som naboen allerede har kjøpere på så fortjenesten blir grei selvom frakten blir svindyr 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør naboen hva han vil betale for det?

Anonymkode: dc2bb...069

Skrevet

De fleste mener at du skal gå i tap på å hente denne pakken. At du må stå for drivstoffutgiftene selv, noe som er helt urimelig. Minste en burde ha betalt for er drivstoff og eventuelle bompenger. Drøyt at du skal betale for å hente pakken til en naboen.

Utover drivstoff og bomutgifter så hadde jeg personlig ikke tatt noe betaling. Hadde jeg ikke hatt tid hadde jeg pent og hyggelig sagt at det har jeg dessverre ikke anledning til. Dette er jo ikke et oppdrag som skal erstatte noe timelønn heller regner jeg med.

Anonymkode: 767a6...595

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Som "nabo" tenker jeg at du burde få 200 kr for oppdraget som varer en god stund, bruk av bil og driftstoffutgifter som et minimum. Alt mindre enn det er bare kjipt av naboen.

Men sånn egentlig så tenker jeg at du ikke kan be om særlig betaling uten å virker kjip selv... 

Så i dette eksempelet bør han TILBY seg å betale uten at du sier at du skal ha betalt og hvor mye du skal ha for oppdraget.

Tilbyr naboen seg å betale og spør hva du skal ha, så tenker jeg at 200 kr er innenfor å si, og så håpe at naboen gir mer. Men det kan du ikke regne med.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikkert 5 kg kokain som naboen allerede har kjøpere på så fortjenesten blir grei selvom frakten blir svindyr 😅

Høres ut som den neste norske storfilmen dette 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...