AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Del Skrevet 2. oktober 2023 Hei, jeg vurderer å begynne på en bachelor i økonomi til neste år, på UiA. Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan studie det er. Er det tungt? Jeg har selv ikke hatt matte på noen år, og jeg hadde kun den enkleste matten når jeg gikk på videregående. Men matte var da favorittfaget mitt, og har alltid likt tall. Men er redd for at økonomi matten blir for vanskelig, når det står at det er anbefalt med S og R matte. Noen her som kun hadde hatt P matte, men som fortsatt klarer økonomi utdanningen? Og hva syntes du om studiet sånn generelt? Anonymkode: abe16...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Del Skrevet 2. oktober 2023 Matten er ikke noe særlig vanskelig. Hvis du liker matte så vil du nok ta det ganske fort med litt jobb selv om du ikke har hatt S eller R. Anonymkode: a97de...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Del Skrevet 2. oktober 2023 Det er veldig lite avansert matte i økonomifaget. I starten må du kanskje legge inn en liten ekstrainnsats for å friske opp og lære deg bitte-litt av ting som ikke er en del av p-matte. Men etter det så er det veldig lite matte. Bare litt her og der som du kan finne ut av mens du går. Anonymkode: 8182d...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. oktober 2023 #4 Del Skrevet 2. oktober 2023 Økonomistudenter er blant studentene som statistisk sett bruker få timer på studier per uke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madah Skrevet 2. oktober 2023 #5 Del Skrevet 2. oktober 2023 Er ikke så mye obligatorisk matte verken på bachelor eller masterstudiet i økonomi og det skal generelt lite til for å kun bestå. Du trenger ikke bekymre deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Del Skrevet 2. oktober 2023 Du kommer til å slite, hvis målet ditt er minst B i snitt. Om du ønsker å bestå og rundt der, ja, det går sikkert an. UiA anbefaler det de anbefaler R1 eller S1+S2 av en grunn, og det er fordi man skal helst kunne dette noenlunde. Men de setter det ikke som et "hardcore" krav fordi de sikkert ønsker å tiltrekke flere søkere og at flere skal kunne prøve seg. Andre universiteter har R1 eller S1+S2 som et krav. Du kan sikkert kjøpe noen bøker fra pensumet og se på det selv. Det går an. Men som sagt, ønsker du å bestå eller score høyere? Dessuten er det lite med valgfag. Mesteparten er obligatorisk, som du sikkert har sett. Går an å velge noen lettere fag når du skal velge valgfag, men ellers er det meste obligatorisk. Vi er alle forskjellige, så man bør ikke lene seg for mye på de som sier at det "går sikkert greit". Det er ikke noe argument, ettersom UiA tross alt anbefaler at man helst skal ha de fagene fra VGS. Anonymkode: cb6f5...c6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg har master i økonomi med P-matte fra vgs. Det meste går an. Fint og spennende studie, som kan bli så utfordrende som du selv vil utfra ambisjoner og valgfag. Anonymkode: 2aad2...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kommer til å slite, hvis målet ditt er minst B i snitt. Om du ønsker å bestå og rundt der, ja, det går sikkert an. UiA anbefaler det de anbefaler R1 eller S1+S2 av en grunn, og det er fordi man skal helst kunne dette noenlunde. Men de setter det ikke som et "hardcore" krav fordi de sikkert ønsker å tiltrekke flere søkere og at flere skal kunne prøve seg. Andre universiteter har R1 eller S1+S2 som et krav. Du kan sikkert kjøpe noen bøker fra pensumet og se på det selv. Det går an. Men som sagt, ønsker du å bestå eller score høyere? Dessuten er det lite med valgfag. Mesteparten er obligatorisk, som du sikkert har sett. Går an å velge noen lettere fag når du skal velge valgfag, men ellers er det meste obligatorisk. Vi er alle forskjellige, så man bør ikke lene seg for mye på de som sier at det "går sikkert greit". Det er ikke noe argument, ettersom UiA tross alt anbefaler at man helst skal ha de fagene fra VGS. Anonymkode: cb6f5...c6b Hvilke? Aldri hørt om. Anonymkode: 2aad2...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Del Skrevet 3. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg vurderer å begynne på en bachelor i økonomi til neste år, på UiA. Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan studie det er. Er det tungt? Jeg har selv ikke hatt matte på noen år, og jeg hadde kun den enkleste matten når jeg gikk på videregående. Men matte var da favorittfaget mitt, og har alltid likt tall. Men er redd for at økonomi matten blir for vanskelig, når det står at det er anbefalt med S og R matte. Noen her som kun hadde hatt P matte, men som fortsatt klarer økonomi utdanningen? Og hva syntes du om studiet sånn generelt? Anonymkode: abe16...c8f Jeg går nå. Vil vel ikke si at det er veldig tungt, men jeg har høye ambisjoner karaktermessig så jeg jobber mye. Matten er overkommelig, men om det er lenge siden du gikk og kun har P ville jeg kanskje anbefalt og bruke tiden frem til studiestart til å friske opp. Les P pensumet igjen og kjøp noen forkurs bøker. En som heter Påfyll Matematikk eller noe sånt som er fin. Men det finnes flere. Ha god kontroll på alt du egentlig skal kunne fra vgs før du begynner. Brøk, faktorisering, ligninger, ulikheter, fortegnsskjema osv.... Hvis du også må lære alt dette på nytt når du starter på økonomi så kan det bli vanskelig. Det du får som er nytt på økonomimatten som du nok ikke har vært borti er derivasjon og logaritmer. I tillegg kan en del av algebraregningen bli litt komplisert. Ikke noe som er uoverkommelig, men det hjelper å ha god forståelse av basic algebra inne fra før. Anonymkode: db0d5...3e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg var dårlig og uinteressert i matte så tok p matte på vgs. Synes endel av matten for økonomifag var vanskelig. Men besto, ikke med god karakter men kom meg gjennom Anonymkode: 04999...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Del Skrevet 3. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var dårlig og uinteressert i matte så tok p matte på vgs. Synes endel av matten for økonomifag var vanskelig. Men besto, ikke med god karakter men kom meg gjennom Anonymkode: 04999...f70 Dette stemmer nok bra for mange tror jeg. Mange sier at økonomimatten ikke er vanskelig. Men det kommer liksom helt an på utgangspunktet. Nei i forhold til en del ingeniørmatte og kalkulus osv er den ikke spesielt vanskelig. Men å tro at økonomimatten går av seg selv fordi man surfet igjennom P matte på vgs stemmer heller ikke. En del av det man skal igjennom er noen betydelige hakk vanskeligere enn P1 pensum. Har man et litt svakt mattegrunnlag, jeg vil si kanskje under 4 i P1, så vil økonomimatten helt klart være arbeidskrevende. Men, og dette er viktig; Den er på ingen måte så vanskelig at ikke de aller fleste bør greie det helt fint om de jobber for det. Så sånn sett er den kanskje ikke spesielt vanskelig. Anonymkode: db0d5...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå